319
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

۴۰۲. كشف الغمّة- به نقل از موسى - : سَرورم امام صادق عليه السلام فرمود: «جانشين شايسته، از نسل من است و مهدى اوست. نامش محمّد و كنيه‏اش ابو القاسم است. در آخر الزمان خروج مى‏كند و مادرش صقيل نام دارد».۱

۴۰۳. الغيبة، نعمانى‏- به نقل از ابو حمزه ثمالى - : امام باقر عليه السلام فرمود: «پدر و مادرم فداى كسى كه همنام و هم‏كنيه من و نسل هفتم من است!».۲

۴۰۴. كمال الدين‏- به نقل از عيسى خشّاب - : به امام حسين عليه السلام گفتم: تو صاحب اين امر (قيام نهايى) هستى؟
فرمود: «نه؛ بلكه صاحب امر، رانده آواره، انتقام گيرنده خون پدر و هم‏كنيه عموى خويش است»۳ .۴

1.كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۶۵ ، مجموعة نفيسة (تاريخ مواليد الأئمّة): ص ۴۴، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۲۴ ح ۳۷ .

2.الغيبة، نعمانى: ص‏۸۶ ح‏۱۷ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج‏۱ ص‏۲۰۲ ح‏۱۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۳۹ ح‏۱۳ . براى ديدن همه حديث، ر. ك: همين دانش‏نامه: ص ۱۴۶ ح ۲۹۳ .

3.. نام عموى امام مهدى عليه السلام، جعفر است؛ ولى در متون روايى و تاريخى، كنيه «جعفر» براى امام نيامده است. از اين رو مى‏توان گفت: مقصود، آن است كه بخش اصلى كنيه كه تركيب «اب» و «اُمّ» با اسم است، از نام عموى ايشان، يعنى جعفر گرفته شده، و احتمال ديگر، يكسان بودن كنيه امام با كنيه عمويش است. برخى نيز گفته‏اند واژه «المَكْنىّ» در اين روايت، با تشديد ياء و نه نون خوانده مى‏شود كه به معناى مخفى بودن به دليل ناجوان‏مردى عمويش است. اين احتمال، هر چند دليل قاطعى ندارد، امّا با متن روايت سازگار است؛ زيرا روايت در صدد بيان رنج‏ها و سختى‏هاى امام مهدى‏عليه السلام و نه نام و كنيه اوست.

4.كمال الدين : ص ۳۱۸ ح ۵ ، دلائل الإمامة : ص ۵۳۰ ح ۵۰۷ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۳۳ ح ۶. نيز، ر.ك: كمال الدين : ص ۴۳۲ ح ۱۱ ، الغيبة، نعمانى: ص ۱۷۹ ح ۲۴ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
318

۴۰۲.كشف الغمّة : حَدَّثَني أبُو القاسِمِ طاهِرُ بنُ هارونَ بنِ موسَى العَلَوِيُّ ، عَن أبيهِ هارونَ ، عَن أبيهِ موسى‏ ، قالَ : قالَ سَيِّدي جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ :
الخَلَفُ الصّالِحُ مِن وُلدي ، وهُوَ المَهدِيُّ ، اسمُهُ مُحَمَّدٌ ، وكُنيَتُهُ أبُو القاسِمِ ، يَخرُجُ في آخِرِ الزَّمانِ ، يُقالُ لِاُمِّهِ صَقيلُ .

۴۰۳.الغيبة للنعماني : أخبَرَنا عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ يَحيَى العَطّارُ ، قالَ : مُحَمَّدُ بنُ حَسّانَ الرّازِيُّ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ الكوفِيُّ ، عَن إبراهيمَ بنِ مُحَمَّدِ بنِ يوسُفَ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ عيسى‏ ، عَنِ عَبدِ الرَّزاقِ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ سِنانٍ ، عَن فُضَيلٍ الرَّسّانِ ، عَن أبي حَمزَةَ الثُّمالِيِّ عَن أبي جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ الباقِرِ عليهما السلام :
بِأَبي واُمِّي المُسَمّى‏ بِاسمي ، وَالمُكَنّى‏ بِكُنيَتي ، السّابِعُ مِن بَعدي .

۴۰۴.كمال الدين : حَدَّثَنا أبي رضى اللّه عنه ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ يَحيَى العَطّارُ ، قالَ : حَدَّثَنا جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ مالِكٍ ، قالَ : حَدَّثَني حَمدانُ بنُ مَنصورٍ ، عَن سَعدِ بنِ مُحَمَّدٍ ، عَن عيسَى الخَشّابِ ، قالَ : قُلتُ لِلحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام : أنتَ صاحِبُ هذَا الأَمرِ ؟
قالَ : لا ، ولكِنَّ صاحِبَ الأَمرِ ، الطَّريدُ الشَّريدُ ، المَوتورُ۱ بِأَبيهِ ، المُكَنّى‏ بِعَمِّهِ .۲

1.المَوتُورُ : أي : صاحب الوِتر ، الطالب بالثأر ( النهاية : ج ۵ ص ۱۴۸ «وتر») .

2.ما المراد من «المكنى بعمّه» ؟

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9021
صفحه از 403
پرینت  ارسال به