219
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

كرده، مى‏گويد:
فالأظهر هو القول الثانى (سنة ستّ) لكون رواياته خمسة بخلاف الأوّل (سنة خمس) فليس فيه الّا خبران : خبر حكيمة و خبر محمّد بن على العبّاسى عن الفضل و ترجيح النورى الأوّل بأنّ خبر الفضل صحيح غير صحيح لعدم وصول غيبة الفضل إلينا بإسناد و إنّما نقل عن خطّ مجهول و القدماء لا يجيزون العمل بمثله.۱
روشن‏ترين ديدگاه، نظريّه تولّد در سال ۲۵۶ است؛ زيرا روايت‏هاى آن پنج تاست و روايات تولّد در سال ۲۵۵، فقط دو خبر است: يكى خبر حكيمه و ديگرى خبر محمّد بن على عبّاسى از فضل. و ترجيح محدّث نورى - كه تولّد در سال ۲۵۵ را از آن رو پذيرفته كه خبر فضل، صحيح است - ، قابل پذيرش نيست؛ زيرا كتاب الغيبة تأليف فضل با سند به ما نرسيده است و تنها از نوشته‏اى ناشناخته نقل شده است و قدما عمل بر چنين نقلى را روا نمى‏دارند.
علّامه مجلسى رحمه اللّه پس از نقل تاريخ ۲۵۵ از الكافى و تاريخ ۲۵۶ از كتاب كمال الدين و الغيبةى شيخ طوسى مى‏نويسد :
و ربّما يجمع بينه و بين ما ورد من خمس و خمسين... [بحمل‏] إحداهما على الشمسيّة و الاُخرى على القمريّة .۲
شايد بتوان ميان سال ۲۵۵ و ۲۵۶ اين چنين جمع كرد كه يكى بر سال شمسى و ديگرى بر سال قمرى حمل گردد.
علّامه شوشترى در نقد اين نظريّه به حق گفته است:
و هو وهم فإنّه مع عدم تعارف الشمسيّة فى الكتب العربيّة و لاسيّما فى الشرعيّة يكون التفاوت بينهما أكثر من ستّ سنين لا سنة.۳
اين جمع، توهّمى بيش نيست؛ زيرا اوّلاً سال شمسى در آثار عربى متداول نيست و

1.كتاب رسالة فى تواريخ النبى و الآل: ص ۲۴ (چاپ شده در پايان كتاب قاموس الرجال :ج ۱۲) .

2.بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۴ ح ۴ .

3.قاموس الرجال :ج ۱۲ (كتاب رسالة فى تواريخ النبى و الآل: ص ۲۴) .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
218

پژوهشى در باره زمان و مكان ولادت امام مهدى‏علیه السّلام

بررسى دقيق اسناد و گزارش‏هاى مربوط به زمان و مكان ولادت امام مهدى عليه السلام نشان مى‏دهد كه ايشان در شب يا روز جمعه نيمه شعبان سال ۲۵۵ هجرى قمرى مطابق با ۱۲ مرداد ۲۴۸ هجرى شمسى و ۲۹ جولاى سال ۸۶۹ ميلادى ، در شهر سامرّا تولّد يافته است .

سال ولادت

بيشتر منابع كهن و معتبر، تولّد امام مهدى عليه السلام را در سال ۲۵۵ ذكر كرده‏اند۱ و فضل بن شادان با سند صحيح، اين تاريخ را گزارش كرده است .۲ مصادف بودن نيمه شعبان ۲۵۵ با روز جمعه در تقويم‏هاى تطبيقى نيز نظر مشهور را تأييد مى‏كند .

در مقابل رأى مشهور، برخى از عالمان شيعه بر اساس برخى روايت‏ها نظرى ديگر دارند . شيخ طوسى رحمه اللّه در كتاب الغيبة پس از نقل گزارش‏هايى كه بر تولّد امام مهدى عليه السلام در سال ۲۵۵ دلالت دارند،۳ خود بر اين باور است كه روايات صحيح بر تولّد ايشان در سال ۲۵۶ دلالت مى‏كنند.۴

علّامه شوشترى نيز پس از نقل گزارش‏هاى مختلف، نظر شيخ طوسى را انتخاب

1.ر. ك : ص ۲۰۴ ح ۳۲۵ - ۳۳۳ ، الإقبال : ج ۳ ص ۳۲۷، كنز الفوائد : ج ۲ ص ۱۱۴، دلائل الإمامة : ص ۵۰۱ ح ۴۹۰ و مجموعة نفيسة (تاريخ المواليد): ص ۱۳۷ .

2.. إثبات الهداة : ج ۷ ص ۱۳۹ ش ۶۸۳ (به نقل از كتاب إثبات الرجعة) .

3.ر. ك: ص ۲۲۲ ح ۳۴۲ و ص ۲۲۶ ح ۳۴۳ .

4.الغيبة، طوسى: ص ۴۱۹. نيز، ر. ك : همين دانش‏نامه : ص ۲۸۸ ح ۳۷۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8816
صفحه از 403
پرینت  ارسال به