اصل حديث در صحيح البخارى و صحيح مسلم، سنن الترمذى ، سنن نسائى ، سنن ابن ماجة و كتابهاى كهن و معتبر حديثى اهل سنّت نظير: الموطأ مالك و مسند ابن حنبل، گزارش نكردهاند و گنجى شافعى به درستى گفته است:
و القول الفصل فى ذلك أنّ الإمام أحمد مع ضبطه و إتقانه روى هذا الحديث فى مسنده فى عدّة مواضع «و اسمه اسمى».۱
و سخن نهايى، آن است كه امام احمد، با دقّت و استوارىاى كه در نقل روايتها داشته، در مسند خود در چند مورد، تنها عبارت «نام او نام من است» را روايت كرده است.
۲. بسيار محتمل است كه اين زيادت در ابتداى قيام بنى عبّاس و بنى حسن در اوايل قرن دوم هجرى پديد آمده باشد. آنان براى توجيه قيام خويش با محمّد بن عبد اللَّه محض بيعت كردند و براى ترويج و گسترش عقايد خويش ، محتاج به پديد آوردن وجهه خاصّ براى او بودند . همنامى او با پيامبر صلى اللّه عليه وآله و همنامى پدرش با پدر پيامبر صلى اللّه عليه وآله، حربه تبليغى بسيار قوى در اختيار آنان مىنهاد تا قيام خويش بر ضدّ بنى اميّه را با قيام مهدوى پيوند زده، از فرصت پديد آمده بهترين استفاده را ببرند .۲
عبّاسيان پس از قدرت يافتن، همين تبليغات را براى محمّد بن عبد اللَّه منصور برپا كردند و او را مهدى خواندند . ظاهراً در اين زمان ، گزارش «اسم أبيه اسم أبى» شهرت يافته بود.۳
1.البيان فى أخبار صاحب الزمان (كفاية الطالب) : ص ۴۸۳.
2.ر. ك : الفخرى : ص ۶۱، مقاتل الطالبيّين: ص ۲۰۷ .
3.. در كتاب كشف الغمّة و برخى كتب ديگر، توجيهات ديگرى براى اين زيادى آوردهاند (ر. ك: كشف الغمّة: ج ۳ ص ۲۳۲، الصراط المستقيم: ج ۲ ص ۲۲۲).