169
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم

فصل چهارم : دعا براى امام مهدى در ماه رمضان‌

۴ / ۱

دعا براى امام عليه السلام در هر شب ماه‌

دعاى افتتاح‌

۱۰۵۹. الإقبال‌۱- به نقل از ابو عمرو محمّد بن محمّد بن نصر سَكونى - : از ابو بكر احمد بن محمّد بن عثمان بغدادى خواستم دعاهاى ماه رمضان را كه عمويش ابو جعفر محمّد بن عثمان بن سعيد عمرى [نايب امام زمان عليه السلام ]مى‌خوانده، برايم درآورد. پس دفترى را كه جلد قرمز داشت، بيرون آورد. من دعاهاى بسيارى از روى آن نوشتم و از جمله آنها اين نوشته بود: و اين دعا را در هر شب از ماه رمضان مى‌خوانى كه فرشتگان، دعا در اين ماه را مى‌شنوند و براى دعاكننده ، آمرزش مى‌طلبند و دعا چنين است: «خدايا! من ستودن را با ستايش تو مى‌آغازم و تو با نعمتْ‌بخشى‌ات ، استواركننده راه درستى ، و يقين دارم كه تو رحيم‌ترين رحيمان در جايگاه عفو و بخششى و سختگيرترين كيفردهندگان در جايگاه مجازات و انتقام... .
خدايا! بر ولىّ امرت، قائمى كه آرزويش را مى‌برند و عدلى كه چشم به راهش هستند، درود فرست و گرداگرد او را با فرشتگان مقرّبت پُر كن و او را با روح القدس استوار بدار، اى خداى جهانيان!
خدايا! او را دعوتگر به كتابت و برپا دارنده دينت قرار بده. او را در زمين، خليفه كن، همان گونه كه پيشينيان از او را خليفه كردى. او را بر [تحقّق‌] همان دينش كه برايش پسنديده‌اى قدرت بده. او را پس از بيم و هراسش، آسوده خاطر كن كه تنها تو را مى‌پرستد و هيچ چيزى را همتاى تو نمى‌گيرد.
خدايا! او را عزيز كن و با او [ديگران را] عزيز كن. او را يارى بده و به دست او انتقام بگير. او را نصرتى پيروزمند عطا كن و فتحى آشكار به دست او فراهم آور، و از جانب خودت تسلّطى پيروزمند را براى او قرار بده.
خدايا! دين و سنّت پيامبرت را به دست او چنان آشكار كن كه چيزى از حقيقت را به خاطر هراس از كسى پنهان ندارد.
خدايا! ما مشتاقيم تا دولت كريمه‌اى بر سر كار آورى كه اسلام و مسلمانان را با آن، عزيز گردانى و نفاق و منافقان را با آن ذليل گردانى و در آن، ما را از دعوتگران به فرمان‌بردارى‌ات و پيش‌برندگان به راهت قرار دهى و كرامت دنيا و آخرت را با آن، روزىِ ما كنى.
خدايا! توفيق عمل به آنچه از حق شناخته‌ايم، به ما عنايت كن و آنچه را به آن نرسيده‌ايم، به ما برسان.
خدايا! به دست او پراكندگى‌مان را به اتّحاد و تفرقه‌مان را به اتّفاق تبديل كن و شكافمان را با او پُر كن و كمى شمارمان را با او به فراوانى دگرگون كن و خواريمان را با او به عزّت برسان و فقيرمان را با او توانگر كن و وامدارمان را با او توان پرداخت بده و فقرمان را با او جبران كن و نداشته‌هايمان را با او پر كن و دشوارى‌هايمان را با او آسان كن و سيمايمان را با او نورانى بنما و اسيران را با او آزاد كن و درخواست‌هايمان را با او برآورده ساز و وعده‌هايى كه به ما داده‌اى، با او به انجام برسان و دعايمان را با او مستجاب كن و آنچه را خواسته‌ايم با او عطا كن و ما را به دست او به آرزوهاى دنيايى و آخرتى‌مان برسان و ما را با او به آرزوهايمان برسان و بيش از رغبتمان به ما ببخش، اى بهترين درخواست‌شونده و گشاده‌دست‌ترين عطا كننده! سينه‌هايمان را با او شفا بده و خشم دل‌هايمان را با او از ميان ببر و ما را به اذن خودت و به دست او در آن جا كه حقْ دچار اختلاف مى‌شود، هدايت كن؛ كه تو هر كس را بخواهى به راه راست هدايت مى‌كنى ، و ما را با او بر دشمنت و دشمنان ما يارى و پيروزى بده، اى خداى حق! اجابت كن.
خدايا! ما از فقدان پيامبرمان - كه درودهايت بر او و خاندانش باد - به تو شِكوه مى‌كنيم و از غيبت اماممان و فراوانى دشمنانمان و كمى شمارمان و شدّت فتنه‌هايمان و پشت به پشت هم دادن روزگار بر ضدّ ما. پس بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و ما را بر اين امر يارى ده با فتحى كه در آن تعجيل مى‌كنى و با برطرف كردن دشوارى ، و نصرتى پيروزمندانه و سيطره حقّى كه پديدار مى‌نمايى و رحمتى از جانب خودت كه ما را فرا مى‌گيرد و عافيتى كه بر ما مى‌پوشانى، به رحمتت اى رحيم‌ترين رحيمان».۲

1.سبب صدور اين دعا ، تنها در الإقبال ذكر شده است ؛ امّا با استناد به اين گفته ، نمى‌توان آن را قاطعانه به امام مهدى‌ عليه السلام نسبت داد ، هر چند علّامه مجلسى، آن را به امام نسبت داده ، و در بحث امامتش به آن استناد كرده است .

2.الإقبال : ج ۱ ص ۱۳۸ ، تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۱۰۸ ، مصباح المتهجّد : ص ۵۷۷ ح ۶۹۰ ، البلد الأمين : ص ۱۹۳ ، المصباح، كفعمى : ص ۷۷۰ ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۱۶۶ ح ۱۴ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
168

الفصل الرابع : الدُّعاءُ لِلإِمامِ المَهدِيِّ عليه السلام في شَهرِ رَمَضانَ‌

۴ / ۱

الدُّعاءُ لَهُ في كُلِّ لَيلَةٍ مِنهُ‌

دُعاءُ الاِفتِتاحِ‌

۱۰۵۹.الإقبال‌۱ : مُحَمَّدُ بنُ أبي قُرَّةَ بِإِسنادِهِ فَقالَ : حَدَّثَني أبُو الغَنائِمِ مُحَمَّدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِيُّ ، قالَ : أخبَرَنا أبو عَمرٍو مُحَمَّدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ نَصرٍ السَّكونِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ ، قالَ :
سَأَلتُ أبا بَكرٍ أحمَدَ بنَ مُحَمَّدِ بنِ عُثمانَ البَغدادِيَّ أن يُخرِجَ إلَيَّ أدعِيَةَ شَهرِ رَمَضانَ الَّتي كانَ عَمُّهُ أبو جَعفَرٍ مُحَمَّدُ بنُ عُثمانَ بنِ السَّعيدِ العَمرِيُّ يَدعو بِها ، فَأَخرَجَ إلَيّ‌َ دَفتَراً مُجَلَّداً بِأَحمَرَ ، فَنَسَختُ مِنهُ أدعِيَةً كَثيرَةً ، وكانَ مِن جُملَتِها :
وتَدعو بِهذَا الدُّعاءِ في كُلِّ لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ ؛ فَإِنَّ الدُّعاءَ في هذَا الشَّهرِ تَسمَعُهُ المَلائِكَةُ وتَستَغفِرُ لِصاحِبِهِ ، وهُوَ :
اللَّهُمَّ إنّي أفتَتِحُ الثَّناءَ بِحَمدِكَ وأَنتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوابِ بِمَنِّكَ ، وأَيقَنتُ أنَّكَ أرحَمُ الرّاحِمينَ في مَوضِعِ العَفوِ وَالرَّحمَةِ ، وأَشَدُّ المُعاقِبينَ في مَوضِعِ النَّكالِ وَالنَّقِمَةِ ...
اللَّهُمَّ وصَلِّ عَلى‌ وَلِيِّ أمرِكَ القائِمِ المُؤَمَّلِ ، وَالعَدلِ المُنتَظَرِ ، وحُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ المُقَرَّبينَ ، وأَيِّدهُ بِروحِ القُدُسِ يا رَبَّ العالَمينَ .
اللَّهُمَّ اجعَلهُ الدّاعِيَ إلى‌ كِتابِكَ ، وَالقائِمَ بِدينِكَ ، وَاستَخلِفهُ فِي الأَرضِ كَمَا استَخلَفتَ الَّذينَ مِن قَبلِهِ ، مَكِّن لَهُ دينَهُ الَّذِي ارتَضَيتَهُ لَهُ ، أبدِلهُ مِن بَعدِ خَوفِهِ أمناً ، يَعبُدُكَ لا يُشرِكُ بِكَ شَيئاً .
اللَّهُمَّ أعِزَّهُ وأَعزِز بِهِ ، وَانصُرهُ وَانتَصِر بِهِ ، وَانصُرهُ نَصراً عَزيزاً ، [ وَافتَح لَهُ فَتحاً مُبيناً ، وَاجعَل لَهُ مِن لَدُنكَ سُلطاناً نَصيراً]۲ .
اللَّهُمَّ أظهِر بِهِ دينَكَ وسُنَّةَ نَبِيِّكَ ؛ حَتّى‌ لا يَستَخفِيَ بِشَي‌ءٍ مِنَ الحَقِّ مَخافَةَ أحَدٍ مِنَ الخَلقِ .
اللَّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ ، تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأَهلَهُ وتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وأَهلَهُ ، وتَجعَلُنا فيها مِنَ الدُّعاةِ إلى‌ طاعَتِكَ ، وَالقادَةِ إلى‌ سَبيلِكَ ، وتَرزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ .
اللَّهُمَّ ما عَرَّفتَنا مِنَ الحَقِّ فَحَمِّلناهُ ، وما قَصُرنا عَنهُ فَبَلِّغناهُ .
اللَّهُمَّ المُم بِهِ شَعَثَنا۳ ، وَاشعَب بِهِ صَدعَنا۴ ، وَارتُق بِهِ فَتقَنا ، وكَثِّر بِهِ قِلَّتَنا ، وأَعِزَّ بِهِ ذِلَّتَنا ، وأَغنِ بِهِ عائِلَنا۵ ، وَاقضِ بِهِ عَن مَغرَمِنا۶ ، وَاجبُر بِهِ فَقرَنا ، وسُدَّ بِهِ خَلَّتَنا، ويَسِّر بِهِ عُسرَنا ، وبَيِّض بِهِ وُجوهَنا ، وفُكَّ بِهِ أسرَنا، وأَنجِح بِهِ طَلِبَتَنا ، وأَنجِز بِهِ مَواعيدَنا ، وَاستَجِب بِهِ دَعوَتَنا ، [ وأَعطِنا بِهِ سُؤلَنا ، وبَلِّغنا بِهِ مِنَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ آمالَنا]۷ ، وأَعطِنا بِهِ آمالَنا ، وأَعطِنا بِهِ فَوقَ رَغبَتِنا ، يا خَيرَ المَسؤولينَ وأَوسَعَ المُعطينَ ، اِشفِ بِهِ صُدورَنا ، وأَذهِب بِهِ غَيظَ قُلوبِنا ، وَاهدِنا بِهِ لِمَا اختُلِفَ فيهِ مِنَ الحَقِّ بِإِذنِكَ ؛ إنَّكَ تَهدي مَن تَشاءُ إلى‌ صِراطٍ مُستَقيمٍ ، وَانصُرنا بِهِ عَلى‌ عَدُوِّكَ وعَدُوِّنا إلهَ الحَقِّ آمينَ .
اللَّهُمَّ إنّا نَشكو إلَيكَ فَقدَ نَبِيِّنا - صَلَواتُكَ عَلَيهِ وآلِهِ - وغَيبَةَ إمامِنا۸ ، وكَثرَةَ عَدُوِّنا [ وقِلَّةَ عَدَدِنا]۹ وشِدَّةَ الفِتَنِ بِنا ، وتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَينا ، فَصَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وأَعِنّا عَلى‌ ذلِكَ بِفَتحٍ تُعَجِّلُهُ ، وبِضُرٍّ تَكشِفُهُ ، ونَصرٍ تُعِزُّهُ ، وسُلطانِ حَقٍّ تُظهِرُهُ ، ورَحمَةٍ مِنكَ تُجَلِّلُناها ، وعافِيَةٍ [ مِنكَ‌]۱۰ تُلبِسُناها ، بِرَحمَتِكَ يا أرحَمَ الرّاحِمينَ .۱۱۱۲

1.لم يذكر شأن صدور هذا الدعاء في المصادر التي بين أيدينا إلّا في «الإقبال» ، ولكن لا يمكن الاستفادة من هذا النصّ بشكل صريح نسبته إلى الإمام المهدي عليه السلام ، على الرغم من أنّ العلامة المجلسي نسبه إلى الإمام عليه السلام ، حتّى أنّه استند إلى مفاده في بحث الإمامة .

2.اُضيفت الزيادة من الطبعة الحجريّة للمصدر والمصباح للكفعمي .

3.الشَّعَث : انتشار الأمر ، يقال : لَمَّ اللَّهُ شعثك : أي جمعَ أمركَ المنتشر (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۹۵۴ «شعث») .

4.شعبتُ الشي‌ء : جمعته وأصلحته ؛ أي أصلِح به ما تشعّب منّا . والصَّدعُ : الشقّ (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۹۵۴ و ص ۱۰۱۶ «شعب») .

5.العائل : الفقير (النهاية : ج ۳ ص ۳۳۰ «عيل») .

6.المُغرَم : كثير الدَّين (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۳۱۷ «غرم») .

7.في المصباح للكفعمي : «وليّنا» بدل «إمامنا» .

8.اُضيفت الزيادة من الطبعة الحجرية للمصدر والمصباح للكفعمي .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14189
صفحه از 453
پرینت  ارسال به