كفدستى از آسمان نيز حتمى است و نيز[آيه] هراسناك و سهمگين ماه رمضان" كه خوابيده را بيدار مىكند و بيدار را مىترساند" و دختركان را از پس پرده بيرون مىكشد.
عَنْ أَبِي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام أَنَّهُ قَالَ: قُلنَا لَهُ السُّفيَانِيُّ مِنَ المَحتُومِ فَقَالَ نَعَم وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّكِيَّةِ مِنَ المَحتُومِ وَ القَائِمُ مِنَ المَحتُومِ وَ خَسفُ البَيدَاءِ مِنَ المَحتُومِ وَ كَفٌّ تَطلُعُ مِنَ السَّمَاءِ مِنَ المَحتُومِ وَ النِّدَاءُ مِنَ السَّمَاءِ مِنَ المَحتُومِ فَقُلتُ وَ أَيَّ شَيءٍ يَكُونُ النِّدَاءُ فَقَالَ مُنَادٍ يُنَادِي بِاسمِ القَائِمِ وَ اسمِ أَبِيهِ عليه السلام.۱به آن حضرت عرض كرديم: [ خروج ] سفيانى از حتميّات است؟ فرمود: آرى و كشته شدن نفس زكيه نيز از حتميّات است و [ظهور ]قائم نيز از حتميّات است و فرو رفتن صحرا نيز از حتميّات است و كف دستى كه از آسمان ظاهر مىشود از حتميّات است و آواى آسمانى نيز از حتميّات است عرض كردم: اين آوا و ندا چيست؟ فرمود: آوادهندهاى كه به نام قائم و به نام پدرش آواز خواهد داد.
در باره هر يك از اين نشانهها به تفصيل سخن خواهيم گفت.
۸ . احتمال بدا در نشانهها
بدا ، يكى از اعتقادات شيعه است بدان معنا كه خداوند، تغييراتى را در برخى امور ايجاد مىكند كه تصوّر ما بر قطعى بودن آنهاست. در واقع، تغييرى در علم الهى به وجود نمىآيد؛ بلكه تغيير در اطلاع ما از آنچه قبلاً خبر داده شده، ايجاد مىشود. پس بدا ، به معناى آشكار شدن بعد از خفاست.۲
در موضوع علائم ظهور، احاديثى داريم كه مىگويند ممكن است حتّى در باره مهمترين نشانهها هم بدا پيش آيد. ابوهاشم جعفرى، يار ديرين چند امام آخر مىگويد : نزد امام جواد عليه السلام از سفيانى و حتمى بودن خروج او سخن به ميان آمد.