301
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم

۸ / ۴

دعا براى حاجت‌خواهى‌

۱۰۹۸. مهج الدعوات: در كتاب كنوز النجاح نوشته ابو على فقيه، فضل بن حسن طبرسى، نوشته‌اى را از مولايمان حجّت عليه السلام ديدم كه متنش اين است: احمد بن دربى از خزامه نقل كرد كه ابو عبد اللَّه بزوفرى‌۱ گفت : از سوى ناحيه مقدّسه آمد : «هر كس درخواستى از خدا دارد، شب جمعه، پيش از نيمه‌شب، غسل كند و به نمازگاهش بيايد و دو ركعت نماز بخواند و در ركعت اوّل، سوره حمد را بخواند و چون به «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» رسيد، صد مرتبه آن را تكرار كند و سپس بقيه سوره را تا پايان بخواند و سوره توحيد را نيز يك مرتبه بخواند و به ركوع و سجود برود و ذكر تسبيح هر يك [از ركوع و سجود ]را هفت مرتبه بگويد و ركعت دوم را نيز به همين گونه بخواند۲ و اين دعا را بخواند كه خداى متعال، حاجت او را هر چه باشد، بى‌ترديد روا مى‌كند، مگر آن كه درخواست قطع رَحِم داشته باشد، و دعا اين است: "خدايا! اگر اطاعتت كردم، ستايش و سپاس از آنِ توست و اگر تو را نافرمانى كردم، دليل و حجّت از آن توست. آسودگى و گشايش از توست. تسبيح مى‌گويم آن كس را كه نعمت داد و خود قدر نهاد. تسبيح مى‌گويم آن كه را قدرت يافت و بخشيد. خدايا! اگر تو را نافرمانى كرده‌ام، در محبوب‌ترين چيزها نزد تو، يعنى ايمان به تو، فرمانت را برده‌ام، بى آن كه فرزندى برايت بگيرم و يا شريكى برايت قرار دهم و اين هم منّت تو بر من است، نه منّت من بر تو.
و اى خداى من! تو را نافرمانى كردم نه از سر انكار و مخالفت و يا بيرون رفتن از بندگى و عبوديت و يا نپذيرفتن ربوبيّت؛ بلكه هوسم را پيروى كردم و شيطان، مرا لغزاند، ولى حجّت تو بر من تمام است و آن را به من نموده‌اى. اگر عذابم كنى، به خاطر گناهانم است و ستمكار نيستى و اگر مرا بيامرزى و بر من رحم كنى، تو بخشنده و كريمى. اى كريم، اى كريم!..." . مى‌گويى تا نَفَست بريده شود .
سپس مى‌گويد: "اى كه از هر چيز ايمنى و هر چيز از تو در هراس و برحذر! به ايمنى‌ات از هر چيز و هراس هر چيز از تو مى‌خواهم كه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى و براى خودم، خانواده‌ام، فرزندانم و ديگر نعمت‌هايى كه به من داده‌اى، امانم دهى تا آن جا كه هرگز از كسى نترسم و از هيچ چيزى نهراسم كه تو بر هر كارى توانايى، و خداوند، ما را كافى است و او بهترين وكيل است . اى كفايت كننده ابراهيم از نمرود! اى كفايت كننده موسى از فرعون! از تو مى‌خواهم كه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى و مرا از شرّ فلان بن فلان آسوده كنى" كه اگر خداى متعال بخواهد او را از شرّ كسى كه از او بيم دارد، آسوده مى‌كند.
سپس به سجده رَوَد و حاجتش را بخواهد و به خداى متعال گريه و زارى كند كه هيچ مرد و زن باايمانى اين نماز را نخواند و خالصانه اين دعا را نكرد جز آن كه درهاى اجابت آسمان به رويش گشوده شد و در همان وقت و شب، جواب گرفت، هر حاجتى كه بود و اين، از فضل خدا بر ما و بر مردم است».۳

1.شوشترى در قاموس الرجال مى‌گويد : بزوفرى سه نفرند : ۱ . ابو عبد اللَّه حسين بن على بن سفيان بزوفرى ؛ ۲ . ابو على بزوفرى، پسر عموى ابو عبد اللَّه احمد بن جعفر بن سفيان ؛ ۳ . ابو جعفر بزوفرى محمّد بن حسين بن سفيان ، راوى دعاى ندبه . ظاهراً وى عموى ابو عبد اللَّه است ؛ چون جدّ هر دوى اينها سفيان است ، هر چند كسى به اين سخن ، تصريح نكرده است. همه اينها در يك دوره مى‌زيسته‌اند. مفيد و حسين بن عبيد اللَّه غضائرى از همه آنها روايت نقل كرده ، و همه آنان از احمد بن ادريس روايت دارند (قاموس الرجال : ج ۱۲ ص ۱۹ ش ۲۰) . نمازى در شرح حال محمّد بن حسين بزوفرى گفته است : «او با محمّد بن حسين بن على بن سفيان بزوفرى يكى است» (مستدركات علم الرجال : ج ۷ ص ۵۹ ش ۱۳۱۷۱ - ۱۳۱۷۲) . ظاهراً منظور از ابو عبد اللَّه حسين ، همان حسين بن على بن سفيان ، مكنّى به ابو عبد اللَّه بزوفرى است . نجاشى در شرح حال او نوشته است : «استاد مورد اعتماد و بزرگوار ، از اصحاب ماست» (رجال النجاشى : ج ۱ ص ۱۸۸ ش ۱۶۰) . شيخ، او را از زمره كسانى شمرده كه از ائمّه روايت نقل نكرده‌اند و گفته است : «او مكنّى به ابو عبد اللَّه است و كتاب‌هايى دارد كه ما آنها را در الفهرست گفته‌ايم . تلّعُكبرى از وى روايت دارد ». در خبر غيبت ، با عنوان «ابو عبد اللَّه بزوفرى، وكالت از جانب سفرا دارد» در باره وى وارد شده است (الغيبة ، طوسى : ص ۳۰۸ ح ۲۶۰) .

2.اين نماز ، در مورد نماز در مسجد جمكران هم وارد شده است .

3.مهج الدعوات : ص ۳۵۱ ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۱۳۵ ح ۲۳۴۶ ، المصباح، كفعمى : ص ۵۲۲ . در اين كتاب، بخش پايانى حديث نيامده است (بحار الأنوار : ج ۸۹ ص ۳۲۳ ح ۳۰) .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
300

۸ / ۴

دُعاءُ طَلَبِ الحاجَةِ

۱۰۹۸.مهج الدعوات : رَأَيتُ في كِتابِ «كُنوزُ النَّجاحِ» ، تَأليفِ الفَقيهِ أبي عَلِيٍّ الفَضلِ بنِ الحَسَنِ الطَّبرِسِيِّ رحمه اللّه عَن مَولانَا الحُجَّةِ عليه السلام ما هذا لَفظُهُ : رَوى‌ أحمَدُ بنُ الدَّربِيِّ ، عَن خَزامَةَ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ الحُسَينِ بنِ مُحَمَّدٍ البَزَوفَرِيِّ ، قالَ : خَرَجَ عَنِ النّاحِيَةِ المُقَدَّسَةِ :
مَن كانَ لَهُ إلَى اللَّهِ حاجَةٌ ، فَليَغتَسِل لَيلَةَ الجُمُعَةِ بَعدَ نِصفِ اللَّيلِ ، ويَأتي مُصَلّاهُ ، ويُصَلّي رَكعَتَينِ ، يَقرَأُ فِي الرَّكعَةِ الاُولَى «الحَمدَ» ، فَإِذا بَلَغَ «إيّاكَ نَعبُدُ وإيّاكَ نَستَعينُ » يُكَرِّرُها مِئَةَ مَرَّةٍ ، ويُتَمِّمُ فِي المِئَةِ إلى‌ آخِرِها .
ويَقرَأُ سورَةَ التَّوحيدِ مَرَّةً واحِدَةً ، ثُمَّ يَركَعُ ويَسجُدُ ويُسَبِّحُ فيها سَبعَةً سَبعَةً ، ويُصَلِّي الرَّكعَةَ الثّانِيَةَ عَلى‌ هَيئَتِهِ‌۱ ، ويَدعو بِهذَا الدُّعاءِ ؛ فَإِنَّ اللَّهَ تَعالى‌ يَقضي حاجَتَهُ البَتَّةَ كائِناً ما كانَ ، إلّا أن يَكونَ في قَطيعَةِ الرَّحِمِ . وَالدُّعاءُ :
«اللَّهُمَّ إن أطَعتُكَ فَالمَحمِدَةُ لَكَ ، وإن عَصَيتُكَ فَالحُجَّةُ لَكَ ، مِنكَ الرَّوحُ ومِنكَ الفَرَجُ ، سُبحانَ مَن أنعَمَ وشَكَرَ ، سُبحانَ مَن قَدَرَ وغَفَرَ .
اللَّهُمَّ إن كُنتُ قَد عَصَيتُكَ فَإِنّي قَد أطَعتُكَ في أحَبِّ الأَشياءِ إلَيكَ ، وهُوَ الإِيمانُ بِكَ ، لَم أتَّخِذ لَكَ وَلَداً ، ولَم أدعُ لَكَ شَريكاً ؛ مَنّاً مِنكَ بِهِ عَلَيَّ لا مَنّاً مِنّي بِهِ عَلَيكَ .
وقَد عَصَيتُكَ يا إلهي عَلى‌ غَيرِ وَجهِ المُكابَرَةِ ، ولَا الخُروجِ عَن عُبودِيَّتِكَ ، ولَا الجُحودِ لِرُبوبِيَّتِكَ ، ولكِن أطَعتُ هَوايَ وأَزَلَّنِي الشَّيطانُ ، فَلَكَ الحُجَّةُ عَلَيَّ وَالبَيانُ ، فَإِن تُعَذِّبني فَبِذُنوبي غَيرَ ظالِمٍ ، وإن تَغفِر لي وتَرحَمني ، فَإِنَّكَ جَوادٌ كَريمٌ ، يا كَريمُ يا كَريمُ» - حَتّى‌ يَنقَطِعَ النَّفَسُ - .
ثُمَّ يَقولُ : «يا آمِناً مِن كُلِّ شَي‌ءٍ ، وكُلُّ شَي‌ءٍ مِنكَ خائِفٌ حَذِرٌ ، أسأَ لُكَ بِأَمنِكَ مِن كُلِّ شَي‌ءٍ ، وخَوفِ كُلِّ شَي‌ءٍ مِنكَ أن تُصَلِّيَ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وأَن تُعطِيَني أماناً لِنَفسي وأَهلي ووُلدي وسائِرِ ما أنعَمتَ بِهِ عَلَيَّ ، حَتّى‌ لا أخافَ أحَداً ولا أحذَرَ مِن شَي‌ءٍ أبَداً ، إنَّكَ عَلى‌ كُلِّ شَي‌ءٍ قَديرٌ ، وحَسبُنَا اللَّهُ ونِعمَ الوَكيلُ .
يا كافِيَ إبراهيمَ نُمرودَ ، يا كافِيَ موسى‌ فِرعَونَ ، أسأَ لُكَ أن تُصَلِّيَ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وأَن تَكفِيَني شَرَّ فُلانِ بنِ فُلانٍ» ، فَيَستَكفي شَرَّ مَن يَخافُ شَرَّهُ إن شاءَ اللَّهُ تَعالى‌ .
ثُمَّ يَسجُدُ ويَسأَلُ حاجَتَهُ ويَتَضَرَّعُ إلَى اللَّهِ تَعالى‌ ، فَإِنَّهُ ما مِن مُؤمِنٍ ولا مُؤمِنَةٍ صَلّى‌ هذِهِ الصَّلاةَ ودَعا بِهذَا الدُّعاءِ خالِصاً إلّا فُتِحَت لَهُ أبوابُ السَّماءِ لِلإِجابَةِ ، ويُجابُ في وَقتِهِ ولَيلَتِهِ كائِناً ما كانَ ، وذلِكَ مِن فَضلِ اللَّهِ عَلَينا وعَلَى النَّاسِ .۲

1.وردت هذه الصلاة في صلاة مسجد جمكران أيضاً وراجع : ص ۲۵۵ ح ۸۸۵ (حسن بن مثله) .

2.ليس في المصباح للكفعمي ذيله من «وأن تكفيني ...» .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13348
صفحه از 453
پرینت  ارسال به