155
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۱۲۱۰. السنن الكبرى‏ ، نسايى - با سندش به نقل از حفصه - : پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرمود: «لشكرى آهنگ هجوم به اين خانه را مى‏كنند كه چون به سرزمين بيداء مى‏رسند، بخش ميانى آنان در زمين فرو مى‏روند و بخش اوّل آنها، بخش آخرشان را ندا مى‏دهند و در اين هنگام، همه آنها در زمين فرو مى‏روند، و كسى جز يك تن - كه خبرى از آنان مى‏آورد - ، نجات نمى‏يابد» .۱

۱۲۱۱. الفتن‏ ، ابن حمّاد - با سندش به نقل از ابو رومان - : امام على عليه السلام فرمود: «هنگامى كه لشكرِ روانه شده در پى كسانى كه به سوى مكّه رفته‏اند، در بيداء منزل مى‏كنند، به زمين فرو مى‏روند و هلاك مى‏شوند و اين، همان سخن خداى عزّ و جلّ است: «و كاش آنان را مى‏ديدى كه چه سان هراسان اند و راه گريزى ندارند و از جايى نزديك، گرفته شده‏اند!». نزديك يعنى از زير پاهايشان، و مردى از آن لشكر در پى شترش بيرون مى‏رود و چون باز مى‏گردد، هيچ يك از آنان را نمى‏يابد و احساس نمى‏كند، و او همان كسى است كه خبر آنان را به مردم مى‏دهد».۲

۱۲۱۲. تفسير الطبرى‏ - با سندش به نقل از حذيفة بن يمان - : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فتنه ميان اهل شرق و غرب را ياد كرد و فرمود: «در اين ميان و در بحبوحه فتنه ، سفيانى از درّه خشك [بر مى‏خيزد و] بر آنها مى‏شورد و در دمشق فرود مى‏آيد و دو لشكر روانه مى‏كند: لشكرى به مشرق‏زمين و لشكرى به مدينه تا در سرزمين بابِل در شهر ملعونه و بقعه خبيثه فرود آيند . آنان بيش از سه هزار تن را مى‏كشند و شكم بيش از صد زن را مى‏درند و سيصد تن از سركردگان عبّاسيان را در آن جا مى‏كُشند و سپس به كوفه سرازير مى‏شوند و گرداگرد آن را خراب مى‏كنند. آن گاه به سوى شام رو مى‏كنند و سپس پرچم هدايتى از كوفه بيرون مى‏آيد كه به دو گروه از آن لشكر مى‏رسد۳ و آنها را مى‏كشند، به گونه‏اى كه حتّى كسى از آنها نمى‏ماند تا خبرى بياورد و غنيمت‏ها و اسيران در دست آنان را نجات مى‏دهند و لشكر ديگر سفيانى در مدينه فرود مى‏آيد و آن را سه روز و سه شب غارت مى‏كنند و سپس خارج مى‏شوند و به مكّه روى مى‏آورند تا اين كه در بيداء (بيابان ميان مدينه و مكّه)، خداوند، جبرئيل را روانه مى‏كند و به او مى‏فرمايد: "اى جبرئيل! برو و آنان را هلاك كن" و او با پايش ضربه‏اى به آن بيابان مى‏زند و خداوند، آنان را به زمين فرو مى‏برد، و اين، همان سخنش در سوره سبأ است: «و كاش آن گاه را مى‏ديدى كه چه سان هراسان اند و راه گريزى ندارند...» و هيچ كس از آنها نجات نمى‏يابد، جز دو تن كه يكى بشارت مى‏دهد و يكى هشدار، و هر دو از قبيله جهينه اند، و از اين جا سخن: "و خبر يقينى، نزد جهينه است" آمده است».۴

1.السنن الكبرى، نسائى : ج ۲ ص ۳۸۵ ح ۳۸۶۳ ، سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۳۵۰ ح ۴۰۶۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۱۶۴ ح ۲۶۵۰۶ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۴۷۶ ح ۸۳۲۲ ، المعجم الكبير : ج ۲۴ ص ۷۵ ح ۱۹۷ ، مسند أبى يعلى‏ : ج ۶ ص ۲۹۸ ح ۷۰۰۸ ، كنز العمّال : ج ۱۲ ص ۲۰۸ ح ۳۴۶۹۰ .

2.الفتن : ج ۱ ص ۳۲۹ ح ۹۴۲ ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۲۸۴ ح ۳۱۵۳۸ .

3.عبارت عربى «على الفئتين»، در برخى منابع نيامده و در برخى به شكل «على ميلين (دو ميلى كوفه)» و برخى «على ليلتين (به فاصله دو شب)» آمده است (م) .

4.تفسير الطبرى : ج ۱۲ ص ۱۰۷ ، تفسير القرطبى : ج ۱۴ ص ۳۱۵ ؛ مجمع البيان : ج ۸ ص ۶۲۲ (با عبارت مشابه) ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۸۶ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
154

۱۲۱۰. السنن الكبرى للنسائي : أنبَأَ الحُسَينُ بنُ عيسَى البِسطامِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنا سُفيانُ ، عَن اُمَيَّةَ بنِ صَفوانَ بنِ عَبدِ اللَّهِ بنِ صَفوانَ ، سَمِعَ جَدَّهُ يَقولُ : حَدَّثَتني حَفصَةُ أنَّها قالَت : قالَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله :
لَيَؤُمَّنَّ هذَا البَيتَ جَيشٌ يَغزونَهُ ، حَتّى‏ إذا كانوا بِبَيداءَ مِنَ الأَرضِ خُسِفَ بِأَوسَطِهِم ، فَيُنادي أوَّلُهُم آخِرَهُم فَيُخسَفُ بِهِم جَميعاً ، فَلا يَنجو إلَّا الشَّريدُ۱ الَّذي يُخبِرُ عَنهُم .

۱۲۱۱. الفتن لابن حماد : حَدَّثَنَا الوَليدُ ورِشدينٌ ، عَنِ ابنِ لَهيعَةَ ، عَن أبي قُبَيلٍ ، عَن أبي رومانَ ، عَن عَلِيٍّ عليه السلام قالَ :
إذا نَزَلَ جَيشٌ في طَلَبِ الَّذينَ خَرَجوا إلى‏ مَكَّةَ فَنَزَلُوا البَيداءَ ، خُسِفُ بِهِم ويُبادُ بِهِم ، وهُوَ قَولُهُ عزّ و جلّ : «وَ لَوْ تَرَى‏ إِذْ فَزِعُواْ فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُواْ مِن مَّكَانٍ قَرِيبٍ» مِن تَحتِ أقدامِهِم ، ويَخرُجُ رَجُلٌ مِنَ الجَيشِ في طَلَبِ ناقَةٍ لَهُ ، ثُمَّ يَرجِعُ إلَى النّاسِ فَلا يَجِدُ مِنهُم أحَداً ، ولا يُحِسُّ بِهِم ، وهُوَ الَّذي يُحَدِّثُ النّاسَ بِخَبَرِهِم .

۱۲۱۲. تفسير الطبري : حَدَّثَنا عِصامُ بنُ رَوّادِ بنِ الجَرّاحِ ، قالَ : ثنا أبي ، قالَ : ثنا سُفيانُ بنُ سَعيدٍ ، قالَ : ثني مَنصورُ بنُ المُعتَمِرِ ، عَن رِبعِيِّ بنِ حِراشٍ ، قالَ : سَمِعتُ حُذَيفَةَ بنَ اليَمانِ يَقولُ : قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله وذَكَرَ فِتنَةً تَكونُ بَينَ أهلِ المَشرِقِ وَالمَغرِبِ ، قالَ :
فَبَينَما هُم كَذلِكَ ، إذ خَرَجَ عَلَيهِمُ السُّفيانِيُّ مِنَ الوادِي اليابِسِ في فَورَةِ ذلِكَ ، حَتّى‏ يَنزِلَ دِمَشقَ ، فَيَبعَثُ جَيشَينِ : جَيشاً إلَى المَشرِقِ ، وجَيشاً إلَى المَدينَةِ ، حَتّى‏ يَنزِلوا بِأَرضِ بابِلَ فِي المَدينَةِ المَلعونَةِ ، وَالبُقعَةِ الخَبيثَةِ ، فَيَقتُلونَ أكثَرَ مِن ثَلاثَةِ آلافٍ ، ويَبقُرونَ بِها أكثَرَ مِن مِئَةِ امرَأَةٍ ، ويَقتُلونَ بِها ثَلاثَمِئَةِ كَبشٍ مِن بَنِي العَبّاسِ ، ثُمَّ يَنحَدِرونَ إلَى الكوفَةِ فَيُخَرِّبونَ ما حَولَها .
ثُمَّ يَخرُجونَ مُتَوَجِّهينَ إلَى الشّامِ ، فَتَخرُجُ رايَةُ هذا۲ مِنَ الكوفَةِ ، فَتَلحَقُ ذلِكَ الجَيشَ مِنها عَلَى الفِئَتَينِ‏۳فَيَقتُلونَهُم ، لا يُفلِتُ مِنهُم مُخبِرٌ ، ويَستَنقِذونَ ما في أيديهِم مِنَ السَّبيِ وَالغَنائِمِ ، ويُخَلّي‏۴ جَيشَهُ التّالِيَ بِالمَدينَةِ ، فَيَنهَبونَها ثَلاثَةَ أيّامٍ ولَياليها ، ثُمَّ يَخرُجونَ مُتَوَجِّهينَ إلى‏ مَكَّةَ ، حَتّى‏ إذا كانوا بِالبَيداءِ ، بَعَثَ اللَّهُ جِبريلَ ، فَيَقولُ : يا جَبرائيلُ اذهَب فَأَبِدهُم ، فَيَضرِبُها بِرِجلِهِ ضَربَةً يَخسِفُ اللَّهُ بِهِم ، فَذلِكَ قَولُهُ في سَورَةِ سَبَأٍ : «وَ لَوْ تَرَى‏ إِذْ فَزِعُواْ فَلَا فَوْتَ . . .»۵ الآيَةَ ، ولا يَنفَلِتُ مِنهُم إلّا رَجُلانِ : أحَدَهُما بَشيرٌ وَالآخَرُ نَذيرٌ ، وهُما مِن جُهَينَةَ ، فَلِذلِكَ جاءَ القَولُ : وعِندَ جُهَينَةَ الخَبَرُ اليَقينُ .

1.الشريد : الهارب ، من قولهم : شرد البعير وغيره ؛ إذا هرب . والشريد : المفرد (لسان العرب : ج ۳ ص ۲۳۷ «شرد») .

2.في مجمع البيان و بحار الأنوار : «هُدىً» ، وهو الصحيح .

3.ليس فى مجمع البيان و بحار الأنوار وفي تفسير القرطبى «ليلتين»

4.في مجمع البيان و بحار الأنوار : «يَحُلُّ» ، وهو الأنسب .

5.سبأ : ۵۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18007
صفحه از 466
پرینت  ارسال به