245
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۲ / ۶

اختلاف درونىِ شيعه‏

۱۳۰۲. الغيبة ، نعمانى‏ - با سندش به نقل از عبد الكريم - : نزد امام صادق عليه السلام از قائم عليه السلام ياد شد. فرمود: «كِى چنين مى‏شود، در حالى كه روزگار، هنوز نچرخيده، تا اين كه گفته شود: او مرده يا هلاك شده و معلوم نيست به كجا رفته است».
گفتم: مقصود از چرخش روزگار چيست؟
فرمود: «اختلاف درونىِ شيعه».۱

۱۳۰۳. الكافى‏ - با سندش به نقل از ابان بن تغلب - : امام صادق عليه السلام فرمود: «تو چگونه هستى، هنگامى كه [اهل‏] دو مسجد به هم حمله مى‏كنند و دانش، فرو كشيده مى‏شود، همان گونه كه مار در سوراخش فرو مى‏رود. شيعيان با هم اختلاف مى‏يابند و برخى، برخى ديگر را دروغگو مى‏خوانند و به صورت هم آب دهان مى‏اندازند».
گفتم: فدايت شوم! در اين روزگار، خيرى نيست.
امام عليه السلام سه بار به من فرمود: «همه خير، در اين روزگار پديدار مى‏شود».۲

۱۳۰۴. الغيبة ، نعمانى‏ - با سندش به نقل از ابان بن تغلب - : امام صادق عليه السلام فرمود: «شما چگونه هستيد هنگامى كه ميان [اهل‏] دو مسجد درگيرى‏۳پيش مى‏آيد و علم در آن فرو كشيده مى‏شود، آن گونه كه مار در لانه خود، فرو مى‏رود و شيعيان در درون خود، اختلاف مى‏كنند و يكديگر را دروغگو مى‏نامند و به صورت هم آب دهان مى‏اندازند؟».
گفتم: در اين روزگار، خيرى نيست.
امام عليه السلام سه بار فرمود: «همه خير، در اين روزگار است» و مقصود ايشان، نزديك شدن فَرَج [امام عصر عليه السلام‏] بود.۴

1.الغيبة، نعمانى : ص ۱۵۷ ح ۲۰ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۲۲۷ ح ۹۱ .

2.الكافى : ج ۱ ص ۳۴۰ ح ۱۷ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۳۴ .

3.در متن عربى، «السبطة» است كه به قرينه حديث قبلى و سياق متن، آن را مصحّف «البطشة (درگيرى و حمله به يكديگر)» دانسته و ترجمه كرده‏ايم. گفتنى است «السبط» نيز مى‏تواند درست باشد؛ زيرا در حديثى مرتبط با همين موضوع، ذكر و تفسير نيز شده است (م) .

4.الغيبة، نعمانى : ص ۱۵۹ ح ۷ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۳۴ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
244

۲ / ۶

اِختِلافُ الشّيعَةِ

۱۳۰۲. الغيبة للنعماني : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ هَمّامٍ ، قالَ : حَدَّثَنا حُمَيدُ بنُ زِيادٍ الكوفِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنَا الحَسَنُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ سَماعَةَ ، عَن أحمَدَ بنِ الحَسَنِ الميثَمِيِّ ، عَن زائِدَةَ بنِ قُدامَةَ ، عَن عَبدِ الكَريمِ ، قالَ : ذُكِرَ عِندَ أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام القائِمُ ، فَقالَ :
أنّى‏ يَكونُ ذلِكَ ولَم يَستَدِرِ الفَلَكُ حَتّى‏ يُقالَ : ماتَ أو هَلَكَ ، في أيِّ وادٍ سَلَكَ .
فَقُلتُ : ومَا استِدارَةُ الفَلَكِ ؟ فَقالَ : اِختِلافُ الشّيعَةِ بَينَهُم .

۱۳۰۳. الكافي : بِهذا الإِسنادِ۱ ، عَنِ الوَشّاءِ ، عَن عَلِيِّ بنِ الحَسَنِ ، عَن أبانِ بنِ تَغلِبَ ، قالَ : قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام :
كَيفَ أنتَ إذا وَقَعَتِ البَطشَةُ بَينَ المَسجِدَينِ ، فَيَأرِزُ العِلمُ كَما تَأرِزُ الحَيَّةُ في جُحرِها ، وَاختَلَفَتِ الشّيعَةُ وسَمّى‏ بَعضُهُم بَعضاً كَذّابينَ ، وتَفَلَ بَعضُهُم في وُجوهِ بَعضٍ ؟
قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ما عِندَ ذلِكَ مِن خَيرٍ ، فَقالَ لي : الخَيرُ كُلُّهُ عِندَ ذلِكَ ، ثَلاثاً .

۱۳۰۴. الغيبة للنعماني : بِهِ‏۲ ، عَن أبانِ بنِ تَغلِبَ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام أنَّهُ قالَ :
كَيفَ أنتُم إذا وَقَعَتِ السَّبطَةُ۳ بَينَ المَسجِدَينِ ، فَيَأرِزُ العِلمُ فيها كَما تَأرِزُ الحَيَّةُ في جُحرِها ، وَاختَلَفَتِ الشّيعَةُ بَينَهُم وَسمّى‏ بَعضُهُم بَعضاً كَذّابينَ ، ويَتفُلُ بَعضُهُم في وُجوهِ بَعضٍ ؟
فَقُلتُ : ما عِندَ ذلِكَ مِن خَيرٍ ، قالَ : الخَيرُ كُلُّهُ عِندَ ذلِكَ - يَقولُهُ ثَلاثاً - يُريدُ قُربَ الفَرَجِ .

1.أي عدّة من أصحابنا ، عن أحمد بن محمّد .

2.أي محمّد بن همام بإسناده يرفعه .

3.في حديث السابق :« البطشة»، ولكن فى معنى السبطة فى الغيبة للنعمانى (ص ۱۶۰ ح ۶):دون الفترة و في كمال الدين : الفَترَةُ وَالغَيبَةُ لِإِمامِكُم (راجع : ج ۲ ص ۶۲ ح ۲۱۹).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16557
صفحه از 466
پرینت  ارسال به