279
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۱۳۳۴. صحيح البخارى‏ - با سندش به نقل از شقيق - : همراه عبد اللَّه و ابو موسى بودم كه هر دو گفتند: پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرمود: «پيش روى قيامت، روزگارى است كه نادانى فرود مى‏آيد و دانش، رخت بر مى‏بندد و آشوب - يعنى كشتار - ، فراوان مى‏شود». ۱

۱۳۳۵. صحيح البخارى‏ - با سندش به نقل از ابوهريره - : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود : «قيامت برپا نمى‏شود، تا آن كه دو گروه بزرگ كه هر دو يك ادّعا دارند، درگير جنگ و كشتار بزرگى با يكديگر مى‏شوند، و تا اين كه نزديك به سى دجّال كذّاب برانگيخته مى‏شوند كه همگى ادّعا مى‏كنند فرستاده خداوند هستند و تا اين كه دانش، فرو گرفته شود و زلزله‏ها فراوان گردند، و زمان (قيامت)، نزديك و فتنه‏ها پديدار و آشوب - يعنى كشتار - ، بسيار و دارايى‏هايتان فراوان و به سويتان سرازير شود، تا آن جا كه صاحب مال براى پيدا كردن كسى كه صدقه او را قبول كند، غصّه مى‏خورد و قصد صدقه دادن به كسى را مى‏كند و چون به او عرضه مى‏نمايد، وى مى‏گويد: "نيازى به آن ندارم" و تا آن گاه كه مردم در برافراشتن بناها با هم رقابت كنند و تا آن‏گاه كه مرد از كنار قبر مرد مى‏گذرد و مى‏گويد: «كاش من جاى او بودم!" و تا آن گاه كه خورشيد از مغربش طلوع كند و چون طلوع كرد و مردم آن را ببينند، همگى ايمان بياورند. اين، همان هنگامى است كه: «ايمان كسى كه پيش‏تر ايمان نياورده و يا در روزگار ايمانش كار خيرى نكرده، سودى برايش ندارد»».۲

۱۳۳۶. المستدرك على الصحيحين‏ - با سندش به نقل از ابوهريره - : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: به زودى، زمانى بر امّتم مى‏آيد كه قاريان قرآن، فراوان، و فقيهان، اندك مى‏گردند و علم فرو گرفته و آشوب فراوان مى‏شود».
[اصحاب‏] گفتند: مقصود از آشوب چيست، اى پيامبر خدا؟
فرمود: «كشتار ميان شما. سپس زمانى مى‏رسد كه قاريانى، قرآن را تلاوت مى‏كنند كه از گلويشان فروتر نمى‏رود [و در دلشان باور ندارند] و پس از آن، زمانى مى‏آيد كه منافقِ كافرِ مشرك با مؤمن، با همان سخنى كه او بر زبان مى‏آورد، مجادله مى‏كند». ۳

1.صحيح البخارى : ج ۶ ص ۲۵۹۰ ح ۶۶۵۳ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۰۵۶ ح ۱۰ ، مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۳۷ ح ۳۶۹۵ ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۱۹۸ ح ۳۸۳۶۹ .

2.صحيح البخارى : ج ۶ ص ۲۶۰۵ ح ۶۷۰۴ ، مسند الشامييّن : ج ۴ ص ۲۶۸ ح ۳۲۳۷ .

3.المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۵۰۴ ح ۸۴۱۲ (ذهبى در تلخيص المستدرك حديث را صحيح شمرده است) ، المعجم الأوسط : ج ۳ ص ۳۱۹ ح ۳۲۷۷ ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۲۱۷ ح ۳۸۴۵۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
278

۱۳۳۴. صحيح البخاري : حَدَّثَنا عُبَيدُ اللَّهِ بنُ موسى‏ ، عَنِ الأَعمَشِ عَن شَقيقٍ ، قالَ : كُنتُ مَعَ عَبدِ اللَّهِ وأَبي موسى‏ فَقالا : قالَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله :
إنَّ بَينَ يَدَيِ السّاعَةِ لَأَيّاماً يَنزِلُ فيهَا الجَهلُ ، ويُرفَعُ فيهَا العِلمُ ، ويَكثُرُ فيهَا الهَرجُ ، وَالهَرجُ القَتلُ .

۱۳۳۵. صحيح البخاري : حَدَّثَنا أبُو اليَمانِ ، أخبَرَنا شُعَيبٌ ، حَدَّثَنا أبُو الزِّنادِ ، عَن عَبدِ الرَّحمنِ ، عَن أبي هُرَيرَةَ : إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله قالَ :
لا تَقومُ السّاعَةُ حَتّى‏ تَقتَتِلَ فِئَتانِ عَظيمَتانِ تَكونُ بَينَهُما مَقتَلَةٌ عَظيمَةٌ ، دَعوَتُهُما واحِدَةٌ ، وحَتّى‏ يُبعَثَ دَجّالونَ كَذّابونَ قَريبٌ مِن ثَلاثينَ ، كُلُّهُم يَزعُمُ أنَّهُ رَسولُ اللَّهِ ، وحَتّى‏ يُقبَضَ العِلمُ ، وتَكثُرَ الزَّلازِلُ ، ويَتَقارَبَ الزَّمانُ ، وتَظهَرَ الفِتَنُ ، ويَكثُرَ الهَرجُ وهُوَ القَتلُ ، وحَتّى‏ يَكثُرَ فيكُمُ المالُ فَيَفيضَ ، حَتّى‏ يُهِمَّ رَبَّ المالِ مَن يَقبَلُ صَدَقَتَهُ ، وحَتّى‏ يَعرِضَهُ فَيَقولَ الَّذي يَعرِضُهُ عَلَيهِ : لا أرَبَ‏۱لي بِهِ ، وحَتّى‏ يَتَطاوَلَ النّاسُ فِي البُنيانِ ، وحَتّى‏ يَمُرَّ الرَّجُلُ بِقَبرِ الرَّجُلِ فَيَقولُ : يا لَيتَني مَكانَهُ ، وحَتّى‏ تَطلُعَ الشَّمسُ مِن مَغرِبِها ، فَإِذا طَلَعَت ورَآهَا النّاسُ - يَعني - آمَنوا أجمَعونَ ، فَذلِكَ حينَ «لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَنُهَا لَمْ تَكُنْ ءَامَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِى إِيمَنِهَا خَيْرًا»۲

۱۳۳۶. المستدرك على الصحيحين : حَدَّثَنا أبُو العَبّاسِ مُحَمَّدُ بنُ يَعقوبَ ، ثنا بَحرُ بنُ نَصرٍ ، ثنا عَبدُ اللَّهِ بنُ وَهبٍ ، أخبَرَني عَمرُو بنُ الحارِثِ ، عَن دَرّاجٍ ، عَنِ ابنِ حُجَيرَةَ ، عَن أبي هُرَيرَةَ ، عَن رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله قالَ :
«سَيَأتي عَلى‏ اُمَّتي زَمانٌ تَكثُرُ فيهِ القُرّاءُ ، وتَقِلُّ الفُقَهاءُ ، ويُقبَضُ العِلمُ ، ويَكثُرُ الهَرجُ» . قالوا : ومَا الهَرجُ يا رَسولَ اللَّهِ ؟ قالَ : القَتلُ بَينَكُم ، ثُمَّ يَأتي بَعدَ ذلِكَ زَمانٌ يَقرَأُ القُرآنَ رِجالٌ لا يُجاوِزُ تَراقِيَهُم‏۳ ، ثُمَّ يَأتي مِن بَعدِ ذلِكَ زَمانٌ يُجادِلُ المُنافِقُ الكافِرُ المُشرِكُ بِاللَّهِ المُؤمِنَ بِمِثلِ ما يَقولُ .

1.أرب الرجل إلى شي‏ء : إذا احتاج إليه (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۳۷ «أرب») .

2.الأنعام : ۱۵۸ .

3.التُرقُوَةُ : مقدّم الحلق في أعلى‏ الصدر حيث ما يترقّى فيه النَفَسُ (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۳۶۳ «رقى») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18114
صفحه از 466
پرینت  ارسال به