115
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم

۱ / ۱ - ۶

جنگ سفيانى با امام مهدى عليه السلام‏

۱۱۷۷. معانى الأخبار - با سندش به نقل از حكم بن سالم، از كسى - : امام صادق عليه السلام فرمود : «ما و خاندان ابو سفيان، دو خاندانى هستيم كه به خاطر خدا با هم دشمنى مى‏كنيم. ما مى‏گوييم: خدا راست گفت و آنان مى‏گويند: خدا دروغ گفت. ابو سفيان با پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله جنگيد و معاويه با على بن ابى طالب عليه السلام جنگيد و يزيد بن معاويه با حسين بن على عليه السلام جنگيد و سفيانى با قائم عليه السلام مى‏جنگد».۱

۱۱۷۸. تفسير القمّى‏ - به نقل از جابر - : ... سپس [امام باقر عليه السلام‏] به بنى اميّه خطاب كرد و فرمود: «و اگر باز گرديد، باز مى‏گرديم»، يعنى اگر به وسيله سفيانى دوباره به جنگ بياييد ، ما نيز با قائم خاندان محمّد به جنگ مى‏آييم. «و دوزخ را براى كافران، حصار قرار داديم»، يعنى زندانى كه در آن بازداشت مى‏شوند .۲

۱۱۷۹. الفتن‏ ، ابن حمّاد - با سندش به نقل از عيّاش بن عبّاس قِتبانى، از كسى - : على بن ابى طالب عليه السلام فرمود : «[ قائم عليه السلام ] با حدّ اقل دوازده هزار نفر و حدّ اكثر پانزده هزار نفر حركت مى‏كند و شعارشان، "بميران، بميران" است، تا اين كه سفيانى با آنان رو در رو مى‏شود و مى‏گويد: مرا نزد پسرعمويم ببريد تا با او سخن بگويم. وى را نزد او مى‏آورند و با او سخن مى‏گويد . سفيانى تسليم او مى‏شود و با ايشان بيعت مى‏كند و چون به سوى يارانش باز مى‏گردد، قبيله كلب [كه بيشتر يارانش را تشكيل مى‏دهند ]پشيمانش مى‏كنند و باز مى‏گردد و مى‏خواهد كه بيعتش را ناديده بگيرد. او (قائم عليه السلام) هم آن را ناديده مى‏گيرد و با لشكر سفيانى كه مركّب از هفت پرچم است و هر كدام در انديشه فرمان‏روايى خود هستند، مى‏جنگد و آنان را شكست مى‏دهد».۳

1.معانى الأخبار : ص ۳۴۶ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۹۰ ح ۱۸ .

2.تفسير القمّى : ج ۲ ص ۱۴ .

3.الفتن : ج ۱ ص ۳۵۰ ح ۱۰۱۳ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
114

۱ / ۱ - ۶

قِتالُ السُّفيانِيِّ الإِمامَ المَهدِيَّ عليه السلام‏

۱۱۷۷. معاني الأخبار : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ الحَسَنِ بنِ أحمَدَ بنِ الوَليدِ رحمه اللّه ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ يَحيَى العَطّارُ وأَحمَدُ بنُ إدريسَ جَميعاً ، عَن مُحَمَّدِ بنِ أحمَدَ بنِ يَحيَى بنِ عِمرانَ الأَشعَرِيِّ ، عَنِ السَّيّارِيِّ ، عَنِ الحَكَمِ بنِ سالِمٍ ، عَمَّن حَدَّثَهُ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام قالَ :
إنّا وآلُ أبي سفيانَ أهلُ بَيتَينِ تَعادَينا فِي اللَّهِ ، قُلنا : صَدَقَ اللَّهُ ، وقالوا : كَذَبَ اللَّهُ ! قاتَلَ أبو سُفيانَ رَسولَ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله ، وقاتَلَ مُعاوِيَةُ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام ، وقاتَلَ يَزيدُ بنُ مُعاوِيَةَ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام ، وَالسُّفيانِيُّ يُقاتِلُ القائِمَ عليه السلام .

۱۱۷۸. تفسير القمّي : . . . ثُمَّ خاطَبَ بَني اُمَيَّةَ فَقالَ : «وَ إِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا» يَعني عُدتُم بِالسُّفيانِيِّ عُدنا بِالقائِمِ مِن آلِ مُحَمَّدٍ عليه السلام «وَ جَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَفِرِينَ حَصِيرًا»۱ أي حَبساً يُحصَرونَ فيها .

۱۱۷۹. الفتن لابن حماد : حَدَّثَنَا الوَليدُ ، عَن لَيثِ بنِ سَعدٍ ، عَن عَيّاشِ بنِ عَبّاسٍ القِتبانِيِّ ، عَمَّن حَدَّثَهُ ، عَن عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام ، قالَ :
يَسيرُ بِهِم فِي اثنَي عَشَرَ ألفاً إن قَلّوا ، أو خَمسَةَ عَشَرَ ألفاً إن كَثُروا ، شِعارُهُم أمِت أمِت ، حَتّى‏ يَلقاهُ السُّفيانِيُّ فَيَقولُ : أخرِجوا إلَيَّ ابنَ عَمّي حَتّى‏ اُكَلِّمَهُ ، فَيَخرُجُ إلَيهِ فَيُكَلِّمُهُ ، فَيُسَلِّمُ لَهُ الأَمرَ ويُبايِعُهُ ، فَإِذا رَجَعَ السُّفيانِيُّ إلى‏ أصحابِهِ نَدَّمَهُ كَلبٌ ، فَيَرجِعُ لِيَستَقيلَهُ فَيُقيلَهُ ، ويَقتَتِلُ هُوَ وجَيشُ السُّفيانِيِّ عَلى‏ سَبعِ راياتٍ ، كُلُّ صاحِبِ رايَةٍ مِنهُم يَرجُو الأَمرَ لِنَفسِهِ ، فَيَهزِمُهُمُ المَهدِيُّ .

1.الإسراء : ۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16600
صفحه از 466
پرینت  ارسال به