433
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

چندانى براى آن موجود نيست.
در اين جا به بررسى اين چند علامت خواهيم پرداخت.

۹ - ۱. شورش سفيانى‏

اين عنوان، مربوط به مشهورترين نشانه‏هاى ظهور است كه به طور گسترده در منابع قديم و جديد، بيان شده است. اين احاديث در مصادر شيعه و اهل سنّت تقريباً يكسان آمده و اين گونه نيست كه به فرقه خاصّى اختصاص داشته باشد. از منابع شيعه، نعمانى يك باب از كتاب الغيبة را به احاديث سفيانى اختصاص داده و در آن، هجده حديث گزارش كرده است؛ امّا نعيم بن حمّاد در كتاب الفتن، بيش از ده باب را به سفيانى و جنگ‏هاى او اختصاص داده و در آن، حدود ۱۲۰ خبر نقل مى‏كند. در منابع متأخّر، از جمله بحار الأنوار، حجم احاديث مربوط به سفيانى، بسيار بيشتر از آن است كه گفته شد. كثرت اين احاديث و صحّت و اعتبار سند يا مضمون برخى از آنها علامت بودن سفيانى براى ظهور را اثبات مى‏كند .
توجّه بدين نكته، شايسته است كه احاديث مرتبط با سفيانى ، تنوّع دارند و متون مفصّل به بيان جزئياتى پرداخته‏اند كه گاه با هم معارض هستند؛ ولى مجموعه اين متون و قدر مشترك آنها ، اين اطمينان را پديد مى‏آورند كه اصل حركت سفيانى و مقابله او با سپاه امام مهدى عليه السلام پذيرفته و ثابت است .
دلايل اثبات كننده اين علامت، عبارت اند از :
يك . روايات صحيح و معتبر شيعه و سنّى .
دو . كثرت روايات موجود در منابع كهن شيعه و سنّى .
سه . اشتراك متون حديثى شيعه و سنّى در اين باره .
چهار . فرهنگ مردمىِ حاكم بر جامعه كه از حديث و تواريخ كهن برگرفته شده است.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
432

گفتم : آيا ممكن است در امر حتمى، بدا پيش آيد؟ فرمود : «آرى». گفتم: مى‏ترسم در باره قائم هم بدا حاصل شود. فرمود : «نه! قائم، وعده الهى است و در آن، تخلّف نمى‏شود».۱
اين حديث با آنچه در قرآن آمده است كه: «خداوند براى هر امرى زمانى مقرر كرده و هر چه را بخواهد، محو مى‏كند يا برقرار مى‏سازد و حكم اصلى نزد اوست»۲ سازگار و موافق است؛ چه آن كه حكم محو و اثبات براى همه حوادثى كه زمان‏بردارند، عموميت دارد و اين حوادث، عبارت اند از: همه آنچه در آسمان‏ها و زمين و ما بين آنها هست.۳

ر . ك : ص‏۲۲۳ (امكان بدا در نشانه‏هاى ظهور، حتى در موارد قطعى)
و ج‏۸ ص ۱۷۹ (آيا در وقت قيام بدا رخ داده است).

۹ . مهم‏ترين علائم ظهور

گفتيم كه شمار علائم ظهور ذكر شده در احاديث معتبر، غير معتبر، آثار صحابه و تابعيان و متون تاريخى، فراوان است. اختلاط اين علائم با اشراط الساعة و فتن و ملاحم نيز سبب ابهام بيشتر آنها شده است. در اين مجموعه، تنها علائم ظهورى كه در احاديث بدانها اشاره شده، مورد توجّه است و اولويت‏بندى و اهميت آنها نيز بر اساس تأكيد احاديث و كثرت اين علائم، صورت گرفته است. مهم‏ترين اين نشانه‏ها، عبارت اند از : نداى آسمانى، خروج دجّال، خروج سفيانى، كشته شدن نفْس زكيه، خسف در منطقه بيدا، خروج يمانى، خروج خراسانى و خروج حسنى. البته اين اهميت و شهرت، به معناى صحّت همه آنها نيست، چنان كه خروج خراسانى، نشانه‏اى است كه اگر چه در دوره معاصر، شهرت يافته و زبانزد خاص و عام شده و به عنوان نشانه‏اى قطعى براى ظهور تلقى مى‏شود، با اين حال، احاديث

1.ر. ك: ص ۲۲۳ ح ۱۲۸۳ .

2.«لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ يمْحُوا اللَّهُ مَا يشَآءُ وَ يثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَبِ» (رعد : آيه ۳۸ و ۳۹) .

3.الميزان : ج ۱۱ ص ۳۷۹.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16471
صفحه از 466
پرینت  ارسال به