329
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم

۹ / ۲

استخاره با تسبيح‌

۱۱۰۸. منهاج الصلاح : گونه ديگر استخاره را از پدر فقيه خود، سديد الدين يوسف بن على بن مطهّر - كه خدا رحمتش كند - از سيّد رضى الدين محمّد آوه‌اى از صاحب الزمان عليه السلام نقل مى‌كنم؛ و آن به اين گونه است كه سوره حمد را ده مرتبه و يا دست كم، سه مرتبه و كمتر از آن، يك مرتبه بخواند و سپس سوره قدر را ده مرتبه بخواند و آن گاه اين دعا را سه مرتبه بخواند:
«خدايا! از تو خير مى‌خواهم به خاطر علمت به فرجام كارها و از تو مشورت مى‌گيرم به خاطر گمان نيكويم به تو در بيم و اميد. خدايا! اگر فلان كار در آغاز و انجام به بركتْ گره خورده و شب‌ها و روزهايش در كرامتْ پيچيده شده است، براى من آن را به گونه‌اى برگزين كه رام شود و به اختيارم درآيد و ايّامش به كامم آيد. خدايا! يا فرمانم بده تا فرمان پذيرم يا باز دار تا باز ايستم. خدايا! گزينه با خير و عافيت را از تو به رحمتت مى‌خواهم».
سپس دسته‌اى از دانه‌هاى تسبيح را بگيرد و حاجتش را از دل بگذرانَد و دانه‌هاى تسبيح را بشمارد، اگر عدد آنها زوج بود، به معناى «انجام بده» و اگر فرد بود، به معناى «انجام نده» است، يا عكس اين حالت را فرض كند۱ .۲

1.در الذكرى آمده است : از جمله استخاره با عدد است كه در قرن‌هاى گذشته پيش از زمان سيّد بزرگوار ، رضى الدين محمّد بن محمّد آوى حسينى بست نشين مشهد مقدس - كه رضوان خدا بر او باد - رواج نداشت ، و ما آن و همه رواياتش را از او ، از جمعى از مشايخمان ، از شيخ بزرگوار فاضل جمال الدين بن مطهّر، از پدرش - كه رضوان خدا بر او باد - از سيد رضى الدين ، از صاحب امر - عليه الصلاة والسلام - ، روايت مى‌كنيم .

2.منهاج الصلاح : ص ۲۳۰ ، الذكرى : ص ۲۵۳ ، المصباح، كفعمى : ص ۵۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۹۱ ص ۲۴۸ ح ۲ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
328

۹ / ۲

الاِستِخارَةُ بِالسُّبحَةِ

۱۱۰۸.منهاج الصلاح : نَوعٌ آخَرُ مِنَ الاِستِخارَةِ ، رَوَيتُهُ عَن والِدِي الفَقيهِ سَديدِ الدّينِ يوسُفَ بنِ عَلِيِّ بنِ المُطَهَّرِ رَحِمَهُ اللَّهُ تَعالى ، عَنِ السَّيِّدِ رَضِيِّ الدّينِ مُحَمَّدٍ الآوِيِّ ، عَن صاحِبِ الزمان عليه السلام ، وهُوَ أن يَقرَأَ «فاتِحَةَ الكِتابِ» عَشرَ مَرّاتٍ ، وأَقَلّ مِنهُ ثَلاثُ مَرّاتٍ ، وَالأَدوَنُ مِنهُ مَرَّةٌ ، ثُمَّ يَقرَأُ «إنّا أنزَلناهُ» عَشرَ مَرّاتٍ ، ثُمَّ يَقرَأُ هذَا الدُّعاءَ ثَلاثَ مَرّاتٍ :
اللَّهُمَّ إنّي أستَخيرُكَ لِعِلمِكَ بِعاقِبَةِ الاُمورِ ، وأَستَشيرُكَ لِحُسنِ ظَنّي بِكَ فِي المَأمولِ وَالمَحذورِ لَهُ ، اللَّهُمَّ إن كانَ الأَمرُ الفُلانِيُّ مِمّا قَد نيطَت بِالبَرَكَةِ أعجازُهُ وبَواديهِ ، وحُفَّت بِالكَرامَةِ أيّامُهُ ولَياليهِ ، فَخِر لي فيهِ خِيَرَةً تَرُدُّ شَموسَهُ‌۱ ذَلولاً ، وتَقعَضُ‌۲أيّامُهُ سُروراً ، اللَّهُمَّ إمّا أمرٌ فَأَئتَمِرَ ، أو نَهيٌ فَأَنتَهِيَ ، اللَّهُمَّ إنّي أستَخيرُكَ بِرَحمَتِكَ خِيَرَةً في عافِيَةٍ .
ثُمَّ يَقبِضُ عَلى‌ قَطعَةٍ مِنَ السُّبحَةِ ، ويُضمِرُ حاجَتَهُ ويُخرِجُ ، إن كانَ عَدَدُ تِلكَ القَطعَةِ زَوجاً ، فَهُوَ (افعَل) ، وإن كانَ فَرداً (لا تَفعَل) أو بِالعَكسِ .۳

1.الشَّموسُ : وهو النَّفورُ من الدوابّ الذي لا يستقرّ لشغبه وحدّته (النهاية : ج ۲ ص ۵۰۱ «شمس») .

2.في المصدر : «تقعص» ، وما أثبتناه من المصادر الاُخرى ، وهو المناسب . قعضتُ العودَ : عَطفتهُ كما تُعطَفُ عروش الكرم (الصحاح : ج ۳ ص ۱۱۰۳ «قعض») .

3.وفي الذكرى : «منها الاستخارة بالعدد ، ولم تكن هذه مشهورة في العصور الماضية قبل زمان السيّد الكبير العابد رضيّ الدين محمّد بن محمّد الآوي الحسيني - المجاور بالمشهد المقدّس الغروي رضى اللَّه عنه ، وقد رويناها عنه وجميع مرويّاته ، عن عدّة من مشايخنا ، عن الشيخ الكبير الفاضل جمال الدين بن المطهّر ، عن والده رضى اللَّه عنه ، عن السيّد رضيّ الدين ، عن صاحب الأمر عليه الصلاة والسلام .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13532
صفحه از 453
پرینت  ارسال به