125
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۱۱۸۵. تفسير القمّى‏ - با سندش به نقل از ابو خالد كابلى - : امام باقر عليه السلام فرمود: «به خدا سوگند، گويى به قائم عليه السلام مى‏نگرم كه به حجر الأسود تكيه داده و خداوند را به حقّش سوگند مى‏دهد و سپس مى‏فرمايد: "اى مردم! هر كس با من در باره خدا چون و چرا كند، من به خدا نزديك‏ترم و - اى مردم - هر كس با من در باره آدم، چون و چرا كند، من به آدم نزديك‏ترم..." و چون به بيداء بيايد، لشكر سفيانى به سوى او بيرون مى‏آيند و خداوند به زمين فرمان مى‏دهد تا پايشان را بگيرد و اين، همان سخن خداوند است: «و كاش آن گاه را مى‏ديدى كه هراسان شده‏اند و راه گريزى ندارند و از جايى نزديك، فرو گرفته مى‏شوند و مى‏گويند: به آن ايمان آورديم»، يعنى به قائم خاندان محمّد صلى اللّه عليه و آله «و كجا و چگونه از راهى دور به آن دست يابند۱... و ميان آنان و خواسته‏شان» يعنى عذاب نشدن، «فاصله انداخته مى‏شود، همان گونه كه پيش‏تر با پيروان هم‏عقيده آنان شد»، يعنى تكذيب كنندگانى كه پيش از ايشان بودند و هلاك شدند «كه آنان سخت در شك و ترديد بودند»».۲

۱۱۸۶. بحار الأنوار - با سندش به نقل از كابلى - : امام باقر عليه السلام فرمود : «قائم در مكّه بر پايه كتاب خدا و سنّت پيامبرش بيعت مى‏گيرد و كسى را بر شهر مكّه مى‏گمارد و سپس به سوى مدينه حركت مى‏كند، كه به او خبر مى‏رسد كارگزارش را كشته‏اند. پس باز مى‏گردد و كُشندگان را قصاص مى‏كند و بيش از اين نمى‏كند. سپس به راه مى‏افتد و مردم را ميان دو مسجد (مكّه و مدينه) به كتاب خدا، سنّت پيامبرش، ولايت على بن ابى طالب و بيزارى از دشمن او، فرا مى‏خواند، تا اين كه به بيداء (بيابان نزديك مدينه) مى‏رسد و لشكر سفيانى به سوى او بيرون مى‏آيد و خداوند، آنها را در زمين فرو مى‏برد».۳

1.براى ديدن قسمت تقطيع شده حديث، ر.ك : ج ۹ ص ۶۳ ح ۱۶۷۳ .

2.تفسير القمّى : ج ۲ ص ۲۰۵ (با سند حسن مثل صحيح) ، تأويل الآيات : ج ۲ ص ۴۷۸ ح ۱۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۱۵ ح ۱۰.

3.بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۰۸ ح ۸۳ (به نقل از كتاب الغيبة) ، سرور أهل الإيمان: ص ۹۸ ح ۷۵ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
124

۱۱۸۵. تفسير القمّي : أبي ، عَنِ ابنِ أبي عُمَيرٍ ، عَن مَنصورِ بنِ يونُسَ ، عَن أبي خالِدٍ الكابُلِيِّ ، قالَ : قالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام :
وَاللَّهِ لَكَأَنّي أنظُرُ إلَى القائِمِ عليه السلام وقَد أسنَدَ ظَهرَهُ إلَى الحَجَرِ ، ثُمَّ يَنشُدُ اللَّهَ حَقَّهُ ، ثُمَّ يَقولُ : يا أيُّهَا النّاسُ ، مَن يُحاجَّني فِي اللَّهِ فَأَنَا أولى‏ بِاللَّهِ ، أيُّهَا النّاسُ مَن يُحاجَّني في آدَمَ فَأَنَا أولى‏ بِآدَمَ . . . .
فَإِذا جاءَ إلَى البَيداءِ يَخرُجُ إلَيهِ جَيشُ السُّفيانِيِّ ، فَيَأمُرُ اللَّهُ الأَرضَ فَتَأخُذُ أقدامَهُم وهُوَ قَولُهُ : «وَ لَوْ تَرَى‏ إِذْ فَزِعُواْ فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُواْ مِن مَّكَانٍ قَرِيبٍ * وَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِهِ» يَعني بِالقائِمِ مِن آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام «وَ أَنَّى‏ لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِن مَّكَانِ‏م بَعِيدٍ» إلى‏ قَولِهِ : «وَ حِيلَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ» يَعني أن لا يُعَذَّبوا «كَمَا فُعِلَ بِأَشْيَاعِهِم مِّن قَبْلُ» يَعني مَن كانَ قَبلَهُم مِنَ المُكَذِّبينَ هَلَكوا «إِنَّهُمْ كَانُواْ فِى شَكٍ‏ّ مُّرِيبٍ »۱

۱۱۸۶. بحار الأنوار : بِالإِسنادِ۲ إلَى الكابُلِيِّ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام ، قالَ :
يُبايَعُ القائِمُ بِمَكَّةَ عَلى‏ كِتابِ اللَّهِ وسُنَّةِ رَسولِهِ ، ويَستَعمِلُ عَلى‏ مَكَّةَ ، ثُمَّ يَسيرُ نَحوَ المَدينَةِ فَيَبلُغُهُ أنَّ عامِلَهُ قُتِلَ ، فَيَرجِعُ إلَيهِم فَيَقتُلُ المُقاتِلَةَ ، ولا يَزيدُ عَلى‏ ذلِكَ ، ثُمَّ يَنطَلِقُ فَيَدعُو النّاسَ بَينَ المَسجِدَينِ إلى‏ كِتابِ اللَّهِ وسُنَّةِ رَسولِهِ ، وَالوِلايَةِ لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ وَالبَراءَةِ مِن عَدُوِّهِ ، حَتّى‏ يَبلُغَ البَيداءَ ، فَيَخرُجُ إلَيهِ جَيشُ السُّفيانِيِّ فَيَخسِفُ اللَّهُ بِهِم .

1.سبأ : ۵۱ - ۵۴ .

2.أي السيّد عليّ بن عبد الحميد في كتاب الغيبة .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16702
صفحه از 466
پرینت  ارسال به