135
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۱ / ۱ - ۱۰

گزارش‏هاى پراكنده‏

۱۱۹۴. الفتن‏ ، ابن حمّاد - به نقل از ابن عيّاش - : برخى از اهل علم، به نقل از محمّد بن جعفر، به من خبر دادند كه على بن ابى‏طالب عليه السلام فرمود: «مردى از نسل حسين كه همنام پيامبرتان است، خروج مى‏كند و اهل آسمان و زمين از خروجش شاد مى‏شوند».
مردى به ايشان گفت: اى امير مؤمنان! پس نام سفيانى چيست؟
فرمود: «او از نسل خالد بن يزيد بن ابى سفيان است؛ مردى با سر بزرگ ، آبله‏رو، و لكّه سفيدى در چشمش. در همان زمانِ مهدى عليه السلام خروج مى‏كند و ميان آن دو، حكومتى نيست و خلافت را به سمت مهدى عليه السلام مى‏راند. از شام، از سرزمين دمشق، از جايى به نام بيابان خشك و در يك گروه هفت‏نفرى - كه براى يكى از آنها پرچمى بسته‏اند - ، خروج مى‏كند كه پرچمش را همواره پيروز مى‏بينند و او همواره سى ميل جلوتر از آنها حركت مى‏كند و كسى آهنگ پرچم او را نمى‏كند، جز اين كه شكست مى‏خورد.
او به دمشق مى‏آيد و بر منبر [مسجد] آن مى‏نشيند و فقيهان و قاريان را مقرّب مى‏كند و تاجران و سرمايه‏داران را مى‏كشد و قاريان را همراه خود مى‏كند و از آنها در كارهايشان كمك مى‏گيرد و هر يك از ايشان را كه خوددارى كند، مى‏كشد و سپاه را تجهيز مى‏كند و لشكرى را به مشرق و لشكر ديگرى را به مغرب و يك لشكر را هم به سوى يمن روانه مى‏كند و بر لشكر عراق، مردى تنومند از بنى حارثه را به نام قمر بن عَبّاد مى‏گمارد كه دو گيسوى بافته شده مانند زنان دارد و كوتاه‏قد، چهارشانه و موهاى جلوى سرش ريخته است و فرمانده طلايه‏دارانش ، مردى از قوم اوست و هر كس از اهل مشرق كه در شام است، با او مى‏جنگد و با آن كه لشكر بزرگى دارند و اهالى حمص در جنگ ، ياور اهل مشرق هستند، وى با آنها ميان دمشق و جايى به نام بنيه مى‏جنگد و [سردار] سفيانى همه آنها را شكست مى‏دهد .
سپس هر كس در دمشق و حمص است، به سفيانى مى‏پيوندد و با اهل مشرق در جايى از سرزمين حمص ، به نام بدين در كنار سَلَميّه رويارو مى‏شوند و شصت هزار و اندى از مردم ، در اين نبرد كشته مى‏شوند كه سه چهارم آنها از اهل مشرق هستند و شكست مى‏خورند و لشكرى كه سفيانى به مشرق روانه كرده بود ، حركت مى‏كند تا در كوفه فرود مى‏آيد و جنگى شديد ميان آنها و كوفيان در مى‏گيرد كه كشته‏هاى فراوانى دارد و سرانجام، كوفيان شكست مى‏خورند و چه بسيار خون‏ها ريخته و شكم‏ها دريده و كودك‏ها كشته و دارايى‏ها غارت و ناموس‏ها هتك مى‏شود و مردم به مكّه مى‏گريزند .
و سفيانى به فرمانده آن لشكر مى‏نويسد: به سوى حجاز حركت كن و او پس از آن كه كوفه را با خاك يكسان مى‏كند، در مدينه فرود مى‏آيد و شمشير در ميان قريش مى‏نهد و از آنان و از انصار، چهارصد نفر را مى‏كشد و شكم‏ها را مى‏درد و كودكان را مى‏كشد و دو برادر و خواهر را از قريش از بنى‏هاشم مى‏كشد و آن دو را بر در مسجد به دار مى‏كشد؛ مردى به نام محمّد كه نام خواهرش فاطمه است، و مردم از دست او به مكّه مى‏گريزند. او با لشكرش براى تصرّف مكّه به سوى آن حركت مى‏كند و در بيداء فرود مى‏آيد و خداوند متعال به جبرئيل فرمان مى‏دهد كه با صداى بلند بگويد: "اى بيداء! آنان را هلاك كن" و آنها تا نفر آخرشان هلاك مى‏شوند و دو مرد از آنها مى‏مانند كه جبرئيل آنها را مى‏بيند و سر و صورتشان را وارونه مى‏كند و گويى آنها را مى‏بينم كه عقب‏عقب مى‏روند و آنچه را ديده‏اند، به مردم خبر مى‏دهند».۱

1.الفتن : ج ۲ ص ۶۹۹ ح ۱۹۷۶ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
134

۱ / ۱ - ۱۰

النَّوادِرُ

۱۱۹۴. الفتن لابن حماد : قالَ ابنُ عَيّاشٍ : أخبَرَني بَعضُ أهلِ العِلمِ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ جَعفَرٍ قالَ : قالَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام : يَخرُجُ رَجُلٌ مِن وُلدِ حُسَينٍ اسمُهُ اسمُ نَبِيِّكُم ، يَفرَحُ بِخُروجِهِ أهلُ السَّماءِ وَالأَرضِ .
فَقالَ لَهُ رَجُلٌ : يا أميرَ المُؤمِنينَ فَالسُّفيانِيُّ مَا اسمُهُ ؟
قالَ : هُوَ مِن وُلدِ خالِدِ بنِ يَزيدَ بنِ أبي سُفيانَ ، رَجُلٌ ضَخمُ الهامَةِ ، بِوَجهِهِ آثارُ جُدَرِيٍّ ، وبِعَينِهِ نُكتَةُ بَياضٍ ، خُروجُهُ خُروجُ المَهدِيِّ ، لَيسَ بَينَهُما سُلطانٌ ، هُوَ يَدفَعُ الخِلافَةَ إلَى المَهدِيِّ ، يَخرُجُ مِنَ الشّامِ مِن وادي مِن أرضِ دِمَشقَ ، يُقالُ لَهُ : وادِي اليابِسِ ، يَخرُجُ في سَبعَةِ نَفَرٍ مَعَ رَجُلٍ مِنهُم لِواءٌ مَعقودٌ ، يَعرِفونَ في لِوائِهِ النَّصرَ ، يَسيرُ بَينَ يَدَيهِ عَلى‏ ثَلاثينَ ميلاً ، لا يَرى‏ ذلِكَ العَلَمَ أحَدٌ يُريدُهُ إلَّا انهَزَمَ .
يَأتي دِمَشقَ فَيَقعُدُ عَلى‏ مِنبَرِها ، ويُدنِي الفُقَهاءَ وَالقُرّاءَ ، ويَضَعُ السَّيفَ فِي التُّجّارِ وأَصحابِ الأَموالِ ، ويَستَصحِبُ القُرّاءَ ويَستَعينُ بِهِم عَلى‏ اُمورِهِم ، لا يَمتَنِعُ عَلَيهِ مِنهُم أحَدٌ إلّا قَتَلَهُ ، ويُجَهِّزُ الجَيشَ ، إلَى المَشرِقِ جَيشاً وآخَرَ إلَى المَغرِبِ وآخَرَ إِلَى اليَمَنِ .
ويُوَلّي جَيشَ العِراقِ رَجُلاً مِن بَني حارِثَةَ يُقالُ لَهُ : قَمَرُ بنُ عَبّادٍ ، رَجُلٌ جَسيمٌ لَهُ غَديرَتانِ ، عَلى‏ مُقَدِّمَتِهِ رَجُلٌ مِن قَومِهِ ، قَصيرٌ أصلَعُ عَريضُ المَنكِبَينِ ، يُقاتِلُهُ مَن بِالشّامِ مِن أهلِ المَشرِقِ ، وبِها يَومَئِذٍ مِنهُم جُندٌ عَظيمٌ ، يُقاتِلُهُم فيما بَينَ دِمَشقَ وفي مَوضِعٍ يُقالُ لَهُ : البنيةُ ، وأَهلُ حِمصَ في حَربِ أهلِ المَشرِقِ وأَنصارِهِم ، كُلُّ ذلِكَ يَهزِمُهُمُ السُّفيانِيُّ .
ثُمَّ يَنحازُ مَن بِدِمَشقَ وحِمصَ مَعَ السُّفيانِيِّ ، ويَلتَقونَ وأَهلُ المَشرِقِ في مَوضِعٍ مِن أرضِ حِمصَ يُقالُ لَهُ البدينُ‏۱ إلى‏ جانِبِ سَلَمِيَّةَ۲ ، يُقتَلُ مِنَ النّاسِ نَيِّفٌ وسِتّونَ ألفاً ، ثَلاثَةُ أرباعِهِم مِن أهلِ المَشرِقِ ، ثُمَّ تَكونُ الدَّبرَةُ عَلَيهِم ، ولَيَسيرُ الجَيشُ الَّذي يُوَجِّهُهُ إلَى المَشرِقِ حَتّى‏ يَنزِلَ الكوفَةَ ، فَيَكونُ بَينَهُم قِتالٌ شَديدٌ يَكثُرُ فيهِ القَتلى‏ ، ثُمَّ تَكونُ الهَزيمَةُ عَلى‏ أهلِ الكوفَةِ ، فَكَم مِن دَمٍ مُهرَاقٍ ، وبَطنٍ مَبقورٍ ، ووَليدٍ مَقتولٍ ، ومالٍ مَنهوبٍ ، وفَرجٍ مُستَحَلٍّ ، ويَهرُبُ النّاسُ إلى‏ مَكَّةَ .
ويَكتُبُ السُّفيانِيُّ إلى‏ صاحِبِ ذلِكَ الجَيشِ : أن سِر إلَى الحِجازِ ، فَيَسيرُ بَعدَ أن يَعرُكَها عَركَ الأَديمِ ، فَيَنزِلُ المَدينَةَ فَيَضَعُ السَّيفَ في قُرَيشٍ ، فَيَقتُلُ مِنهُم ومِنَ الأَنصارِ أربَعَمِئَةِ رَجُلٍ ، ويَبقُرُ البُطونَ ، ويَقتُلُ الوِلدانَ ، ويَقتُلُ أخَوَينِ مِن قُرَيشٍ مِن بَني هاشِمٍ ويَصلِبُهُما عَلى‏ بابِ المَسجِدِ ، رَجُلٌ واُختُهُ يُقالُ لَهُما مُحَمَّدٌ وفاطِمَةُ ، ويَهرُبُ النّاسُ مِنهُ إلى‏ مَكَّةَ .
فَيَسيرُ بِجَيشِهِ ذلِكَ إلى‏ مَكَّةَ يُريدُها فَيَنزِلُ البَيداءَ ، فَيَأمُرُ اللَّهُ تَعالى‏ جِبريلَ عليه السلام فَيَصرُخُ بِصَوتِهِ : يا بَيداءُ بِيدي بِهِم ، فَيُبادَونَ مِن عِندِ آخِرِهِم ، ويَبقى‏ مِنهُم رَجُلانِ يَلقاهُما جِبريلُ عليه السلام فَيَجعَلُ وُجوهَهُما إلى‏ أدبارِهِما ، فَلَكَأَنّي أنظُرُ إلَيهِما يَمشِيانِ القَهقَرى‏ ، يُخبِرانِ النّاسَ ما لَقوا .

1.وفي نفس المصدر ج ۱ ص ۳۰۱ جاء بالياء المثناة «اليدين» .

2.سَلَمْيَةَ : قيل : سَلَمْيَةُ قربَ المؤتكفة ، ولا يعرفها أهل الشام إلّا ب«سَلَمِيَّةَ (معجم البلدان : ج ۳ ص ۲۴۰) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16550
صفحه از 466
پرینت  ارسال به