25
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

۴ / ۳

فضيلت كسى كه امام زمانش را مى‏شناسد

۱۷۹. الكافى‏- به نقل از اسحاق بن غالب، در ياد كرد سخنرانى امام صادق عليه السلام كه در آن ، از امامان و ويژگى‏هاى آنان ياد نمود - : امام صادق عليه السلام فرمود: «خداوند عزّ و جل به واسطه پيشوايان هدايت از اهل بيت پيامبر ما ، دين خود را آشكار گردانيد و راه راستش را روشن ساخت و درونِ چشمه‏هاى دانشش را گشود. پس هر يك از امّت محمّد صلى اللّه عليه وآله كه حقّ واجب امامش را شناخت ، طعم شيرين ايمانش را چشيد و شكوه زيبايىِ اسلامش را دانست؛ چرا كه خداى - تبارك و تعالى - امام را به عنوان نشانى براى خَلق خويش بر نهاد و او را حجّتى بر اهل مواد و جهانش قرار داد،۱ و ديهيم وقار بر سرش نهاد و از نور جبّاريتش ، بر او پوشاند [و او را] با رشته‏اى ، به آسمان پيوند مى‏دهد تا امدادهايش ، از او بريده نشوند. آنچه نزد خداست ، جز از طريق اسباب او به دست نمى‏آيد، و خداوند ، كردارهاى بندگان را جز با شناخت او نمى‏پذيرد».۲

۱۸۰. الكافى‏- به نقل از عمر بن ابان - : شنيدم كه امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «نشانه‏[ى امامت ]را بشناس، كه چون آن را شناختى، تقدّم و تأخّر اين امر (ظهور) به تو زيانى نمى‏رساند. خداوند عزّ و جل مى‏فرمايد: «[ ياد كن ] روزى را كه هر گروهى را با پيشوايشان فرا مى‏خوانيم» . هر كس امامش را بشناسد، مانند كسى است كه در خيمه امامِ منتظر باشد».۳

1.مواد ، جمع «مادّه» است و آن ، افزونىِ متّصل است . در اين جا مراد ، همه موجودات هستند كه به خداى متعال از جهت وجود و استكمال و استفاضه متّصل اند .

2.الكافى : ج ۱ ص ۲۰۳ ح ۲ (با سند صحيح) ، الغيبة، نعمانى : ص ۲۲۴ ح ۷ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۸۹ (با سند صحيح) ، بحار الأنوار : ج ۲۵ ص ۱۵۰ ح ۲۵ .

3.الكافى : ج ۱ ص ۳۷۲ ح ۷ (با سند معتبر) ، الغيبة، نعمانى : ص ۳۳۰ ح ۶ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۴۲ ح ۵۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
24

۴ / ۳

فَضلُ مَن عَرَفَ إمامَ زَمانِهِ‏

۱۷۹.الكافي : مُحَمَّدُ بنُ يحيى‏ ، عَن أحمَدَ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عيسى‏ ، عَنِ الحَسَنِ بنِ مَحبوبٍ ، عَن إسحاقَ بنِ غالِبٍ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام ، في خُطبَةٍ لَهُ يَذكُرُ فيها حالَ الأَئِمَّةِ عليهم السلام وصِفاتِهِم :
إنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ أوضَحَ بِأَئِمَّةِ الهُدى‏ مِن أهلِ بَيتِ نَبِيِّنا عَن دينِهِ ، وأبلَجَ‏۱ بِهِم عَن سَبيلِ مِنهاجِهِ ، وفَتَحَ بِهِم عَن باطِنِ يَنابيعِ عِلمِهِ ، فَمَن عَرَفَ مِن اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صلى اللّه عليه وآله واجِبَ حَقِّ إمامِهِ وَجَدَ طَعمَ حَلاوَةِ إيمانِهِ ، وعَلِمَ فَضلَ طَلاوَةِ إسلامِهِ ، لِأَنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ نَصَبَ الإِمامَ عَلَماً لِخَلقِهِ ، وجَعَلَهُ حُجَّةً عَلى‏ أهلِ مَوادِّهِ‏۲ وعالَمِهِ ، وأَلبَسَهُ اللَّهُ تاجَ الوَقارِ ، وغَشّاهُ مِن نورِ الجَبّارِ ، يَمُدُّ بِسَبَبٍ إلَى السَّماءِ ، لا يَنقَطِعُ عَنهُ مَوادُّهُ ، ولا يُنالُ ما عِندَ اللَّهِ إلّا بِجِهَةِ أسبابِهِ ، ولا يَقبَلُ اللَّهُ أعمالَ العِبادِ إلّا بِمَعرِفَتِهِ .

۱۸۰.الكافي : عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ ، عَن سَهلِ بنِ زِيادٍ ، عَنِ الحُسَينِ بنِ سَعيدٍ ، عن فَضالَةَ بنِ أيّوبَ ، عَن عُمَرَ بنِ أبانٍ ، قالَ : سَمِعتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام يَقولُ :
اِعرِفِ العَلامَةَ۳ فَإِذا عَرَفتَهُ لَم يَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هذَا الأَمرُ أو تَأَخَّرَ ، إنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ يَقولُ : «يَوْمَ نَدْعُواْ كُلَّ أُنَاسِ‏م بِإِمَمِهِمْ»۴فَمَن عَرَفَ إمامَهُ كانَ كَمَن كانَ في فُسطاطِ ۵ المُنتَظَرِ عليه السلام .

1.بَلَجَ : أسفَرَ وأنارَ ، بَلَجَ الحقُّ : إذا وَضَحَ وظهر ، وبلج وأبلج بمعنى (المصباح المنير : ص ۶۰ «بلج») .

2.الموادّ : جمع المادة وهي الزيادة المتّصله . والمراد جميع الزيادات المتصّله من جميع المخلوقات اتّصال صدور و وجود منه و استكمال لهم به ، واستفاضة منه . «انظر : حاشية ميرزا رفيعا : ص ۶۰۰ والصحاح : ج ۲ ص ۵۳۶ «مدد» (هامش الكافي (الطبعة دارالحديث) : ج ۱ ص ۵۰۴ .

3.كذا في الكافي ، وفي بعض النُّسخ : «اعرف الإمامة» ، هامش الغيبة للنعماني .

4.الإسراء : ۷۱ .

5.الفُِسطاطُ : بكسر الفاء وضمّها ، بيت من الشَّعر (المصباح المنير : ص ۴۷۲ «الفسطاط») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8588
صفحه از 403
پرینت  ارسال به