253
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۲ / ۸

فتنه‏هاى پياپى‏

۱۳۱۱. سنن أبى داوود - با سندش به نقل از عبد اللَّه بن عمر - : نزد پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله نشسته بوديم كه از فتنه‏ها ياد نمود و از آنها فراوان گفت تا به فتنه «احلاس»۱رسيد. كسى گفت: اى پيامبر خدا! فتنه «احلاس» چيست؟
فرمود: «آن، گريختن و غارت شدن است. سپس فتنه آسايش است كه از زير پاى مردى از خاندان من پيدا مى‏شود ، و ادّعا مى‏كند كه از من است ؛ امّا از من نيست و دوستان من، تنها پرهيزگاران اند. آن گاه مردم بر مردى اتّفاق مى‏كنند كه سست و بى‏پايه است و سپس فتنه‏اى بس تاريك و ظلمانى است كه كسى را از اين امّت نمى‏نهد، جز آن كه آسيبى به او مى‏زند و هنگامى كه گفته مى‏شود: تمام شد، به جنبش در آمده ، متلاطم مى‏شود، و مرد در روزگار آن فتنه، صبح، با ايمان بر مى‏خيزد و شب، كافر به خواب مى‏رود تا اين كه مردم به دو دسته تقسيم مى‏شوند: خيمه مؤمنان بى‏نفاق و خيمه منافقان بى‏ايمان و چون اين گونه شد، همان روز يا فردايش منتظر دجّال باشيد».۲

۱۳۱۲. المستدرك على الصحيحين‏ - با سندش به نقل از ابن مسعود - : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله به ما فرمود: «من شما را پس از خودم از هفت فتنه بر حذر مى‏دارم: فتنه‏اى كه از مدينه مى‏آيد، فتنه‏اى كه در مكّه است، فتنه‏اى كه از يمن مى‏آيد، فتنه‏اى كه از شام مى‏آيد، فتنه‏اى كه از مشرق مى‏آيد، فتنه‏اى كه از مغرب مى‏آيد و فتنه‏اى از دل شام - كه همان سفيانى است - ».۳

1.احلاس (جمع حلس)، به معناى پارچه‏اى كه روى شتر مى‏اندازند و كنايه از هميشگى بودن است.

2.سنن أبى داوود : ج ۴ ص ۹۴ ح ۴۲۴۲ ، مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۴۹۳ ح ۶۱۷۶ ، مسند الشاميّين : ج ۳ ص ۴۰۱ ح ۲۵۵۱ ، الفتن : ج ۱ ص ۵۷ ح ۹۳ ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۱۳۰ ح ۳۰۹۱۱ .

3.المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۵۱۵ ح ۸۴۴۷ ، الفتن : ج ۱ ص ۵۵ ح ۸۷ ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۱۱۶ ح ۳۰۸۴۰ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
252

۲ / ۸

تَتابُعُ الفِتَنِ‏

۱۳۱۱. سنن أبي داود : حَدَّثَنا يَحيَى بنُ عُثمانَ بنِ سَعيدٍ الحِمصِيُّ ، ثنا أبُو المُغيرَةِ ، حَدَّثَني عَبدُ اللَّهِ بنُ سالِمٍ ، حَدَّثَنِي العَلاءُ بنُ عُتبَةَ ، عَن عُمَيرِ بنِ هانِي العَنسِيِّ ، قالَ : سَمِعتُ عَبدَ اللَّهِ بنَ عُمَرَ يَقولُ : كُنّا قُعود عزّ و جلّ عِندَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله ، فَذَكَرَ الفِتَنَ فَأَكثَرَ في ذِكرِها حَتّى‏ ذَكَرَ فِتنَةَ الأَحلاسِ ، فَقالَ قائِلٌ : يا رَسولَ اللَّهِ ، وما فِتنَةُ الأَحلاسِ‏۱ ؟
قالَ : هِيَ هَرَبٌ وحَرَبٌ‏۲ ، ثُمَّ فِتنَةُ السَّرّاءِ دَخَنُها۳ مِن تَحتِ قَدَمَي رَجُلٍ مِن أهلِ بَيتي ، يَزعُمُ أنَّهُ مِنّي ولَيسَ مِنّي ، وإنَّما أولِيائِيَ المُتَّقونَ .
ثُمَّ يَصطَلِحُ النّاسُ عَلى‏ رَجُلٍ كَوَرِكٍ عَلى‏۴ ضِلَعٍ ، ثُمَّ فِتنَةُ الدُّهَيماءِ۵ لا تَدَعُ أحَد عزّ و جلّ مِن هذِهِ الاُمَّةِ إلّا لَطَمَتهُ لَطمَةً ، فَإِذا قيلَ انقَضَت تَمادَت‏۶ ، يُصبِحُ الرَّجُلُ فيها مُؤمِناً ويُمسي كافِر عزّ و جلّ ، حَتّى‏ يَصيرَ النّاسُ إلى‏ فُسطاطَينِ : فُسطاطِ إيمانٍ لا نِفاقَ فيهِ ، وفُسطاطِ نِفاقٍ لا إيمانَ فيهِ ، فَإِذا كانَ ذاكُم فَانتَظِرُوا الدَّجّالَ مِن يَومِهِ أو مِن غَدِهِ .

۱۳۱۲. المستدرك على الصحيحين : أخبَرَني مُحَمَّدُ بنُ المُؤَمَّلِ بنِ الحَسَنِ ، ثنا الفَضلُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ المُسَيَّبِ ، ثنا نُعَيمُ بنُ حَمّادٍ ، ثنا يَحيَى بنُ سَعيدٍ ، ثنا الوَليدُ بنُ عَيّاشٍ أخو أبي بَكرِ بنِ عَيّاشٍ ، عَن إبراهيمَ ، عَن عَلقَمَةَ ، قالَ : قالَ ابنُ مَسعودٍ رضي اللّه عنه : قالَ لَنا رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله :
اُحَذِّرُكُم سَبعَ فِتَنٍ تَكونُ بَعدي : فِتنَةٌ تُقبِلُ مِنَ المَدينَةِ ، وفِتنَةٌ بِمَكَّةَ ، وفِتنَةٌ تُقبِلُ مِنَ اليَمَنِ ، وفِتنَةٌ تُقبِلُ مِنَ الشّامِ ، وفِتنَةٌ تُقبِلُ مِنَ المَشرِقِ ، وفِتنَةٌ تُقبِلُ مِنَ المَغرِبِ ، وفِتنَةٌ مِن بَطنِ الشّامِ وهِيَ السُّفيانِيُّ .

1.فِتنَةُ الأحلاس : الأحلاس : جمع حِلْس ، وهو الكساء الذي يلي ظهر البعير ، شبّهها به للزومها ودوامها (النهاية : ج ۱ ص ۴۲۳ «حلس») .

2.الحَرَب - بالتحريك - : نهب مال الإنسان وتركه لاشي‏ء له (لسان العرب : ج ۱ ص ۳۰۴ «ضرب») .

3.في مسند ابن حنبل : «دخلها أو دخنها» .

4.يصطلح الناس على رجل كَوَرِكٍ على ضِلَع : أي يصطلحون على أمرٍ واهٍ لا نظام له ولا استقامة (النهاية : ج ۵ ص ۱۷۶ «ورك») .

5.الدهيماء : تصغير الدهماء : وهي الفتنة المظلمة ، والتصغير فيها للتعظيم (النهاية : ج ۲ ص ۱۴۶ «دهم») .

6.مادَ الشي‏ء : تحرّك بشدّة ، و اضطرب (تاج العروس : ج ۵ ص ۲۶۴ «ميد») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16583
صفحه از 466
پرینت  ارسال به