127
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۱۱۸۷. الفتن‏ ، ابن حمّاد - با سندش به نقل از جابر - : امام باقر عليه السلام فرمود : «هنگامى كه خبر كشته شدن نفْس زكيّه - كه سرنوشت حتمى اوست - به سفيانى مى‏رسد، عموم مسلمانان از حرم پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله به حرم خداى متعال در مكّه مى‏گريزند و چون خبرش به او مى‏رسد، لشكرى را روانه مدينه مى‏كند كه فرمانده‏شان مردى از قبيله كلب است و چون به بيداء مى‏رسند، در زمين فرو مى‏روند و فرمانده‏شان نجات مى‏يابد» و گفته‏اند كه او از قبيله مذحج است و برخى گفته‏اند از قبيله كلب است.۱

۱۱۸۸. تأويل الآيات الظاهرة - با سندش به نقل از سكونى - : امام باقر عليه السلام [در باره دو آيه نخست سوره شورا ]فرمود : ««حا، ميم» حتمى بودن، و «عين» ، عذاب، و «سين» ، سال‏هايى مانند سال‏هاى يوسف، و «قاف» ، قذف (پرتاب كردن) و فرو رفتن و مسخ شدن سفيانى و يارانش و سى هزار هزار۲ نفر از مردم قبيله كلب است كه با او خارج مى‏شوند و در آخر الزمان روى مى‏دهد، هنگامى كه قائم در مكّه خروج مى‏كند و او، همان مهدى اين امّت است».۳

۱۱۸۹. الكافى‏ - با سندش به نقل از احمد بن محمّد بن ابى نصر - : به امام رضا عليه السلام گفتم : ما آخر شب در بيداء بوديم. وضو گرفتم و مسواك زدم و قصد نماز داشتم كه گويى چيزى به دلم خطور كرد. آيا در بيداء ،۴نماز روى مَركب خوانده مى‏شود ؟
امام فرمود: «در بيداء، نماز نخوان».
گفتم: مرز بيداء تا كجاست؟
فرمود: «باقر عليه السلام هنگامى كه به محلّ فرو رفتن سپاه سفيانى [كه در آينده روى مى‏دهد ، ] مى‏رسيد، بر سرعتش مى‏افزود و نماز نمى‏خواند تا به استراحتگاه شبانه پيامبر صلى اللّه عليه و آله برسد».
گفتم: محل فرو رفتن سپاه كجاست؟
فرمود: «سه ميل قبل از حفيره»۵ .۶

1.الفتن : ج ۱ ص ۳۳۰ ح ۹۴۵ ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۲۷۷ ح ۳۱۵۱۳ .

2.با توجّه به احاديث ديگر، تكرار واژه «هزار» صحيح نيست و گونه‏اى خطاى چشم ناسخان است (م) .

3.تأويل الآيات الظاهرة : ج ۲ ص ۵۴۲ ح ۳ ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۳۷۳ ح ۱۰۰ .

4.بيداء ، فلات كوچكى است از شن بر سر راه مدينه و مكّه در يك ميلى مسجد شجره كه ميقات اهل مدينه است. موقعى كه از اين فلات به طرف مدينه سرازير شويم و فلات را پشت سر بگذاريم، نام آن «معرّس» است . پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در مراجعت به مدينه، ساعتى در اين جا فرود مى‏آمد تا بياسايد. موقعى كه از اين فلات به طرف مكّه سرازير شويم، نام آن «ذات جيش» است . توقّف در بيداء و از جمله نماز خواندن در آن، كراهت دارد؛ زيرا پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرموده است: «در اين محل، لشكرى از مردمان خبيث، به زمين فرو مى‏روند» . گويا نام «ذات جيش» از همين حديث، بر سر زبان‏ها مانده است (گزيده كافى : ج‏۲ ص ۳۰۳).

5.يكى از منازل بين مكّه و مدينه كه بعد از ذو الحليفه واقع شده است .

6.الكافى : ج ۳ ص ۳۸۹ ح ۷ با (سند صحيح) ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۷۵ ح ۱۵۵۸ (هر دو منبع با سند صحيح) .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
126

۱۱۸۷. الفتن لابن حماد : حَدَّثَنا سَعيدٌ أبو عُثمانَ ، عَن جابِرٍ ، عَن أبي جَعفَرٍ ، قالَ :
إذا بَلَغَ السُّفيانِيَّ قَتلُ النَّفسِ الزَّكِيَّةِ ، وهُوَ الَّذي كَتَبَ عَلَيهِ ، فَهَرَبَ عامَّةُ المُسلِمينَ مِن حَرَمِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله إلى‏ حَرَمِ اللَّهِ تَعالى‏ بِمَكَّةَ ، فَإِذا بَلَغَهُ ذلِكَ بَعَثَ جُنداً إلَى المَدينَةِ ، عَلَيهِم رَجُلٌ مِن كَلبٍ ، حَتّى‏ إذا بَلَغُوا البَيداءَ خُسِفَ بِهِم ، ويَنفَلِتُ أميرُهُم ، وذَكَروا أنَّهُ مِن مَذحِجَ ، وقالَ بَعضُهُم : مِن كَلبٍ .

۱۱۸۸. تأويل الآيات الظاهرة : بِحَذفِ الإِسنادِ يَرفَعُهُ إلى‏ مُحَمَّدِ بنِ جُمهورٍ ، عَنِ السَّكونِيِّ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام ، قالَ :
«حم» حَتمٌ ، و «عَينٌ» عَذابٌ ، و«سينٌ» سِنونَ كَسِنِي يوسُفَ ، و «قافٌ» قَذفٌ وخَسفٌ ومَسخٌ يَكونُ في آخِرِ الزَّمانِ بِالسُّفيانِيِّ وأَصحابِهِ ، وناسٌ مِن كَلبٍ ثَلاثونَ ألفَ ألفٍ‏۱ يَخرُجونَ مَعَهُ ، وذلِكَ حينَ يَخرُجُ القائِمُ عليه السلام بِمَكَّةَ ، وهُوَ مَهدِيُّ هذِهِ الاُمَّةِ .

۱۱۸۹. الكافي : مُحَمَّدُ بنُ يَحيى‏ ، عَن أحمَدَ بنِ مُحَمَّدٍ ، عَن أحمَدَ بنِ مُحَمَّدِ بنِ أبي نَصرٍ ، قالَ : قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ عليه السلام : إنّا كُنّا فِي البَيداءِ في آخِرِ اللَّيلِ ، فَتَوَضَّأتُ وَاستَكتُ وأَنَا أهُمُّ بِالصَّلاةِ ، ثُمَّ كَأَنَّهُ دَخَلَ قَلبي شَي‏ءٌ ، فَهَل يُصَلّى‏ فِي البَيداءِ فِي المَحمِلِ ؟
فَقالَ : لا تُصَلِّ فِي البَيداءِ ، قُلتُ : وأَينَ حَدُّ البَيداءِ ؟ فَقالَ : كانَ (أبو) جَعفَرٍ عليه السلام إذا بَلَغَ ذاتَ الجَيشِ‏۲ جَدَّ فِي السَّيرِ ، ثُمَّ لا يُصَلّي حَتّى‏ يَأتِيَ مُعَرَّسَ‏۳النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله ، قُلتُ : وأَينَ ذاتُ الجَيشِ ؟ فَقالَ : دونَ الحُفَيرَةِ ۴ بِثَلاثَةِ أميالٍ .

1.فى المصدر زيادة «ألف» ولكن الصحيح «ثلاثون ألف» كما في البرهان في تفسير القرآن، ج ۴ ص ۸۰۴ .

2.ذات الجيش : أرض يخسف اللَّه بتلك الأرض السفياني وجيشه (هامش المصدر) وقال ياقوت : هو موضع قرب المدينة (معجم البلدان : ج ۲ ص ۲۰۰) و بينها و بين ذي الحليفة ميقات أهل المدينة ميل واحد (مرآة العقول : ج‏۱۵ ص‏۲۹۱) .

3.التَّعريسُ : نزول المسافر آخر الليل نزلة للنوم والإستراحة ، والمعرَّسُ : موضع التعريس ، و به سُمّي مُعَرّس ذي الحُلَيفة ، عرَّسَ به النبيّ صلى اللّه عليه و آله الصبح ثمّ رحَلَ (النهاية : ج ۳ ص ۲۰۶ «عرس») .

4.الحُفَير : منزل بين ذي الحُلَيفة ومَلَل ، يَسلُكه الحاجّ (النهاية : ج ۱ ص ۴۰۷ «حلف») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16710
صفحه از 466
پرینت  ارسال به