37
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

مَن ماتَ وَ لَيسَ فى عُنُقِهِ بَيعَةٌ ، ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّةً .۱
كسى كه بميرد و در گردن او بيعت نباشد ، به مرگ جاهلى مرده است .
در واقع، اين گونه افراد تلاش مى‏كنند تا احاديث ياد شده را به جاى حمل بر امامان اهل بيت - كه برگزيده خدا و پيامبر صلى اللّه عليه وآله اند - ، بر هر زمامدارى هر چند جائر، حمل كنند .

ابن ابى الحديد ، نقل مى‏كند كه عبد اللَّه بن عمر از بيعت با على عليه السلام خوددارى كرد ؛ امّا شبانه درِ خانه حجّاج را كوبيد تا با عبد الملك، بيعت كند تا آن شب را بدون امام، صبح نكند . او گمان مى‏كرد كه بايد چنين كند ؛ زيرا از پيامبر صلى اللّه عليه وآله روايت شده بود كه فرمود : «هر كه بميرد و امامى نداشته باشد، مرگى چونان مرگ جاهلى داشته است» . حجّاج نيز او را آن قدر تحقير كرد و پستش شمرد كه پايش را از بستر خواب بيرون آورد و گفت: با پاى من بيعت كن !۲
پس نكته اصلى در مورد حديث ، معناى حديث است، نه اصل صدور آن از پيامبر صلى اللّه عليه وآله .۳ براى فهم حديث شريف، بايد مقصود از جاهليت روشن شود .
در فرهنگ اسلامى، عصر رسالت پيامبر خدا، عصر علم ، و دوران پيش از بعثت ايشان ، دوران جاهليت است، بدين معنا كه پيش از بعثت پيامبر صلى اللّه عليه وآله به دليل تحريفى كه در اديان آسمانى پديد آمده بود، مردم در گم‏راهى به سر مى‏بردند و آنچه به نام دين بر جوامع مختلف بشر حكومت مى‏كرد ، چيزى جز خرافات و موهومات نبود.

1.. ر . ك : ص ۳۴ ح ۱۹۴ .

2.. شرح نهج البلاغة، ابن أبى الحديد : ج‏۱۳ ص‏۲۴۲ .

3.علّامه امينى مى‏گويد : اين ، حقيقت مسلّمى است كه كتاب‏هاى صحاح و مَسانيد [اهل سنّت‏] ، آن را مسلّم دانسته‏اند و گريزى از پذيرش مفاد آن نيست و اسلامِ هيچ مسلمانى ، جز با تسليم بودن در برابر آن ، كامل نيست و حتّى دو نفر هم در باره آن ، اختلاف نظر ندارند و يك نفر هم در باره آن ، به خود ، اجازه ترديد نداده است . اين تعبير ، حكايت از بدعاقبتىِ كسى دارد كه بدون امام بميرد و چنين كسى ، از هر گونه نجات و رستگارى محروم است . مرگ جاهلى ، بدترين مرگ است ؛ مرگِ در حال كفر و الحاد (الغدير : ج ۱۰ ص ۳۶۰) .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
36

سخنى در باره وجوب شناخت امام عصرعلیه السّلام

احاديثى كه شناخت امام عصر را بر مردم هر دوران، واجب و مرگ بدون شناخت امام را مرگِ جاهلى مى‏دانند ، مورد اتّفاق همه مسلمانان اند و در كتاب‏هاى شيعه و اهل سنّت درج شده اند . براى مثال، كلينى در الكافى از پيامبر صلى اللّه عليه وآله چنين نقل مى‏كند:
مَن ماتَ لا يَعرِفُ إمامَهُ ، ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّةً.۱
هر كس بميرد و امامش را نشناسد ، به مرگ جاهلى مرده است .
و در مسند ابن حنبل از پيامبر صلى اللّه عليه وآله نقل شده :
مَن مات بِغَيرِ إمامٍ ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّةً.۲
هر كس بدون داشتن امام بميرد ، به مرگ جاهلى مرده است .
بنا بر اين، سخن ابن تيميّه و آلبانى كه مى‏گويند : احاديث ياد شده، در كتاب‏هاى اهل سنّت وجود ندارند،۳نادرست و ناشى از ناديده گرفتن كتاب‏هايى مثل مسند ابن حنبل و ديگر كتاب‏هاى مهمّ اهل سنّت است . البتّه حديث ياد شده با تعابير مختلفى نقل شده است و ابن تيميّه، در ادامه سخنش مجبور مى‏شود يكى از اين تعابير را كه در آن، لفظ «امام» وجود ندارد، قبول كند۴ كه در آن آمده است:

1.ر . ك : ص‏۱۸ ح ۱۷۳ .

2.. ر . ك : ص ۳۲ ح ۱۹۱ .

3.سلسلة الأحاديث الضعيفة و الموضوعة : ج ۱ ص ۵۲۶ .

4.. منهاج السنّة النبويّة : ج ۱ ص ۱۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8580
صفحه از 403
پرینت  ارسال به