در يك حديث، ندا و فزعه به عنوان دو علامت در كنار هم ذكر شده است۱كه نشان مىدهد ندا با فزعه، تفاوت دارد.
ندايى كه هنگام ظهور به گوش مىرسد از دو ناحيه است: اوّل از جبرئيل كه مردم را به مهدى عليه السلام مىخواند و دوم از شيطان كه در مردم ترديد ايجاد مىكند. برخى از اين احاديث مىگويند كه نداى جبرئيل از آسمان و نداى ابليس از سوى زمين بلند مىشود.۲ از امام صادق عليه السلام پرسيده شد : چگونه مردم با ديدن عجايبى مانند خَسْف بيدا و نداى آسمانى باز هم با قائم مبارزه مىكنند؟ امام فرمود: «چون شيطان، آنان را رها نمىكند و او هم ندايى دارد».۳
اين سخن امام، دليل خوبى بر وجود دو فرياد از سوى دو قطب مخالف الهى و شيطانى است. در احاديث ديگرى از امام پرسيدهاند كه : مردم مىگويند دو ندا چگونه تشخيص داده مىشود؟ كه اين پرسش نيز نشانگر ذهنيت عامه مردم در باره تعدّد نداست؛ امّا حال بايد ديد كه اين دعوت چيست ؟ و مضمون دو ندا چه خواهد بود؟ از احاديث بسيارى استفاده مىشود كه نداى جبرئيل به منظور معرفى مهدى عليه السلام به مردم جهان است. مضمون برخى از احاديث اين گونه است: منادى از آسمان، نام قائم عليه السلام را مىگويد و اهل شرق و غرب آن را مىشنوند... جبرئيل نام صاحب الأمر و نام پدرش را مىگويد.۴ در جاى ديگرى از امام پرسيده شد: نداى آسمانى چيست؟ فرمود: «ندا كنندهاى است كه به نام و نسب قائم ندا مىدهد». ۵
امّا روايات ديگرى هست كه مضمون نداى آسمانى را حقّانيت ولايت امير
1.الغيبة، نعمانى : ص ۲۸۰ باب ۱۴ ح ۴۵ - ۴۷، الغيبة، طوسى : ص ۴۴۴، كمال الدين، ص ۶۸۴.
2.ر. ك: ص ۲۰۷ ح ۱۲۶۸ .
3.كمال الدين : ص ۶۷۹ (باب علا ئم، روايت هشتم) .
4.الغيبة، نعمانى: ص ۲۷۳ باب ۴ ح ۲۹.
5.همان: باب ۱۴ ح ۶۴.