255
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۱۳۱۳. المعجم الكبير - با سندش به نقل از عوف بن مالك - : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: «اى عوف! تو چگونه هستى هنگامى كه اين امّت به هفتاد و سه دسته تقسيم مى‏شوند كه يكى در بهشت و بقيّه در دوزخ هستند؟».
گفتم: اين تفرقه كِى خواهد بود، اى پيامبر خدا؟
فرمود: «هنگامى كه نظاميان، فراوان و كنيزان، فرمان‏روا شوند و ناشناختگان بى‏اصل و نسب بر منبرها بنشينند و قرآن را به جاى نى بگيرند و با آهنگ بخوانند و مسجدها را بيارايند و منبرها را برافرازند و اموال عمومى را در دست خود بچرخانند (ويژه خود گردانند) و زكات را غرامت و امانت را غنيمت بپندارند و براى غير خدا در دين، تفقّه كنند و مرد از همسرش فرمان برد و مادرش را نافرمانى كند و پدرش را براند و نسل‏هاى آخر اين امّت، اوّلى‏ها را لعنت كنند و تبهكار قبيله، سَرور آن شود و پست‏ترين هر گروه، سركرده آنها شود و مرد را به خاطر ترس از شرارتش، گرامى بدارند. در اين روزگار، چنين مى‏شود و مردم در آن زمان به شام پناه مى‏برند كه آنان را از دشمنشان نگاه مى‏دارد».
گفتم: و آيا شام، فتح مى‏شود؟
فرمود: «آرى، به زودى، و از پس فتح آن، فتنه‏ها رخ مى‏دهند. آن گاه فتنه‏اى تاريك و ظلمانى فرا مى‏رسد و پس از آن، فتنه‏ها پشت سر هم مى‏آيند، تا آن كه مردى از خاندانم كه به او مهدى گفته مى‏شود، خروج مى‏كند، كه اگر او را درك كردى، از او پيروى كن و از راه‏يافتگان باش».۱

1.المعجم الكبير : ج ۱۸ ص ۵۱ ح ۹۱ ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۱۸۳ ح ۳۱۱۴۴ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
254

۱۳۱۳. المعجم الكبير : حَدَّثَنا يَحيَى بنُ عَبدِ الباقي ، ثنا يوسُفُ بنُ عَبدِ الرَّحمنِ المَروَرُوذِيُّ ، ثنا أبو تَقِيٍّ عَبدُ الحَميدِ بنُ إبراهيمَ الحِمصِيُّ ، ثنا مَعدانُ بنُ سُلَيمٍ الحَضرَمِيُّ ، عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ نَجيحٍ ، عَن أبِي الزّاهِرِيَّةِ ، عَن جُبَيرِ بنِ نُفَيرٍ ، عَن عَوفِ بنِ مالِكٍ ، قالَ : قاَل رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله :
كَيفَ أنتَ يا عَوفُ إذَا افتَرَقَت هذِهِ الاُمَّةُ عَلى‏ ثَلاثٍ وسَبعينَ فِرقَةً ، واحِدَةٌ فِي الجَنَّةِ وسائِرُهُنَّ فِي النّارِ ؟ قُلتُ : ومَتى‏ ذاكَ يا رَسولَ اللَّهِ ؟
قالَ : إذا كَثُرَتِ الشُّرَطُ ، ومَلَكَتِ الإِماءُ ، وقَعَدَتِ الحِملانُ‏۱ عَلَى المَنابِرِ ، وَاتَّخَذُوا القُرآنَ مَزاميرَ ، وزُخرِفَتِ المَساجِدُ ، ورُفِعَتِ المَنابِرُ ، وَاتُّخِذَ الفَي‏ءُ دُوَلاً۲ ، وَالزَّكاةُ مَغرَماً ، وَالأَمانَةُ مَغنَماً ، وتُفُقِّهَ فِي الدّينِ لِغَيرِ اللَّهِ ، وأَطاعَ الرَّجُلُ امرَأَتَهُ وعَقَّ اُمَّهُ وأَقصى‏ أباهُ ، ولَعَنَ آخِرُ هذِهِ الاُمَّةِ أوَّلَها ، وسادَ القَبيلَةَ فاسِقُهُم ، وكانَ زَعيمُ القَومِ أرذَلَهُم ، واُكرِمَ الرَّجُلُ اتِّقاءَ شَرِّهِ ، فَيَومَئِذٍ يَكونُ ذلِكَ ، ويَفزَعُ النّاسُ يَومَئِذٍ إلَى الشّامِ، تَعصِمُهُم مِن عَدُوِّهِم .
قُلتُ : وهَل يُفتَحُ الشّامُ ؟ قالَ : نَعَم وشَيكاً ، ثُمَّ تَقَعُ الفِتَنُ بَعدَ فَتحِها ، ثُمَّ تَجي‏ءُ فِتنَةٌ غَبراءُ مُظلِمَةٌ ، ثُمَّ يَتبَعُ الفِتَنُ بَعضُها بَعضاً ، حَتّى‏ يَخرُجَ رَجُلٌ مِن أهلِ بَيتي يُقالُ لَهُ : المَهدِيُّ ، فَإِن أدرَكتَهُ فَاتَّبِعهُ وكُن مِنَ المُهتَدينَ .

1.الحميل : هو الذي يحمل من بلاده صغير عزّ و جلّ إلى بلاد الإسلام ، وقيل : هو المحمول المجهول النسب (النهاية : ج ۱ ص ۴۴۲ «حمل») . وفي كنز العمّال : «الجُملاء» بدل «الحِملان» ، والجُملاءُ : الضِخامُ الخَلْق (النهاية : ج ۱ ص ۲۹۸ «جمل») .

2.دُوَلاً : جمع دُولَة ، وهو ما يُتداوَلُ من المال ، فيكون لقومٍ دون قوم (النهاية : ج ۲ ص ۱۴۰ «دول») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16761
صفحه از 466
پرینت  ارسال به