29
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

۴ / ۴

بر حذر داشتن از نشناختن امام زمان‏علیه السّلام

الف - آنچه از طريق پيروان اهل بيت عليهم السلام روايت شده است‏

۱۸۵. المحاسن‏- به نقل از عيسى بن سَرى - : امام صادق عليه السلام فرمود : «زمين سامان نمى‏يابد جز به وجود امام ، و هر كس بميرد و امامش را نشناسد ، به مرگ جاهلى مرده است ، و بيش از هر زمان ، هنگامى به شناخت او نياز پيدا مى‏كند كه جانش به اين جا برسد» و با دست خود به سينه‏اش اشاره كرد [و سپس فرمود :] «در آن هنگام ، مى‏گويد: عقيده نيكويى داشتم».۱

۱۸۶. قرب الإسناد- به نقل از احمد بن محمّد بن ابى نصر - : به امام رضا عليه السلام نوشتم: من مردى از كوفه هستم و خود و خانواده‏ام خدا را با اطاعت از شما عبادت مى‏كنيم و دوست دارم شما را ملاقات كنم تا از مسائل دينم بپرسم و نيز در باره مطالبى كه گروهى از شما نقل مى‏كنند و دليل‏هايى را بر آنها به من ارائه مى‏دهند ... .
[امام رضا عليه السلام‏] نوشت: «ابو جعفر (امام باقر عليه السلام) فرمود: بنده، ايمان خود را كامل نمى‏كند تا آن كه بداند همان حقّ اطاعت و احتجاجى كه براى اوّلين امام بوده، براى آخرين امام هم جارى است و حرام و حلال، [براى هميشه‏] يكسان اند و البتّه براى محمّد صلى اللّه عليه وآله و امير مؤمنان عليه السلام فضيلتى است. پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله فرمود: هر كس بميرد و امامى زنده نداشته باشد ، به مرگ جاهلى مرده است .۲
و نيز ابو جعفر (امام باقر عليه السلام) فرمود : حجّت خدا بر مردم اقامه (تمام) نمى‏شود جز با [قرار دادن ]امامى زنده كه او را به خوبى بشناسند» . ۳

1.المحاسن : ج ۱ ص ۲۵۲ ح ۴۷۵ (با سند صحيح) ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۷۶ ح ۲. نيز، ر.ك : الغيبة، نعمانى : ص‏۱۲۷ ح ۱ .

2.. علّامه مجلسى در ذيل حديثى از بصائر الدرجات كه: از امام رضاعليه السلام رسيده كه فرمود: «حجّت خداوند بر مردم، تمام نمى‏شود، مگر با امام شناخته شده» نوشته است: در برخى نسخه‏ها «حتّى يعرف» است و احتمال دارد فعل معلوم باب تفعيل، يعنى «يُعرِّف» باشد. در اين صورت ضمير آن به امام بر مى‏گردد؛ امّا وجه ظاهرتر، اين است كه ثلاثى مجرّد مجهول است و ضمير مستتر آن، به «اللَّه» يا «امام» بر مى‏گردد. در برخى نسخه‏ها هم «إلّا بإمام حىّ يعرف» است و در برخى ديگر، «حقّ يعرف» كه بنا بر اين دو نسخه، بازگشت ضمير به «امام»، ظاهرترين وجه و بلكه وجه متعيّن است.

3.قرب الإسناد : ص ۳۴۸ وص ۳۵۱ ح ۱۲۶۰ (با سند صحيح) ، بحار الأنوار : ج ۴۹ ص ۲۶۵-۲۶۷ ح ۸ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
28

۴ / ۴

التَّحذيرُ مِن عَدَمِ مَعرِفَةِ إمامِ العَصرِ عليه السلام‏

أ - ما رُوِيَ عَن طَريقِ شيعَةِ أهلِ البَيتِ عليهم السلام‏

۱۸۵.المحاسن : عَنهُ‏۱ ، عَنِ ابنِ فَضّالٍ ، عَن حَمّادِ بنِ عُثمانَ ، عَن أبِي اليَسَعِ عيسَى بنِ السَّرِيِّ ، قالَ : قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام :
إنَّ الأَرضَ لا تَصلُحُ إلّا بِالإِمامِ ، ومَن ماتَ لا يَعرِفُ إمامَهُ ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّةً ، وأَحوَجُ ما يَكونُ أحَدُكُم إلى‏ مَعرِفَتِهِ إذا بَلَغَت نَفسُهُ هذِهِ - وأَهوى‏ بِيَدِهِ إلى‏ صَدرِهِ - يَقولُ : لَقَد كُنتُ عَلى‏ أمرٍ حَسَنٍ .

۱۸۶.قرب الإسناد : أحمَدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ عيسى‏ ، عَن أحمَدَ بنِ مُحَمَّدِ بنِ أبي نَصرٍ قالَ :
كَتَبتُ إلَى الرِّضا عليه السلام : إنّي رَجُلٌ مِن أهلِ الكوفَةِ ، وأَنَا وأَهلُ بَيتي نَدينُ اللَّهَ عزّ وجلّ بِطاعَتِكُم ، وقَد أحبَبتُ لِقاءَكَ لِأَسأَلَكَ عَن ديني ، وأَشياءَ جاءَ بِها قَومٌ عَنكَ بِحُجَجٍ يَحتَجّونَ بِها عَلَيَّ فيكَ . . .فَكَتَبَ :
قالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : لا يَستَكمِلُ عَبدٌ الإِيمانَ حَتّى‏ يَعرِفَ أنَّهُ يَجري لِآخِرِهِم ما يَجري لِأَوَّلِهِم فِي الحُجَّةِ وَالطّاعَةِ ، وَالحَرامُ وَالحَلالُ سَواءٌ ، لِمُحَمَّدٍ صلى اللّه عليه وآله ولِأَميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام فَضلُهُما . وقَد قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه وآله : مَن ماتَ ولَيسَ عَلَيهِ إمامٌ حَيٌّ يَعرِفُهُ ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّةً .
وقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : إنَّ الحُجَّةَ لا تَقومُ للَّهِ‏ِ عزّ وجلّ عَلى‏ خَلقِهِ إلّا بِإِمامٍ حَيٍّ يَعرِفونَهُ‏۲ .

1.أي أحمد بن أبي عبداللَّه البرقي‏

2.قال العلامة المجلسى فى ذيل حديث من بصائر الدرجات (ص ۵۰۶ ح ۱۳) عن أبي الحسن الرِّضاعليه السلام قال: إنَّ الحُجَّةَ لا تَقومُ للَّهِ‏ِ عَلى‏ خَلقِهِ إلّا بِإِمامٍ حَتّى‏ يُعرّفَ - : في بعض النسخ «حتّى يعرف» (الكافي : ج ۱ ص ۱۷۷ ح ۳) يمكن أن يقرأ يعرف على بناء التفعيل المعلوم فالمستتر راجع إلى الإمام و الأظهر أنه على بناء المجرد المجهول فالمستتر إما راجع إلى اللَّه أو إلى الإمام و في بعضها إلا «بإمام حيّ يعرف» (الاختصاص: ص ۲۶۸) و في بعضها «حق يعرف» فالرجوع إلى الإمام على النسختين أظهر بل هو متعين (بحار الانوار: ج ۲۳ ص ۵۱ و راجع: مرآة العقول : ج‏۲ ص ۲۹۳) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8646
صفحه از 403
پرینت  ارسال به