119
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۱ / ۱ - ۷

شكست لشكر سفيانى در برابر پرچم‏هاى سياه‏

۱۱۸۱. الفتن‏ ، ابن حمّاد - با سندش به نقل از ابو رومان - : امام على عليه السلام فرمود : «پرچم‏هايى سياه خروج مى‏كنند كه با سفيانى مى‏جنگند و ميان آنها جوانى از بنى هاشم است كه خالى در شانه چپش دارد و فرمانده طلايه‏داران اين سپاه، مردى از بنى تميم به نام شعيب بن صالح است كه ياران سفيانى را شكست مى‏دهد».۱

۱۱۸۲. الفتن‏ ، ابن حمّاد - با سندش به نقل از ابو رومان - : امام على عليه السلام فرمود : «سفيانى و پرچم‏هاى سياه در دروازه اصطخر۲ با هم رو در رو مى‏شوند. ميان پرچم‏هاى سياه، جوانى از بنى هاشم است كه در كف دست چپش خالى دارد و فرمانده طلايه‏داران اين سپاه، مردى از بنى تميم به نام شعيب بن صالح است. جنگى سخت و بزرگ ميان آن دو در مى‏گيرد و پرچم‏هاى سياه، غلبه مى‏كنند و لشكر سفيانى مى‏گريزد و در اين هنگام، مردم، مهدى را آرزو و پيجويى مى‏كنند».۳

۱۱۸۳. الفتن‏ ، ابن حمّاد - به نقل ابو رومان - : امام على عليه السلام فرمود : «هنگامى كه پرچم‏هاى سياه - كه شعيب بن صالح ميان آنهاست - ، لشكر سفيانى را شكست مى‏دهند، مردم، مهدى را آرزو و پيجويى مى‏كنند و او از مكّه خروج مى‏كند، در حالى كه پرچم پيامبر صلى اللّه عليه و آله را همراه دارد و دو ركعت نماز مى‏خواند، و اينها پس از نااميدى مردم از خروج او به دليل طولانى شدن بلا بر آنان است . هنگامى كه [مهدى‏] نمازش را به پايان مى‏برد، رو به مردم مى‏كند و مى‏فرمايد: "اى مردم! بلا بر امّت محمّد و بويژه خاندانش، ماندگار بوده است ، به ما زور گفتند و ستم كردند!».۴

1.الفتن : ج ۱ ص ۳۱۴ ح ۹۰۷ و ص ۳۱۲ ح ۹۰۱ (به نقل از جابر، از امام باقر عليه السلام با عبارت مشابه) ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۵۸۸ ح ۳۹۶۶۶ .

2.اصطخر يا استخر ، شهرى بزرگ در فارس بوده است (م) .

3.الفتن : ج ۱ ص ۳۲۱ ح ۹۱۴ ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۵۸۸ ح ۳۹۶۶۷ .

4.الفتن : ج ۱ ص ۳۴۴ ح ۹۹۶ ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۵۹۰ ح ۳۹۶۷۳ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
118

۱ / ۱ - ۷

هَزيمَةُ جَيشِ السُّفيانِيِّ في قِبالِ راياتٍ سودٍ

۱۱۸۱. الفتن لابن حماد : حَدَّثَنَا الوَليدُ ورِشدينٌ ، عَن أبي قُبَيلٍ ، عَن أبي رومانَ ، عَن عَلِيٍّ قالَ :
تَخرُجُ راياتٌ سودٌ تُقاتِلُ السُّفيانِيَّ ، فيهِم شابٌّ مِن بَني هاشِمٍ في كَتِفِهِ‏۱ اليُسرى‏ خالٌ ، وعَلى‏ مُقَدِّمَتِهِ رَجُلٌ مِن بَني تَميمٍ يُدعى‏ شُعَيبُ بنُ صالِحٍ ، فَيَهزِمُ أصحابَهُ .

۱۱۸۲. الفتن لابن حماد : أخبَرَنا أبو بَكرٍ مُحَمَّدُ بنُ عَبدِ اللَّهِ بنِ أحمَدَ بنِ ريذَةَ ، أخبَرَنا أبُو القاسِمِ سُلَيمانُ بنُ أحمَدَ الطَّبَرانِيُّ ، أخبَرَنا أبو زَيدٍ عَبدُ الرَّحمنِ بنُ حاتِمٍ المُرادِيُّ بِمِصرَ سَنَةَ ثَمانينَ ومِئَتَينِ ، حَدَّثَنا نُعَيمُ بنُ حَمّادٍ ، ثنا الوَليدُ ورِشدينٌ ، عَنِ ابنِ لَهيعَةَ ، عَن أبي قُبَيلٍ ، عَن أبي رومانَ ، عَن عَلِيٍّ عليه السلام ، قالَ :
يَلتَقِي السُّفيانِيُّ وَالرّاياتُ السّودُ ، فيهِم شابٌّ مِن بَني هاشِمٍ في كَفِّهِ اليُسرى‏ خالٌ ، وعَلى‏ مُقَدِّمَتِهِ رَجُلٌ مِن بَني تَميمٍ يُقالُ لَهُ : شُعَيبُ بنُ صالِحٍ بِبابِ إصطَخرَ۲ ، فَتَكونُ بَينَهُم مَلحَمَةٌ عَظيمَةٌ ، فَتَظهَرُ الرّاياتُ السّودُ وتَهرُبُ خَيلُ السُّفيانِيِّ ، فَعِندَ ذلِكَ يَتَمَنَّى النّاسُ المَهدِيَّ ويَطلُبونَهُ .

۱۱۸۳. الفتن لابن حماد : حَدَّثَنَا الوَليدُ ورِشدينٌ ، عَنِ ابنِ لَهيعَةَ ، عَن أبي قُبَيلٍ ، عَن أبي رومانَ ، عَن عَلِيٍّ عليه السلام قالَ :
إذا هَزَمَتِ الرّاياتُ السّودُ خَيلَ السُّفيانِيِّ الَّتي فيها شُعَيبُ بنُ صالِحٍ ، تَمَنَّى النّاسُ بِالمَهدِيِ‏۳ فَيَطلُبونَهُ ، فَيَخرُجُ مِن مَكَّةَ ومَعَهُ رايَةُ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله ، فَيُصَلّي رَكعَتَينِ بَعدَ أن يَئِسَ النّاسُ مِن خُروجِهِ ، لِما طالَ عَلَيهِم مِنَ البَلاءِ ، فَإِذا فَرَغَ مِن صَلاتِهِ انصَرَفَ ، فَقالَ : أيُّهَا النّاسُ ، ألَحَّ البَلاءُ بِاُمَّةِ مُحَمَّدٍ صلى اللّه عليه و آله وبِأَهلِ بَيتِهِ‏۴ خاصَّةً ، قُهِرنا وبُغِيَ عَلَينا .

1.فى بعض نسخ المصدر وكنزالعمّال «كفّه» .

2.اِصطَخر : هي من أكبر مدن فارس في زمن ما قبل الإسلام وما بعده . وبين اصطخر وشيراز اثنا عشر فرسخا - حوالي ۷۰ كيلومتراً - (انظر : معجم البلدان : ج ۱ ص ۲۱۱ وفرهنگ معين «بالفارسية» : ج ۵ ص ۱۳۵) .

3.في كنز العمال : «المَهديَّ» .

4.وقع تصحيف في المصدر هنا ، وصحَّحنا المتن من كنز العمّال .

تعداد بازدید : 16782
صفحه از 466
پرینت  ارسال به