كسانى كه به دنبال او به حركت در مىآيند، در رسيدن به حق و امام زمان عليه السلام، در مسير هدايت بهترى نسبت به سيّد حسنى و ياران او قرار دارند.۱
شايد دليل اين امر اين باشد كه بنا بر حديثى از امام صادق عليه السلام تمامى ياران سيّد حسنى، از جمله ياوران امام مهدى عليه السلام نمىشوند.۲
نتيجه نهايى اين كه اين علامت، در كنار ظهور سفيانى و برخى علامات ديگر، داراى دليل معتبر است؛ اگر چه همانند علائم پيشين ، به جزئيات مطرح شده در آن متون نمىتوان اعتماد كرد .
۹ - ۷ . قيام خراسانى
در زبان عامّه و منابع متأخّر و آثار جديد، از قيام فردى به نام سيّد خراسانى نام برده مىشود و از مهمترين نشانههاى ظهور به شمار مىرود. اولاً بايد توجّه داشت كه عنوان سيّد براى خراسانى درست نيست و در دو سه روايتى كه در باره اين نشانه وجود دارد، حرفى از سيادت وى يا علوى بودنش نيست.
حديث نخست، به امام صادق عليه السلام منسوب است كه فرمود: «پيش از اين امر، پنج علامت وجود دارد: ندا، سفيانى، خراسانى، نفْس زكيّه و خَسْف در بيدا».۳در سند اين روايت، محمّد رازى و ابو سمينه وجود دارند كه تضعيف شدهاند. ۴به علاوه، قطعى نيست كه مراد از «اين امر»، ظهور امام زمان باشد؛ بلكه ممكن است مراد ايشان، گشايش شيعيان و فرج عمومى باشد نه خصوص فرج امام عصر؛ كما اين كه در بيان آن بزرگواران، فَرَج، به معناى گشايش شيعه آمده است.
حديث دوم از امام باقر عليه السلام است: «بنى عبّاس حتماً به حكومت خواهند رسيد و