۱ / ۷
امكان بَدا در نشانههاى ظهور، حتّى در موارد قطعى
۱۲۸۳. الغيبة ، نعمانى - با سندش به نقل از ابو هاشم داوود بن قاسم جعفرى - : نزد امام جواد عليه السلام بوديم كه از سفيانى سخن به ميان آمد، نيز از آنچه در احاديث آمده كه آن، امرى حتمى [و نشانهاى قطعى] است. به امام جواد عليه السلام گفتم: آيا خداوند در امر قطعى هم بَدا پيش مىآورد؟
فرمود: «آرى».
به ايشان گفتيم: پس مىترسيم كه خداوند در امر قائم عليه السلام هم بَدا پيش بياورد.
فرمود: «قائم، از وعدههاى الهى است و خداوند، خلف وعده نمىكند».۱
ملاحظه
نعمانى در ذيل حديث امام صادق عليه السلام كه فرمود : «قائم، روز عاشورا قيام خواهد كرد» ، مىگويد: اين نشانهها كه امامان عليهم السلام ذكر نمودهاند با توجّه به فراوانى آنها و به همپيوستگى و تواتر و همقول بودن آنها (از حيث معنا) لازم مىسازد كه قائم عليه السلام ظهور نكند، مگر پس از فرا رسيدن و تحقّق آن نشانهها؛ زيرا آنان خبر دادهاند كه گزيرى از وقوع آنها نيست و حتماً بايد واقع شود، و ايشان راستگوياناند، تا آن جا كه به ايشان گفتهاند كه: ما اميدواريم آنچه در باره قائم عليه السلام آرزو مىكنيم، تحقّق يابد؛ ولى پيش از او، آن سفيانى در كار نباشد و ايشان فرمودهاند: آرى، به خدا سوگند كه سفيانى از امور حتمى است و از وقوع آن، گريزى نيست.
سپس بر وجود نشانههاى پنجگانه - كه برترين دلايل و برهانها بر ظهور حق پس از آنهااند - تأكيد و تصديق نمودهاند، همان گونه كه امر تعيين وقت ظهور را باطل اعلام داشته و فرمودهاند: هر كه براى شما تعيين وقتى را از ما روايت كرد، هر كس كه باشد، از تكذيب او پروا نداشته باشيد؛ كه ما زمانى را براى ظهور، تعيين نمىكنيم. و اين از راستترين گواهىها بر باطل بودن كار هر كسى است كه مدّعى مرتبه مقام قائم گردد يا برايش چنين ادّعايى شود، و پيش از فرا رسيدن اين نشانهها ظهور كند، بويژه كه احوال او همگى، گواه بر باطل بودن ادّعاى كسى باشد كه برايش چنين ادّعايى مىشود.
از خداوند مىخواهيم كه به منّت و كرمش، ما را از آن جمله قرار ندهد كه با آراستن و فريبكارى در دين و گول زدن و تزوير كردن با سستدينان مرتد در پى دنياجويى هستند، و آنچه را كه از پرتو هدايت و فروغ آن و جمال حق و زيبايى آن به ما عطا فرموده، از ما باز نستاند.۲