219
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۱۲۸۱. الغيبة ، نعمانى‏ - با سندش به نقل از ابن ابى يعفور - : امام صادق عليه السلام به من فرمود: «[شماره ]اين چند چيز را با دستت نگه دار: هلاك فلانى (نام مردى از عبّاسيان را برد)، خروج سفيانى، كشته شدن نفس [زكيه‏]، لشكر به زمين فرو رفته [در بيداء] و ندا» .
گفتم: ندا چيست؟ آيا همان نداى منادى [آسمانى‏] است؟
فرمود: «آرى و به وسيله آن، صاحب اين امر (قيام و ولايت) شناخته مى‏شود» و سپس فرمود: «همه فَرَج، هلاك فلان كس از بنى عبّاس است» .۱

۱۲۸۲. بحار الأنوار - با سندش به نقل از اصبغ بن نباته - : شنيدم كه اميرمؤمنان عليه السلام به مردم مى‏فرمايد: «از من بپرسيد، پيش از آن كه مرا بجوييد و نيابيد؛ زيرا من به راه‏هاى آسمان، داناتر از عالِمان و به راه‏هاى زمين ، داناتر از عالِم هستم. من بزرگ دين، بزرگ مؤمنان ، پيشواى پرهيزگاران ، حاكم مردم در روز جزا، قسمت كننده دوزخ ، گنجور بهشت ، صاحب حوض و ميزان ،و صاحب اعراف هستم، و هيچ امامى از ما نيست، جز آن كه همه ولايتمندانش را مى‏شناسد و اين، همان سخن خداى عزّ و جلّ است: «تو تنها، هشدار دهنده‏اى و هر گروهى، هدايتگرى دارند».
اى مردم! از من بپرسيد، پيش از آن كه مرا بجوييد و نيابيد؛ چرا كه در درون من، دانشى انبوه است. از من بپرسيد، پيش از آن كه فتنه شرقى بالا و پس از مرگ و زندگى‏اش بى مهار و بى مانع، همه جا را فرا بگيرد و از غرب زمين ، آتشى به هيزم خشك [فتنه ]افتد و دامنش را برچيند و ندا دهد : "واى بر آن از خونخواهى‏۲و مانند آن!" و چون روزگار بچرخد ، مى‏گوييد مرده يا هلاك شده و معلوم نيست به كجا رفته است . در آن روز، تأويل اين آيه «سپس پيروزى بر آنان را دوباره بهره شما مى‏گردانيم و با دارايى‏ها و پسران، يارى‏تان مى‏دهيم و شما را پرشمارتر مى‏كنيم» محقّق مى‏شود: و براى اين، نشانه‏ها و علامت‏هايى است. نخستين آنها، محاصره كوفه با نگهبان و خندق كندن است و دريدن شترهاى آبكش‏۳ در كوچه‏هاى كوفه و تعطيلى مسجدها به مدّت چهل شب و پرده‏بردارى از پيكره و فرود آمدن پرچم‏هايى كه گرداگرد مسجد بزرگ، در اهتراز اند، - و كشنده و كشته، هر دو، در آتش اند - و كشتارى سريع و مرگى سخت و كشته شدن نفْس زكيّه به همراه هفتاد تن در پشت كوفه، و [فردى‏] سربريده ميان ركن [حجر الأسود] و مقام [ابراهيم‏] و كشتن اسقع پس از آن كه به خاطر بيعت با بت‏ها بازداشتش مى‏كنند».۴

1.الغيبة، نعمانى : ص ۲۵۷ ح ۱۶ (با سند موثّق) ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۲۳۴ ح ۱۰۰ .

2.ترجمه را مطابق با نسخه‏هاى متعدد ديگر آورديم كه به جاى «لرحله» ، «لذحله» دارد .

3.در برخى نسخه‏ها «سوزندان پايه ساختمان‏ها» آمده است (م) .

4.بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۲۷۲ ح ۱۶۷ (به نقل از سرور أهل الإيمان: ص ۵۰ ح ۲۹). نيز، ر . ك : همين دانش‏نامه : ج‏۷ ص ۳۴۶ ح ۱۳۸۲ . جهت ديدن احاديث بيشتر در زمينه جوامع علامات محتوم، ر. ك: الخصال : ص ۳۰۳ ح ۸۲، كمال الدين : ص ۶۴۹ ح ۱ و ص ۵۱۶ ح ۴۴ و ص ۳۲۷ ح ۷، الغيبة، طوسى : ص ۳۹۵ ح ۳۶۵، الإرشاد : ج ۲ ص ۳۶۸، الغيبة، نعمانى : ص ۳۰۱ ح ۵ و ۶ و ص ۳۰۲ ح ۸ و ۹ و ص ۲۵۲ ح ۹ و ۱۱ و ص ۲۶۲ ح ۲۱ و ص ۲۵۷ ح ۱۵ و ص‏۲۶۴ ح ۲۶ الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۵۶، الثاقب فى المناقب : ص ۶۰۳ ح ۵۵۱، مجموعة نفيسة: (تاج المواليد) ص‏۷۰، دلائل الإمامة : ص ۴۸۷ ح ۴۸۶، إعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۲۷۹ و ۲۶۰ و ۲۳۳، كشف الغمّة : ج ۳ ص‏۲۴۷ و ۳۲۰، روضة الواعظين : ص ۲۸۷ - ۲۸۸، الصراط المستقيم : ج ۲ ص ۲۴۸ و ۲۳۶، الخرائج و الجرائح: ج‏۳ ص ۱۱۲۸ ح ۴۶ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
218

۱۲۸۱. الغيبة للنعماني : أخبَرَنا أحمَدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ سَعيدٍ ، قالَ : حَدَّثَني عَلِيُّ بنُ الحَسَنِ ، عَن عَلِيِّ بنِ مَهزِيارَ ، عَن حَمّادِ بنِ عيسى‏ ، عَنِ الحُسَينِ بنِ المُختارِ ، قالَ : حَدَّثَنِي ابنُ أبي يَعفورٍ ، قالَ : قالَ لي أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام :
أمسِك بِيَدِكَ هَلاكَ الفُلانِيِّ (اسمِ رَجُلٍ مِن بَنِي العَبّاسِ) ، وخُروجَ السُّفيانِيِّ ، وقَتلَ النَّفسِ ، وجَيشَ الخَسفِ ، وَالصَّوتَ .
قُلتُ : ومَا الصَّوتُ ، أهُوَ المُنادي ؟
فَقالَ : نَعَم ، وبِهِ يُعرَفُ صاحِبُ هذَا الأَمرِ . ثُمَّ قالَ : الفَرَجُ كُلُّهُ هَلاكُ الفُلانِيِّ (مِن بَنِي العَبّاسِ) .

۱۲۸۲. بحار الأنوار : بِإِسنادِهِ‏۱ عَن إسحاقَ‏۲يَرفَعُهُ إلَى الأَصبَغِ بنِ نُباتَةَ قالَ : سَمِعتُ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام يَقولُ لِلنّاسِ :
سَلوني قَبلَ أن تَفقِدوني ، لِأَ نّي بِطُرُقِ السَّماءِ أعلَمُ مِنَ العُلَماءِ ، وبِطُرُقِ الأَرضِ أعلَمُ مِنَ العالِمِ ، أنَا يَعسوبُ الدّينِ ، أنَا يَعسوبُ المُؤمِنينَ وإمامُ المُتَّقينَ ، ودَيّانُ النّاسِ يَومَ الدّينِ ، أنَا قاسِمُ النّارِ ، وخازِنُ الجِنانِ ، وصاحِبُ الحَوضِ وَالميزانِ ، وصاحِبُ الأَعرافِ ، فَلَيسَ مِنّا إمامٌ إلّا وهُوَ عارِفٌ بِجَميعِ أهلِ وِلايَتِهِ ، وذلِكَ قَولُهُ عزّ و جلّ : «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِكُلِ‏ّ قَوْمٍ هَادٍ»۳ .
ألا أيُّهَا النّاسُ ، سَلوني قَبلَ أن تَفقِدوني ، فَإِنَّ بَينَ جَوانِحي عِلماً جَمّاً۴ فَسَلوني قَبلَ أن تَشغَرَ بِرِجلِها۵ فِتنَةٌ شَرقِيَّةٌ وتَطَأَ في خِطامِها بَعدَ مَوتِها وحَياتِها ، وتَشِبَّ نارٌ بِالحَطَبِ الجَزلِ‏۶ مِن غَربِيِّ الأَرضِ ، رافِعَةً ذَيلَها ، تَدعو يا وَيلَها لِرَحلِهِ‏۷ومِثلِها ، فَإِذَا استَدارَ الفَلَكُ ، قُلتُم : ماتَ أو هَلَكَ ، بِأَيِّ وادٍ سَلَكَ ! فَيَومَئِذٍ تَأويلُ هذِهِ الآيَةِ : «ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْنَكُم بِأَمْوَ لٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْنَكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا»۸ . ولِذلِكَ آياتٌ وعَلاماتٌ ، أوَّلُهُنَّ إحصارُ الكوفَةِ بِالرَّصَدِ وَالخَندَقِ ، وتَخريقُ‏۹الرَّوايا۱۰في‏۱۱سِكَكِ الكوفَةِ ، وتَعطيلُ المَساجِدِ أربَعينَ لَيلَةً ، وكَشفُ الهَيكَلِ ، وخَفقُ راياتٍ حَولَ المَسجِدِ الأَكبَرِ تَهتَزُّ ، القاتِلُ وَالمَقتولُ فِي النّارِ ، وقَتلٌ سَريعٌ ، ومَوتٌ ذَريعٌ ، وقَتلُ النَّفسِ الزَّكِيَّةِ بِظَهرِ الكوفَةِ في سَبعينَ ، وَالمَذبوحُ بَينَ الرُّكنِ وَالمَقامِ ، وقَتلُ الأَسقَعِ صَبر عزّ و جلّ في بَيعَةِ الأَصنامِ .

1.أي السيّد عليّ بن عبد الحميد باسناده فيما روي عنه في كتاب سرور أهل الإيمان .

2.فى كتاب سرور أهل الإيمان: محمّد بن إسحاق.

3.الرعد : ۷ .

4.جَمٌّ : أي كثير (المصباح المنير : ص ۱۱۰ «جمّ») .

5.قال المجلسي : قال ابن ميثم : كنّي بشغر رجلها عن خلو تلك الفتنة من مدبر (بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۱۳۸) . وقال الجوهري : شغر البلد : أي خلا من الناس . يقال : بلدة شاغرة برجلها ، وذلك إذا لم تمتنع من غارة أحد (الصحاح : ج ۲ ص ۷۰۰ «شغر») .

6.الجَزل : اليابس ، وقيل : الغليظ ، وقيل : ما عظم من الحطب ويبس (لسان العرب : ج ۱۱ ص ۱۰۹ «جزل») .

7.في كتاب سرور أهل الإيمان: «مكتوب لرجله» وفي مختصر بصائر الدرجات «بذحله». راجع: هذه الموسوعة: ج ۷ ص‏۳۵۹ ح ۱۳۸۳.

8.الإسراء : ۶ .

9.الخَرْقُ : الشَّقُّ (النهاية : ج ۲ ص ۲۶ «خرق») .

10.الراويةُ : المزادة [القِربَة] فيها الماء (تاج العروس : ج ۱۹ ص ۴۸۰ «روى») .

11.في بعض النسخ وفي مختصر بصائر الدرجات:«تحريق الزوايا» راجع: هذه الموسوعة: ج‏۷ ص‏۳۵۹ ح‏۱۳۸۳.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16675
صفحه از 466
پرینت  ارسال به