15
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم

۱۰۱۸. تفسير العيّاشى‌- به نقل از صالح بن سهل - : امام صادق عليه السلام فرمود : ««و در كتاب [تورات‌] به بنى اسرائيل اعلام كرديم كه شما دو بار در زمين تباهى مى‌كنيد»، [دو بار تباه كردن ]يعنى كشتن على بن ابى طالب عليه السلام و نيزه زدن به حسن عليه السلام . «و گردنكشى بزرگى مى‌كنيد»، يعنى كشتن حسين عليه السلام . «و چون هنگام [كيفر] نخستين تباهكارى فرا رسيد»، يعنى هنگام يارى براى انتقام خون حسين عليه السلام . «بندگانى سخت جنگاور را از خودمان بر شما مى‌گماريم كه تا درون خانه‌هايتان را بكاوند»، يعنى گروهى كه خداوند، ايشان را پيش از خروج قائم بر مى‌انگيزد و هيچ خون ريخته شده‌اى از خاندان محمّد را وا نمى‌نهند، جز آن كه جنايتكارش را مى‌سوزانند . «و اين، وعده‌اى شدنى است»، يعنى پيش از قيام قائم» .۱

۵ / ۲

نقش قميان در دفاع از حق و نصرت امام مهدى عليه السلام‌

۱۰۱۹. بحار الأنوار- با سندش به نقل از عفّان بصرى - : امام صادق عليه السلام به من فرمود: «آيا مى‌دانى چرا قم را "قم" ناميده‌اند؟».
گفتم: خداوند و پيامبرش و شما بهتر مى‌دانيد.
فرمود: «آن را قم ناميدند؛ چرا كه اهلش به گرد قائم خاندان محمّد - كه درودهاى خدا بر او باد - جمع مى‌شوند و با او قيام مى‌كنند و همراه او پايدارى مى‌ورزند و وى را يارى مى‌دهند».۲

۱۰۲۰. بحار الأنوار- با سندش به نقل از صفوان بن يحيى بيّاع سابرى - : روزى نزد امام كاظم عليه السلام بودم. سخن از قم و اهل آن و تمايل آنان به مهدى عليه السلام به ميان آمد. امام عليه السلام برايشان طلب رحمت كرد و فرمود: «خدا از آنان خشنود باشد!». سپس فرمود: «بهشت، هشت در دارد كه يكى از آنها براى قميان است و آنان برگزيدگان شيعيان ما از ميان ديگر شهرها هستند. خداوند متعال، ولايت ما را با سرشت ايشان عجين كرده است».۳

1.تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۲۸۱ ح ۲۰ ، كامل الزيارات : ص ۱۳۳ ح ۱۵۳ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۵۶ ح ۴۶ .

2.بحار الأنوار : ج ۶۰ ص ۲۱۶ ح ۳۸ (به نقل از: تاريخ قم).

3.بحار الأنوار : ج ۶۰ ص ۲۱۶ ح ۳۹ (به نقل از: تاريخ قم) .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
14

۱۰۱۸.تفسير العيّاشي : عَن صالِحِ بنِ سَهلٍ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام في قَولِهِ : « وَ قَضَيْنَا إِلَى‌ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ فِى الْكِتَبِ لَتُفْسِدُنَّ فِى الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ » قَتلُ عَلِيٍّ وطَعنُ الحَسَنِ ، « وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا » قَتلُ الحُسَينِ « فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَل-هُمَا» إذا جاءَ نَصرُ دَمِ الحُسَينِ « بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِى بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُواْ خِلَلَ الدِّيَارِ » ؛ قَومٌ يَبعَثُهُمُ اللَّهُ قَبلَ خُروجِ القائِمِ ، لا يَدَعونَ وِتراً۱ لِآلِ مُحَمَّدٍ إلّا حَرَّقوهُ « وَ كَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا » قَبلَ قِيامِ القائِمِ .

۵ / ۲

دَورُ القُمِّيّينَ فِي الدِّفاعِ عَنِ الحَقِّ ونُصرَةِ الإِمامِ المَهدِيِ‌

۱۰۱۹.بحار الأنوار : بِإِسنادِهِ‌۲ عَن عَفّانَ البَصرِيِّ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام قالَ : قالَ لي : أتَدري لِمَ سُمِّيَ «قُمَّ» ؟ قُلتُ : اللَّهُ ورَسولُهُ وأَنتَ أعلَمُ !
قالَ : إنَّما سُمِّيَ «قُمَّ» لِأَنَّ أهلَهُ يَجتَمِعونَ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ - صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ - ، ويَقومونَ مَعَهُ ويَستَقيمونَ عَلَيهِ ويَنصُرونَهُ .

۱۰۲۰.بحار الأنوار : عَن عَلِيِّ بنِ عيسى‌ ، عَن عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ الرَّبيعِ ، عَن صَفوانَ بنِ يَحيى‌ بَيّاعِ السّابِرِيِّ ، قالَ : كُنتُ يَوماً عِندَ أبِي الحَسَنِ عليه السلام فَجَرى‌ ذِكرُ «قُمَّ» وأَهلِهِ ومَيلِهِم إلَى المَهدِيِّ عليه السلام ، فَتَرَحَّمَ عَلَيهِم وقالَ :
رَضِيَ اللَّهُ عَنهُم . ثُمَّ قالَ : إنَّ لِلجَنَّةِ ثَمانِيَةَ أبوابٍ وواحِدٌ مِنها لِأَهلِ «قُمَّ» ، وهُم خِيارُ شيعَتِنا مِن بَينِ سائِرِ البِلادِ ، خَمَّرَ اللَّهُ تَعالى‌ وِلايَتَنا في طينَتِهِم .

1.الوِتْرُ : الجناية التي يجنيها الرجل على غيره من قتل أو نهب أو سبي ، ومنه الموتور لمن قُتل له قتيل فلم يدرَك بدمه (النهاية : ج ۵ ص ۱۴۸ «وتر») . وقال العلّامة المازندراني : «ولعلّ المراد به المتّصف بها» (شرح الكافي للمازندراني : ج ۱۲ ص ۲۶۰) . وقال العلّامة المجلسي : «قوله عليه السلام : «وتراً» ، الوتر - بالكسر - : الجناية ، أي صاحب وتر وجناية على آل محمّد صلى اللّه عليه و آله » (مرآة العقول : ج ۲۶ ص ۱۲۳) .

2.أي الحسن بن محمّد بن الحسن القُمّي في كتاب تاريخ قم .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13417
صفحه از 453
پرینت  ارسال به