29
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم

مفاد احاديث گروه چهارم، پيشگويى از شكست همه قيام‌هاى قبل از قيام مهدوى است، مانند : حديث مرفوع رِبعى بن عبد اللَّه بن جارود، از امام زين العابدين عليه السلام كه ايشان فرمود:
وَ اللَّهِ لا يَخرُجُ واحدٌ منّا قَبلَ خُروجِ القائمِ عليه السلام إلّا كانَ مَثَلَهُ مَثَلُ فَرخٍ طارَ مِن وَكرِهِ قَبلَ أن يَستَوىَ جَناحاهُ، فَأَخَذَهُ الصِّبيانُ فَعَبثوا بِهِ.۱
به خدا سوگند، پيش از خروج قائم عليه السلام ، هيچ يك از ما قيام نمى‌كند، مگر اين كه او همچون جوجه‌اى است كه پيش از محكم شدن بال‌هايش از آشيانه خود پرواز كند. پس [به زمين مى‌افتد و] كودكان، او را مى‌گيرند و با او بازى مى‌كنند (بازيچه دست ديگران مى‌شود).
و نيز حديث ابو الجارود ، زياد بن منذر كه مى‌گويد: از امام باقر عليه السلام شنيدم كه فرمود:
لَيسَ مِنّا أَهلَ البَيتِ أَحَدٌ يَدفَعُ ضَيماً وَ لا يَدعُو إِلى‌ حَقٍّ إِلّا صَرَعَتهُ البَليَّةُ حَتّى‌ تَقُومَ عِصابَةٌ شَهِدَت بَدراً لا يُوارى‌ قَتيلُها وَ لا يُداوى جَريحُها.۲
هيچ يك از ما اهل بيت نيست كه ظلم و ناروايى را دفع و مردم را به حق دعوت كند، مگر اين كه گرفتارى، او را به زانو در مى‌آورد ، تا اين كه گروهى كه در جنگ بدر حضور يافتند، قيام كنند؛ گروهى كه كشتگانشان به خاك سپرده نمى‌شوند و زخمى‌هاى آنها مداوا نمى‌گردند.
در پايان اين حديث، راوى مى‌گويد: مقصود امام باقر عليه السلام از اين گروه، فرشتگان بود .

1.. الكافى: ج ۸ ص ۲۶۹ ح ۳۸۲ . همين مضمون در كتاب الغيبةى، نعمانى: (ص ۲۰۶ ح ۱۴) از امام باقر عليه السلام نيز نقل شده است.

2.. الغيبة، نعمانى: ص ۲۰۲ ح ۳.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
28

نشانه‌هاى ظهور امام مهدى عليه السلام ، هيچ وظيفه‌اى براى مبارزه بر دوش ندارند؛ بلكه وظيفه آنها خانه‌نشينى و همكارى نكردن با قيام كنندگان است.
گروه سوم احاديث، بر وجوب تقيّه بويژه قبل از قيام امام مهدى عليه السلام دلالت دارند كه مقتضاى آنها، حرمت قيام است. دو حديث حسين بن خالد و محمّد بن عماره، از اين گروه و به قرار زيرند :
شيخ صدوق به سند خود از حسين بن خالد ، از امام رضا عليه السلام نقل كرده كه فرمود:
لا دينَ لِمَن لا وَرَعَ لَهُ ، وَ لا إيمانَ لِمَن لا تَقيَّةَ لَهُ ، إنَّ أكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أعمَلُكُم بِالتَّقيَّةِ ... . إلى‌ يَومِ الوَقتِ المَعلومِ ، وَ هُوَ يَومُ خُروجِ قائِمِنا أهلَ البَيتِ عليهم السلام ، فَمَن تَرَكَ التَّقيَّةَ قَبلَ خُروجِ قائِمِنا فَلَيسَ مِنّا .۱
كسى كه از گناه پرهيز نمى‌كند، دين ندارد، و كسى كه تقيّه را رعايت نمى‌كند، ايمان ندارد. گرامى‌ترين شما نزد خدا، كسى است كه بيشتر تقيّه مى‌كند ... تا روزى كه وقت آن [نزد خدا ]معلوم است و آن، روز قيام قائم ما اهل بيت عليهم السلام است. پس هر كس قبل از قيام قائم ما تقيّه را ترك كند، از ما نيست.
شيخ صدوق از محمّد بن عماره، از پدرش، از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود:
المُؤمِنُ مُجاهِدٌ لاَِنَّهُ يُجاهِدُ أَعداءَ اللَّهِ تَعالى‌ فى دَولَةِ البَاطِلِ بِالتَّقيَّةِ وَ فى دَولَةِ الحَقِّ بِالسَّيفِ.۲
مؤمن [همواره‌] در حال جهاد است؛ زيرا او در دولت باطل، به وسيله تقيه و در دولت حق، با شمشير، با دشمنان خدا جهاد مى‌كند.
چه بسا از اين گونه احاديث نيز برداشت شود كه در حكومت‌هاى باطل، قيام مسلّحانه، مطلقاً جايز نيست. بنا بر اين، پيروان اهل بيت عليهم السلام تا ظهور امام مهدى عليه السلام بايد تسليم حاكم جائر باشند.

1.. ر.ك: ج ۹ ص ۲۲۸ ح‌۱۷۸۹ (كمال الدين).

2.. علل الشرائع: ج ۲ ص ۴۶۷ ح ۲۲، بحار الأنوار: ج ۶۴ ص ۱۷۲.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13407
صفحه از 453
پرینت  ارسال به