كرده است۱ كه تنها يك مورد - يعنى كتاب الإقبال - موهم استناد به امام صادق عليه السلام است . ليكن استناد به كتاب إقبال الأعمال براى انتساب اين دعا به امام صادق عليه السلام صحيح نيست ؛ زيرا :
۱ . مرحوم سيّد ابن طاووس ، در ابتدا و انتهاى دعا هيچ اشارهاى به معصوم عليه السلام نكرده است .
۲ . جمله «إذا فرغت من دعاء العيد المذكور» در سخن امام صادق عليه السلام اشارهاى به اين دعاى خاص ندارد؛ بلكه به مطلق دعا در اين روز و يا دعاى خاصّى كه در متن اصلى بوده ، توجّه داده است .
روشن است كه اگر مجموعه دعا و نماز و اعمال ديگر از امام صادق عليه السلام روايت شده بود، هيچ نويسنده معمولى نيز آن را اين گونه نقل نمىكرد، چه رسد به مرحوم سيّد ابن طاووس كه متخصّص در نگارش دعا و زيارت است .
۳ . «المذكور» صفت براى «العيد» است نه «دعا»؛ بنا بر اين نمىتواند به دعاى ندبه اشارت كند . سيّد ابن طاووس براى اين روز ، ابتدا نماز و سپس دعايى ذكر كرده و هيچ يك را به معصوم عليه السلام اسناد نداده است . او در ادامه مىگويد : «دعاء آخر بعد صلاة العيد ويدعى به فى الأعياد الأربعة» .
با توجّه به آن كه دعاى ندبه، مخصوص عيد فطر نيست، اين نكته تقويت مىشود كه امام عليه السلام به مطلق دعا و يا دعاى خاص روز عيد فطر اشاره كردهاند .
۴ . با فرض كنار نهادن تمامى اشكالات ، سخن علّامه مجلسى بسيار عجيب مىنمايد ؛ چون در هيچ يك از مصادر حديثى - حتّى در كتاب جامع بحار الأنوار - سندى براى انتساب اين دعا به امام صادق عليه السلام ذكر نشده است كه بتوان در اعتبار يا بىاعتبارى آن كاوش نمود و آن را معتبر شمرد . علّامه شوشترى نيز اين انتساب را