89
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

۲۴۰. نهج البلاغة : امام على عليه السلام فرمود: «دنيا پس از چموشى‏اش، رام ما مى‏شود و به ماروى مى‏آورد، مانند شتر ماده‏اى كه [دوشنده‏اش را گاز مى‏گيرد و از دادن شير به او دريغ مى‏ورزد و آن را براى بچّه‏اش نگاه مى‏دارد و] به سوى بچّه‏اش باز مى‏گردد» و به دنبال اين سخن ، اين آيه را تلاوت كرد : «و ما مى‏خواهيم كه بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را امام و وارث [زمين ]قرار دهيم» .۱

۲۴۱. كمال الدين‏- به نقل از حكيمه خاتون، عمّه امام حسن عسكرى عليه السلام - : هفت روز [پس از تولّد قائم عليه السلام، نزد امام عسكرى ]آمدم و سلام دادم و نشستم. فرمود: «پسرم را برايم بياور». او را كه در پارچه‏اى پيچيده شده بود، آوردم و ايشان مانند بار اوّل، او را در آغوش گرفت.۲سپس زبانش را در دهانش فرو برد، گويى كه به او شير يا عسل مى‏خوراند. سپس فرمود: «پسركم! سخن بگو». او به سخن در آمد و گفت: «به يكتايى خدا شهادت مى‏دهم» و بر محمّد و على، امير مؤمنان، و نيز امامان پاك - كه درودهاى خدا بر همه آنان باد - درود فرستاد تا به پدرش عليه السلام رسيد و باز ايستاد. سپس اين آيه را تلاوت كرد: به نام خداوند بخشنده مهربان. «و ما مى‏خواهيم كه بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را امام و وارثان [زمين ]قرار دهيم و آنان را در زمين، قدرت دهيم و به فرعون و هامان و سپاهشان، آنچه را از آن بيم داشتند، نشان دهيم» . ۳

1.نهج البلاغة : حكمت ۲۰۹ ، خصائص الأئمّة : ص ۷۰ ، مجمع البيان : ج ۷ ص ۳۷۵ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۶۴ ح‏۶۶ .

2.. ر . ك : ص ۲۲۳ (ماجراى ولادت امام) .

3.كمال الدين : ص ۴۲۴ ح ۱ ، أعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۲۱۶ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳ ح ۳. نيز، ر.ك : الخرائج و الجرائح : ج ۱ ص ۴۵۵، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۸۸. نيز، براى ديدن همه حديث، ر.ك: همين دانش‏نامه : ص ۲۲۸ ح ۳۴۴ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
88

۲۴۰.نهج البلاغة عن الإمام علي عليه السلام : لَتَعطِفَنَّ الدُّنيا عَلَينا بَعدَ شِماسِها۱ ، عَطفَ الضَّروسِ‏۲ عَلى‏ وَلَدِها ، وتَلا عَقيبَ ذلِكَ : «وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَلِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَ رِثِينَ» .۳

۲۴۱.كمال الدين : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ الحَسَنِ بنِ الوَليدِ رضى اللّه عنه ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ يَحيَى العَطّارُ ، قالَ : حَدَّثَنا أبو عَبدِ اللَّهِ الحُسَينِ بنِ رِزقِ اللَّهِ ، قالَ : حَدَّثَني موسَى بنُ مُحَمَّدِ بنِ القاسِمِ بنِ حَمزَةَ بنِ موسَى بنِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام ، قالَ : حَدَّثَتني حَكيمَةُ بِنتُ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ موسَى بنِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام ، قالَت :
. . . فَلَمّا كانَ فِي اليَومِ السّابِعِ [بَعدَ وِلادَةِ القائِمِ عليه السلام‏] جِئتُ فَسَلَّمتُ وجَلَستُ ، فَقالَ : هَلُمّي إلَيَّ ابني ، فَجِئتُ بِسَيِّدي عليه السلام ، وهُوَ فِي الخِرقَةِ۴ ، فَفَعَلَ بِهِ كَفِعلَتِهِ الاُولى‏ ،۵ ثُمَّ أدلى‏ لِسانَهُ في فيهِ كَأَنَّهُ يُغَذِّيهِ لَبَناً أو عَسَلاً ، ثُمَّ قالَ : تَكَلَّم يا بُنَيَّ .
فَقالَ : أشهَدُ أن لا إلهَ إلَّا اللَّهُ ، وثَنّى‏ بِالصَّلاةِ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وعَلى‏ أميرِ المُؤمِنينَ وعَلَى الأَئِمَّةِ الطّاهِرينَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِم أجمَعينَ حَتّى‏ وَقَفَ عَلى‏ أبيهِ عليه السلام ، ثُمَّ تَلا هذِهِ الآيَةَ : بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ «وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَلِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَ رِثِينَ * وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِى الْأَرْضِ وَ نُرِىَ فِرْعَوْنَ وَ هَمَنَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُواْ يَحْذَرُونَ»۶ .

1.شَمْسَ الفَرَسُ شُموساً وشِماساً : استعصى على راكبه ( مجمع البحرين : ج ۲ ص ۹۷۷ « شمس » ) .

2.ناقَةٌ ضَروسٌ : عَضوضٌ سيّئةُ الخُلُقِ ، وقيل : هي العضوض لِتَذُبَّ عن ولدِها ، وقيل : هي التي تَعَضُّ حالِبَها ومنه قولهم : هى بِجِنِّ ضِراسِها أي بِحِدثان نِتاجِها وإذا كان كذلك حامَت عن ولدها (لسان العرب : ج ۶ ص ۱۱۸ «ضرس») .

3.وفي صدر مجمع البيان : «قد صحّت الرواية عن أمير المؤمنين‏عليه السلام أنّه قال : والذي فلق الحبّة وبرأ النسمة لتعطفن ...» .

4.الخِرقَةُ : القطعةُ من الثوب ( الصحاح : ج ۳ ص ۲۲۵ « خرق » ) .

5.راجع : ص ۲۲۲ (قصة ولادته) .

6.القصص : ۵ و۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8948
صفحه از 403
پرینت  ارسال به