409
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۱۴۱۲. الغيبة ، نعمانى‏ - با سندش به نقل از احمد بن محمّد بن ابى نصر بزنظى - : شنيدم كه امام رضا عليه السلام مى‏فرمايد: «پيش از اين امر (قيام)، بُيوح است».
من معناى بيوح را نمى‏دانستم تا حج گزاردم و شنيدم عربى باديه‏نشين مى‏گويد: امروز، روزى بُيوح است. به او گفتم: بُيوح، چه معنايى دارد؟
گفت: بسيار گرم و سوزان.۱

۱۴۱۳. دلائل الإمامة - با سندش به نقل از على بن ابراهيم بن مهزيار اهوازى، پس از نقل ماجراى ديدارش با امام زمان عليه السلام - : سپس فرمود: «اى فرزند مهزيار!» و دستش را دراز كرد [و فرمود: ] «آيا خبر [آن واقعه بزرگ ]را به تو بدهم؟ هنگامى كه كودك [ بر تخت حكومت ]بنشيند و مغربى بجنبد و عمّانى حركت كند و با سفيانى بيعت شود، به ولىّ خدا اذن داده مى‏شود و من ميان صفا و مروه با سيصد و سيزده مرد همسان، خروج مى‏كنم و به كوفه مى‏آيم و مسجدش را ويران مى‏كنم و آن را به شكل اوّلش بنا مى‏نهم و ساختمان‏هاى جبّاران را در پيرامون آن، ويران مى‏نمايم و با مردم، حج مى‏گزارم... و منادى آسمانى، ندا مى‏دهد: "اى آسمان! هلاك كن و اى زمين! بگير"، و آن روز، كسى بر روى زمين نمى‏ماند، جز مؤمنى كه دلش را براى ايمان، خالص‏كرده باشد».
گفتم: اى سَرور من! پس از آن، چه مى‏شود؟
فرمود: «پيروزى، پيروزى. بازگشت، بازگشت» و سپس اين آيه: «سپس پيروزى بر آنان را دوباره نصيبتان مى‏كنيم و با دارايى‏ها و پسران، يارى‏تان مى‏دهيم و شما را پرشمارتر قرار مى‏دهيم» را تلاوت فرمود .۲

1.الغيبة، نعمانى : ص ۲۷۱ ح ۴۴ (با سند موثّق) .

2.دلائل الإمامة : ص ۵۳۹ - ۵۴۲ ح ۵۲۲ . نيز، براى ديدن همه حديث، ر . ك : همين دانش‏نامه : ج ۵ ص ۷۱ ح ۷۹۹ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
408

۱۴۱۲. الغيبة للنعماني : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ هَمّامٍ ، قالَ : حَدَّثَنا جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ مالِكٍ ، قالَ : حَدَّثَنا مُعاوِيَةُ بنُ حُكَيمٍ ، قالَ : حَدَّثَنا أحمَدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ أبي نَصرٍ ، قالَ : سَمِعتُ الرِّضا عليه السلام يَقولُ :
«قَبلَ هذَا الأَمرِ بُيوحٌ» ، فَلَم أدرِ مَا البُيوحُ ، فَحَجَجتُ فَسَمِعتُ أعرابِيّاً يَقولُ : هذا يَومٌ بُيوحٌ ، فَقُلتُ لَهُ : مَا البُيوحُ ؟ فَقالَ : الشَّديدُ الحَرِّ .

۱۴۱۳. دلائل الإمامة : رَوى‏ أبو عَبدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بنُ سَهلٍ الجَلودِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنا أبُو الخَيرِ أحمَدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ جَعفَرٍ الطّائِيُّ الكوفِيُّ في مَسجِدِ أبي إبراهيمَ موسَى بنِ جَعفَرٍ عليه السلام ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ الحَسَنِ بنِ يَحيَى الحارِثِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ بنِ مَهزِيارَ الأَهوازِيُّ ، قالَ - بَعدَ نَقلِ مُلاقاتِهِ لِصاحِبِ الزَّمانِ عليه السلام - ثُمَّ قالَ :
يَابنَ المَهزِيارِ - ومَدَّ يَدَهُ - ألا اُنَبِّئُكَ الخَبَرَ أنَّهُ إذا قَعَدَ الصَّبِيُّ ، وتَحَرَّكَ المَغرِبِيُّ ، وسارَ العُمّانِيُّ ، وبويِعَ السُّفيانِيُّ ، يُؤذَنُ لِوَلِيِّ اللَّهِ ، فَأَخرُجُ بَينَ الصَّفا وَالمَروَةِ في ثَلاثِمِئَةٍ وثَلاثَةَ عَشَرَ رَجُلاً سَواءً ، فَأَجي‏ءُ إلَى الكَوفَةِ وأَهدِمُ مَسجِدَها وأَبنيهِ عَلى‏ بِنائِهِ الأَوَّلِ ، وأَهدِمُ ما حَولَهُ مِن بِناءِ الجَبابِرَةِ ، وأَحُجُّ بِالنّاسِ حَجَّةَ الإِسلامِ ، . . . فَيُنادي مُنادٍ مِنَ السَّماءِ : «يا سَماءُ أبيدي‏۱ ، ويا أرضُ خُذي» فَيَومَئِذٍ لا يَبقى‏ عَلى‏وَجهِ الأَرضِ إلّا مُؤمِنٌ قَد أخلَصَ قَلبَهُ لِلإِيمانِ .
قُلتُ : يا سَيِّدي ، ما يَكونُ بَعدَ ذلِكَ ؟
قالَ : الكَرَّةُ الكَرَّةُ ، الرَّجعَةُ الرَّجعَةُ ، ثُمَّ تَلا هذِهِ الآيَةَ : «ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْنَكُم بِأَمْوَ لٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْنَكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا»۲

1.في بحار الأنوار : «انبذي» بدل «أبيدي» .

2.الإسراء : ۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16771
صفحه از 466
پرینت  ارسال به