229
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۱۲۸۵. تاريخ قم : به نقل از ابى الأكراد على بن ميمون صائغ، كه او گفت كه: از ابى عبد اللَّه شنيدم، كه او فرمود كه: حق - عزّ و علا - به كوفه بر همه شهرها حجّت كرفت. به مؤمنان كوفه بر همه اهل شهرها از مؤمنان، و به شهر قم بر همه شهرها حجّت گرفت، و به اهل قم بر همه أهل مشرق و مغرب از جِن و انس، حجّت گرفت، و حق - عزّ و علا - قم و اهل قم را بر روى زمين از جِن و انس هركز مستضعف نگذاشت، و همه اوقات ايشان را به توفيقات و تأييدات سبحانى، مشرّف كردانيد.
و بعد از آن فرمود كه: دين و اهل دين به قم خوار باشند، و اگر نه چنين بودى، مردم به قم و جانب قم شتابان شدندى، و جون مردم بذان مسارعت نمودندى و بشتافتندى، قم خراب شدى، و اهل آن باطل شدندى، و خذائرا به قم و اهل قم بر ديكر شهرها حجّت نماندى. و جون حال بذين رسيدى، و حجّت خذا بر خلق نماندى، آسمان‏ها و زمين‏ها بر جاى نايستادندى، و خلائق طرفة العينى مناظره و حجّت بر يكديكر نياوردندى. و در همه اوقات و ساعات، بلا از قم و اهل قم مدفوع است، و زود باشد كه روزكارى در آيد كه خذائرا بر همه خلائق، حجّت باشد به قم و اهل قم، و اين در زمان غيبت قائم آل محمّد بود، قم و اهل قم قائم مقام حجّت شوند، تا به وقت ظهوركردن قائم عليه السلام، و اكر حق - عزّ و علا - قم و اهل قم را قائم مقام حجّت نگرداند، از مدّت غيبت او تا به وقت ظهور او، عالم و هر چه در اوست، به زمين فرو شود با اهلش، و خراب كردد.
و به درستى و راستى كه فرشتكان هميشه بلا از قم و اهل قم دفع مى‏كرداند. هيچ جبّارى و كردنكشى به قم و اهل قم به بد قصد نكنند، الّا كه حق - عزّ اسمه [كه ]شكننده جبّاران است، او را بشكند، و قهر و قمع كند، و آن جبّار را از قم و اهل قم مشغول كرداند به چيزى ديكر، و آن جبّار را به داهيه و مصيبتى و دشمنى مبتلا كرداند، تا او به سبب آن دشمن و واقعه، از قم و اهل قم ، خاطر او فارغ شود و بذان نپردازد.
بعد از آن فرمود كه: حق - سبحانه و تعالى - ، جبابره روى زمين را، در ايّام دولت ايشان، ذكر قم و ياد آن از خاطر ببرد، تا ايشان قم و اهل قم را فراموش كنند، جنانج ذكر حقّ - عزّ و علا - فراموش كرده باشد.۱

1.تاريخ قم: ص ۲۶۶، بحار الأنوار: ج ۶۰ ص ۲۱۲ ح ۲۲.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
228

۱۲۸۵. تاريخ قم : عَن مُحَمَّدِ بنِ قُتَيبَةَ الهَمَدانِيِّ وَالحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ الكَمشارِجانِيِ‏۱ ، عَن عَلِيِّ بنِ النُّعمانِ ، عَن أبِي الأَكرادِ عَلِيِّ بنِ مَيمونٍ الصّائِغِ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام قالَ :
إنَّ اللَّهَ احتَجَّ بِالكوفَةِ عَلى‏ سائِرِ البِلادِ ، وبِالمُؤمِنينَ مِن أهلِها عَلى‏ غَيرِهِم مِن أهلِ البِلادِ ، وَاحتَجَّ بِبَلدَةِ قُمَّ عَلى‏ سائِرِ البِلادِ ، وبِأَهلِها عَلى‏ جَميعِ أهلِ المَشرِقِ وَالمَغرِبِ مِنَ الجِنِّ وَالإِنسِ ، ولَم يَدَعِ اللَّهُ قُمَّ وأَهلَهُ مُستَضعَفاً بَل وَفَّقَهُم وأَيَّدَهُم .
ثُمَّ قالَ : إنَّ الدّينَ وأَهلَهُ بِقُمَّ ذَليلٌ ، ولَولا ذلِكَ لَأَسرَعَ النّاسُ إلَيهِ فَخَرِبَ قُمُّ وبَطَلَ أهلُهُ ، فَلَم يَكُن حُجَّةً عَلى‏ سائِرِ البِلادِ ، وإذا كانَ كَذلِكَ لَم تَستَقِرَّ السَّماءُ وَالأَرضُ ، ولَم يُنظَروا طَرفَةَ عَينٍ ، وإنَّ البَلايا مَدفوعَةٌ عَن قُمَّ وأَهلِهِ .
وسَيَأتي زَمانٌ تَكونُ بَلدَةُ قُمَّ وأَهلُها حُجَّةً عَلَى الخَلائِقِ ، وذلِكَ في زَمانِ غَيبَةِ قائِمِنا عليه السلام إلى‏ ظُهورِهِ ، ولَولا ذلِكَ لَساخَتِ الأَرضُ بِأَهلِها ، وإنَّ المَلائِكَةَ لَتَدفَعُ البَلايا عَن قُمَّ وأَهلَهُ ، وما قَصَدَهُ جَبّارٌ بِسوءٍ إلّا قَصَمَهُ‏۲قاصِمُ الجَبّارينَ ، وشَغَلَهُ عَنهُم بِداهِيَةٍ أو مُصيبَةٍ أو عَدُوٍّ ، ويُنسِي اللَّهُ الجَبّارينَ في دَولَتِهِم ذِكرَ قُمَّ وأَهلَهُ كَما نَسوا ذِكرَ اللَّهِ .

1.في المصدر : «الكشمارجاني» ، والصواب ما أثبتناه .

2.القَصْمُ : كسرُ الشي‏ء وإبانته (النهاية : ج ۴ ص ۷۴ «قصم») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20964
صفحه از 466
پرینت  ارسال به