است۱ كه مىتوان مراد از آن را هر گونه علامت وضعى يا طبيعى و حتّى زبانها و اشارات دانست، كه در روى زمين براى راهيابى مورد استفاده قرار مىگيرد.۲
آنچه با بحث نشانههاى ظهور تناسب دارد، آيه ۲۴۸ سوره بقره است كه مىفرمايد : پيامبر بنى اسرائيل به آنان گفت كه نشانه پادشاهى طالوت، صندوق مقدّس موسى عليه السلام است.۳ همچنين آيات ۴۱ سوره آل عمران و ۱۰ سوره مريم كه خداوند نشانهاى براى باردار شدن همسر زكريا عليه السلام قرار داد و آن، از دست دادن قدرت تكلّم با مردم بود.۴
۲. كار كرد نشانههاى ظهور
شناخت علائم ظهور، از آن جهت داراى اهميت است كه كاركردها و فوايد مختلفى را براى مؤمنان در بر دارد. به جهت همين كاركردهاست كه اهل بيت عليهم السلام به تبيين علائم براى شيعيان اهميت دادهاند و شناخت اين نشانهها را براى آنان لازم دانستهاند. مهمترين كاركردهاى شناختاين علائم عبارتاند از:
۲ - ۱ . شناخت حق
ظهور امام مهدى عليه السلام و آغاز انقلاب مهدوى ، ناگهانى و يكباره است . شناخت اين قيام و تميز دادن آن از واقعههاى مشابه ، امرى مهم و در خور توجّه است ؛ زيرا آينده فردى و اجتماعى مؤمنان، با آن گره خورده است . انكار اين جريان، ممكن است به
1.«وَ أَلْقَى فِى الأَْرْضِ رَوَاسِى أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَ أَنْهَارًا وَ سُبُلاً لَّعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ وَ عَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ يهْتَدُونَ؛ [خداوند] در زمين، كوههايى استوار افكند تا شما را نجنباند و رودها و راهها [قرار داد] تا شما راه خود را پيدا كنيد. و علامتهايى [ديگر نيز] قرار داد. و آنان به وسيله ستاره [قطبى] راهيابى مىكنند» (نحل : آيه ۱۵ و ۱۶) .
2.ر.ك : به تفاسير، ذيل آيه فوق.
3.«وَقَالَ لَهُمْ نَبِيهُمْ إِنَّ ءَايةَ مُلْكِهِ أَن يأْتِيكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَبَقِيةٌ مِّمَّا تَرَكَ ءَالُ مُوسَى وَءَالُ هَرُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَئِكَةُ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ».
4.«قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّى ءَايةً قَالَ ءَايتُكَ أَلاَّ تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَثَةَ أَيامٍ إِلاَّ رَمْزًا» (آل عمران: آيه ۴۱) . «قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّى ءَايةً قَالَ ءَايتُكَ أَلاَّ تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَثَ لَيالٍ سَوِيا» (مريم: آيه ۱۰).