چيزى نيست كه بتوان به شيوه علمى، آن را اثبات كرد. بنا بر اين، شايد بتوان گفت كه مقصود از سيّد حسنى - در تنها روايت معتبرى كه بدان اشاره شد - ، همان نفْس زكيّه است.
۹ - ۵ . نداى آسمانى
صدايى از آسمان كه گاه از آن به «صيحه» تعبير مىشود، يكى ديگر از نشانههاى مهمّ ظهور امام عصر عليه السلام شمرده مىشود. بنا بر برخى احاديث، اين علامت نيز حتمى است. موضوع نداى آسمانى، به منابع شيعه اختصاص ندارد؛ بلكه در احاديث اهل سنّت هم فراوان آمده است.
فراوانىِ احاديث نداى آسمانى به اندازهاى است كه براى نمونه در الغيبة نعمانى از شصت و هشت حديث باب علائم، سى حديث، در باره اين نشانه سخن مىگويد. البته اين فراوانى، غير از احاديث ديگر بابها و ديگر كتابهاست. در برخى احاديث ندا، به آيه «إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَة»۱، استدلال و گويا نداى آسمانى، مصداقى براى اين آيه، شمرده شده است.۲
از مطالعه احاديث و مراجعه به كتب لغت استفاده مىشود كه سه واژهِ ندا، صيحه و صوت، مترادف اند يا دست كم در اين موضوع، در يك معنا به كار رفتهاند. ابن منظور، ندا را به صوت، و صوت را به ندا معنا كرده است.۳همچنين مصدر صيحه (صياح) را «صوت»، و صيحه را «عذاب» معنا كرده است.۴
به نظر مىرسد كه كاربرد متعدّد صيحه در قرآن، الزاماً به معناى عذاب نيست؛ بلكه مقصودِ حق تعالى، صدايى است كه عذاب الهى را به دنبال دارد يا هشدار به