83
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

د - خروج سفيانى و امام مهدى عليه السلام در يك سال‏

۱۱۴۶. الغيبة، نعمانى‏ - با سندش به نقل از محمّد بن مسلم - : امام باقر عليه السلام فرمود : «[خروج‏] سفيانى و قائم عليه السلام، در يك سال است».۱

۱ / ۱ - ۴

جاى خروج سفيانى‏

۱۱۴۷. المستدرك على الصحيحين‏ - با سندش به نقل از امّ سلمه - : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: «براى مردى از امّتم، ميان ركن [حجر الأسود] و مقام [ابراهيم‏]، از افرادى به تعداد جنگاوران بدر، بيعت گرفته مى‏شود و گروهى از دنياگريزان عراق و نيكان شام به او مى‏پيوندند و لشكرى [براى روياروى با او] از شام بيرون مى‏آيند و چون به صحراى ميان مدينه و مكّه مى‏رسند، در زمين فرو مى‏روند. سپس مردى از قريش - كه از سوى مادر به قبيله كلب مى‏رسد - ، به سوى او مى‏آيد، كه خداوند، آنان را شكست مى‏دهد» .
و فرمود: «گفته مى‏شود : ناكام در آن روزگار، كسى است كه از غنيمت كلب، بى‏بهره ماند» .۲

۱۱۴۸. صحيح ابن حبّان‏ - با سندش به نقل از امّ سلمه - : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: «هنگام مرگ خليفه، اختلافى پيش مى‏آيد و مردى از قبيله قريش در مدينه به سوى مكّه بيرون مى‏آيد و گروهى از مكّيان، او را بيرون مى‏آورند، در حالى كه خودش خوش نمى‏دارد و با او ميان ركن [حجر الأسود] و مقام [ابراهيم‏]، بيعت مى‏كنند و لشكرى از شاميان به سوى او روانه مى‏شوند؛ امّا چون به بيدا مى‏رسند، در زمين فرو مى‏روند.
هنگامى كه اين خبر به مردم مى‏رسد، نيكان شام و گروهى از مردم عراق نزد او مى‏آيند و با وى بيعت مى‏كنند و مردى از قريش - كه خويشان مادرى‏اش، از قبيله كلب هستند - ، بر مى‏خيزد و او لشكرى به سوى ايشان روانه مى‏كند، كه آنان لشكر او را شكست مى‏دهند و بر آنها چيره مى‏شوند و [مهدى عليه السلام‏] غنيمتشان را ميان مردم قسمت مى‏كند و با سنّت پيامبرشان ميان آنها رفتار مى‏كند و اسلام را در [تمام‏] سرزمين‏ها استوار مى‏سازد و هفت سال فرمان‏روايى مى‏كند».۳

1.الغيبة ، نعمانى : ص ۲۶۷ ح ۳۶ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۲۳۹ ح ۱۰۶ .

2.المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۴۷۸ ح ۸۳۲۸ ، المعجم الكبير : ج ۲۳ ص ۲۹۵ ح ۶۵۶ ، المعجم الأوسط : ج ۹ ص ۱۷۵ ح ۹۴۵۹ ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۲۷۱ ح ۳۸۶۹۶ .

3.صحيح ابن حبّان : ج ۱۵ ص ۱۵۸ ح ۶۷۵۷ ، المعجم الكبير: ج ۲۳ ص ۳۹۰ ح ۹۳۱، مسند أبى يعلى : ج ۶ ص ۲۵۹ ح ۶۹۰۴ ؛ العمدة : ص ۴۳۳ ح ۹۱۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۸۸ . نيز، ر . ك : همين دانش‏نامه : ج ۸ ص ۲۵۷ (برخى از اهل عراق ، شام ومصر) .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
82

د : خُروجُ السُّفيانِيِّ وَالإِمامِ المَهدِيِّ في سَنَةٍ واحِدَةٍ

۱۱۴۶. الغيبة للنعماني : حَدَّثَنا أحمَدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ سَعيدٍ ، قالَ : حَدَّثَنَا القاسِمُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ الحَسَنِ بنِ حازِمٍ ، قالَ : حَدَّثَنا عُبَيسُ بنُ هِشامٍ ، عَن عَبدِ اللَّهِ بنِ جَبَلَةَ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ سُلَيمانَ ، عَنِ العَلاءِ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ ، عَن أبي جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام أنَّهُ قالَ :
السُّفيانِيُّ وَالقائِمُ في سَنَةٍ واحِدَةٍ .

۱ / ۱ - ۴

مَكانُ خُروجِ السُّفيانِيِ‏

۱۱۴۷. المستدرك على الصحيحين : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ حَمشادَ العَدلُ ، ثنا إبراهيمُ بنُ الحُسَينِ الهَمدانِيُّ ، ثنا عُمَرُ بنُ عاصِمٍ الكِلابِيُّ ، ثنا أبُو العَوّامِ القَطّانُ ، ثنا قَتادَةُ ، عَن أبِي الخَليلِ ، عَن عَبدِ اللَّهِ بنِ الحارِثِ ، عَن اُمِّ سَلَمَةَ رضي اللّه عنه قالَت : قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله :
يُبايِعُ لِرَجُلٍ مِن اُمَّتي بَينَ الرُّكنِ وَالمَقامِ كَعِدَّةِ أهلِ بَدرٍ ، فَيَأتيهِ عُصَبُ العِراقِ ، وأَبدالُ‏۱ الشّامِ ، فَيَأتيهِم جَيشٌ مِنَ الشّامِ حَتّى‏ إذا كانوا بِالبَيداءِ خُسِفَ بِهِم ، ثُمَّ يَسيرُ إلَيهِ رَجُلٌ مِن قُرَيشٍ أخوالُهُ كَلبٌ فَيَهزِمُهُمُ اللَّهُ .
قالَ : وكانَ يُقالُ : إنَّ الخائِبَ يَومَئِذٍ مَن خابَ مِن غَنيمَةِ كَلبٍ .۲

۱۱۴۸. صحيح ابن حبّان : أخبَرَنا أبو يَعلى‏ ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ يَزيدَ بنِ رِفاعَةَ ، قالَ : حَدَّثَنا وَهبُ بنُ جَريرٍ ، قالَ : حَدَّثَنا هِشامُ بنُ أبي عَبدِ اللَّهِ ، عَن قَتادَةَ ، عَن صالِحٍ أبِي الخَليلِ ، عَن مُجاهِدٍ ، عَن اُمِّ سَلَمَةَ ، قالَت : قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله :
يَكونُ اختِلافٌ عِندَ مَوتِ خَليفَةٍ ، فَيَخرُجُ رَجُلٌ مِن قُرَيشٍ مِن أهلِ المَدينَةِ إلى‏ مَكَّةَ ، فَيَأتيهِ ناسٌ مِن أهلِ مَكَّةَ فَيُخرِجونَهُ وهُوَ كارِهٌ ، فَيُبايِعونَهُ بَينَ الرُّكنِ وَالمَقامِ ، فَيَبعَثونَ إلَيهِ جَيشاً مِن أهلِ الشّامِ ، فَإِذا كانوا بِالبَيداءِ خُسِفَ بِهِم .
فَإِذا بَلَغَ النّاسَ ذلِكَ أتاهُ أبدالُ أهلِ الشّامِ وعِصابَةُ أهلِ العِراقِ فَيُبايِعونَهُ ، ويَنشَأُ رَجُلٌ مِن قُرَيشٍ ، أخوالُهُ مِن كَلبٍ ، فَيَبعَثُ إلَيهِم جَيشاً فَيَهزِمونَهُم ويَظهَرونَ عَلَيهِم ، فَيَقسِمُ بَينَ النّاسِ فَيأَهُم ، ويَعمَلُ فيهِم بِسُنَّةِ نَبِيِّهِم صلى اللّه عليه و آله ، ويُلقِي الإِسلامَ بِجِرانِهِ‏۳ إلَى الأَرضِ ، يَمكُثُ سَبعَ سِنينَ .

1.قال الطريحي : الأبدال : قوم من الصالحين ، لا تخلو الدنيا منهم ، إذا مات واحد أبدل اللَّه مكانه آخر (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۱۲۴ «بدل») . وقال ابن الأثير : الأبدالُ : هم الأولياء والعبّاد (النهاية : ج ۱ ص ۱۰۷ «بدل») .

2.قال الذهبي في تلخيص المستدرك : أبو العوام عمران ضعّفه غير واحد وكان خارجيّاً

3.أي قرّ قراره واستقام كما أنّ البعير اذا برك واستراح مدّ عنقه على الأرض (النهاية : ج ۱ ص ۲۶۳ «جرن») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16552
صفحه از 466
پرینت  ارسال به