79
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

۲۲۷. كشف الغمّة: سعيد بن جبير در تفسير سخن خداى‏ عزّ و جل : «تا آن را بر همه دين‏ها چيره سازد» فرمود: او مهدىِ خاندان فاطمه است. ۱

۲۲۸. مجمع البيان:«تا آن را بر همه دين‏ها چيره سازد» يعنى: تا دين اسلام را بر همه دين‏ها با استدلال و قدرت و قوّت، چيره كند تا هيچ دينى در زمين نماند، جز آن كه مغلوب باشد و هيچ كس بر مسلمانان با استدلال غلبه نكند؛ بلكه آنان با استدلال، بر معتقدان به ديگر دين‏ها پيروز شوند.
امّا چيره شدن با قدرت، آن است كه هر گروهى از مسلمانان بر ناحيه‏اى از نواحى مشركان غلبه كنند و فشارى سخت از سوى مسلمانان بر مشركان وارد شود .
نيز گفته شده: مقصود [از زمان غلبه بر همه دين‏ها ]هنگام نزول عيسى بن مريم [از آسمان به زمين ]است كه هيچ يك از باورمندان به دين‏هاى ديگر نمى‏مانند جز آن كه اسلام مى‏آورند و يا خراج مى‏پردازند . اين سخن، از ضحّاك است. و ابو جعفر (امام باقر عليه السلام) فرموده است: «اين غلبه در زمان خروج مهدىِ خاندان محمّد است كه هيچ كس نمى‏ماند، جز آن كه به [دين ]محمّد صلى اللّه عليه وآله گردن مى‏نهد» و اين، نظر سَدى هم هست.۲

۲۲۹. تفسير القرطبى: روايت شده كسانى كه به فرمان‏روايى همه زمين دست يافتند، چهار نفرند: دو مؤمن و دو كافر. دو مؤمن، سليمان بن داوود و اسكندراند و دو كافر، نمرود و بخت النصر اند و نفر پنجمى نيز از اين امّت به فرمان‏روايى همه زمين دست مى‏يابد كه او همان مهدى است، به دليل سخن خداى متعال: «تا آن را بر همه دين‏ها چيره سازد» .۳

۲۳۰. تفسير القرطبى: سخن خداى متعال: «او كسى است كه پيامبرش را فرستاد» ، مقصودش محمّد است كه با «هدايت» يعنى وسيله تميز حق و باطل و «دين حق» يعنى دليل و برهان، روانه‏اش داشت «تا آن را بر همه دين‏ها چيره سازد» ، و او را بر همه آيين‏ها مسلّط كرد تا چيزى از آن بر او پنهان نماند. اين سخن، از ابن عبّاس و غير اوست.
و گفته شده است: «تا آن را چيره سازد» يعنى تا دين اسلام را بر هر دينى چيره كند. ابو هريره و ضحّاك گفته‏اند: اين ، هنگام فرود آمدن عيسى است. سَدى گفته: اين، هنگام خروج مهدى است.۴

1.كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۸۰ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۹۸ .

2.مجمع البيان : ج ۵ ص ۳۸ .

3.تفسير القرطبى : ج ۱۱ ص ۴۷ .

4.. تفسير القرطبى: ج ۸ ص ۱۲۱.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
78

۲۲۷.كشف الغمّة : قالَ سَعيدُ بنُ جُبَيرٍ في تَفسيرِ قَولِهِ عزّ وجلّ : «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» ، قالَ : هُوَ المَهدِيُّ مِن عِترَةِ فاطِمَةَ .

۲۲۸.مجمع البيان :«لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» مَعناهُ : لِيُعلِيَ دينَ الإِسلامِ عَلى‏ جَميعِ الأَديانِ بِالحُجَّةِ ، وَالغَلَبَةِ ، وَالقَهرِ لَها ، حَتّى‏ لا يَبقى‏ عَلى‏ وَجهِ الأَرضِ دينٌ إلّا مَغلوباً ، ولا يَغلِبُ أحَدٌ أهلَ الإِسلامِ بِالحُجَّةِ ، وهُم يَغلِبونَ أهلَ سائِرِ الأَديانِ بِالحُجَّةِ .
وأَمَّا الظُّهورُ بِالغَلَبَةِ ، فَهُوَ أنَّ كُلَّ طائِفَةٍ مِنَ المُسلِمينَ قَد غَلَبوا عَلى‏ ناحِيَةٍ مِن نَواحي أهلِ الشِّركِ ، ولَحِقَهُم قَهرٌ مِن جِهَتِهِم ، وقيلَ : أرادَ عِندَ نُزولِ عيسَى بنِ مَريَمَ ، لا يَبقى‏ أهلُ دينٍ إلّا أسلَمَ ، أو أدَّى الجِزيَةَ ، عَنِ الضَّحّاكِ .
وقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : إنَّ ذلِكَ يَكونُ عِندَ خُروجِ المَهدِيِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام ، فَلا يَبقى‏ أحَدٌ إلّا أقَرَّ بِمُحَمَّدٍ صلى اللّه عليه وآله ، وهُوَ قَولُ السُّدِّيِّ .

۲۲۹.تفسير القرطبي : رُوِيَ أنَّ جَميعَ مُلوكِ الدُّنيا كُلَّها أربَعَةٌ : مُؤمِنانِ وكافِرانِ ؛ فَالمُؤمِنانِ : سُلَيمانُ بنُ داوودَ وإسكَندَرُ ، وَالكافِرانِ : نُمروذُ وبُختَنَصَّرُ .
وسَيَملِكُها مِن هذِهِ الاُمَّةِ خامِسٌ ؛ لِقَولِهِ تَعالى‏ : «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ » وهُوَ المَهدِيُّ .

۲۳۰.تفسير القرطبي : قَولُهُ تَعالى‏ : «هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ» يُريدُ مُحَمَّداً صلى اللّه عليه وآله «بِالْهُدَى‏» أي بِالفُرقانِ «وَدِينِ الْحَقِ‏ّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» أي بِالحُجَّةِ وَالبَراهينِ ، وقَد أظهَرَهُ عَلى‏ شَرائِعِ الدّينِ حَتّى‏ لا يَخفى‏ عَلَيهِ شَي‏ءٌ مِنها ، عَنِ ابنِ عَبّاسٍ وغَيرِهِ .
وقيلَ : «لِيُظْهِرَهُ» أي لِيُظهِرَ الدّينَ دينَ الإِسلامِ عَلى‏ كُلِّ دينٍ ، قالَ أبو هُرَيرَةَ وَالضَّحّاكُ : هذا عِندَ نُزولِ عيسى‏ عليه السلام ، وقالَ السُّدِّيُّ : ذاكَ عِندَ خُروجِ المَهدِيِّ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8841
صفحه از 403
پرینت  ارسال به