213
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

۳۳۷. الكافى‏- به نقل از ايّوب بن نوح - : به امام رضا عليه السلام گفتم: اميدوارم كه تو صاحب اين امر (حكومت جهانى) باشى و خداوند، آن را بدون خونريزى به سوى تو بكشاند؛ چرا كه برايت بيعت گرفته‏اند و به نامت سكّه زده‏اند.
فرمود: «هيچ يك از ما نيست جز آن كه چون با او نامه‏نگارى شود و مشهور و انگشت‏نما گردد و از او مسئله پرسند و خمس و زكات و هديه به وى دهند، ترور مى‏شود و يا با خون دل در بستر مى‏ميرد، تا اين كه خداوند، جوانى از ما را براى اين امر (حكومت جهانى) بر مى‏انگيزد كه ولادت و زادگاهش پنهان است؛ امّا نسب و تبارش پنهان نيست».۱

۳۳۸. الغيبة، نعمانى‏- به نقل از عبد اللَّه بن عطا مكّى - : از واسط۲به قصد حج بيرون آمدم و بر امام باقر عليه السلام وارد شدم. از من در باره مردم و قيمت‏ها پرسيد. گفتم: مردم را در حالى ترك كردم كه گردن‏هايشان را به سوى تو كشيده‏اند و اگر قيام كنى، مردم به دنبالت مى‏آيند.
فرمود: «اى پسر عطا! گوش به احمقان سپرده‏اى. به خدا سوگند، من مسئول [قيام و بسيج ]شما نيستم كه هيچ يك از مردان ما مورد اشارت قرار نمى‏گيرد و با دست و ابرو به او اشاره نمى‏كنند، جز آن كه كشته مى‏شود و يا در بستر، جان مى‏دهد».
گفتم: در بستر، جان مى‏دهد، يعنى چه؟
فرمود: «با خون دل و ناراحتّى بر بسترش جان مى‏دهد تا آن كه خداوند، كسى را بر مى‏انگيزد كه به ولادتش توجّهى نشود».
گفتم: و چه كسى به ولادتش توجّهى نمى‏شود؟
فرمود: «بنگر كسى كه مردم نمى‏دانند متولّد شده است يا نه، او صاحب شماست».۳

1.. الكافى : ج ۱ ص ۳۴۱ ح ۲۵ (با سند صحيح) و ص ۳۴۲ ح ۲۶ (با عبارت مشابه) ، الغيبة ، نعمانى : ص ۱۶۸ ح ۹ (با سند صحيح) و ص ۱۶۷ ح ۷ (با عبارت مشابه) ، كمال الدين : ص ۳۷۰ ح ۱ (با سند معتبر) و ص ۳۲۵ ح ۲ (با عبارت مشابه) ، إعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۲۴۰ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۳۱۴ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۷ ح ۸ .

2.. واسط، شهرى است كه حجّاج بنا نهاد و علّت نام‏گذارى آن اين بود كه بين بصره و كوفه قرار دارد .

3.الغيبة،نعمانى: ص ۱۶۸ ح ۸ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۶ ح ۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
212

۳۳۷.الكافي : عِدَّةٌ مِن أصحابِنا ، عَن سَعدِ بنِ عَبدِ اللَّهِ ، عَن أيّوبَ بنِ نوحٍ ، قالَ : قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ الرِّضا عليه السلام : إنّي أرجو أن تَكونَ صاحِبَ هذَا الأَمرِ ، وأَن يَسوقَهُ اللَّهُ إلَيكَ بِغَيرِ سَيفٍ ، فَقَد بويِعَ لَكَ وضُرِبَتِ الدَّراهِمُ بِاسمِكَ .
فَقالَ : ما مِنّا أحَدٌ اختَلَفَت إلَيهِ الكُتُبُ ، واُشيرَ إلَيهِ بِالأَصابِعِ ، وسُئِلَ عَنِ المَسائِلِ ، وحُمِلَتِ إليهِ الأَموالُ ، إلَّا اغتيلَ أو ماتَ عَلى‏ فِراشِهِ ، حَتّى‏ يَبعَثَ اللَّهُ لِهذَا الأَمرِ غُلاماً مِنّا ، خَفِيَّ الوِلادَةِ وَالمَنشَأِ ، غَيرَ خَفِيٍ‏ّ في نَسَبِهِ .

۳۳۸.الغيبة للنعماني : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ أحمَدَ ، عَن عُبَيدِ اللَّهِ بنِ موسَى العَلَوِيِّ ، قالَ : حَدَّثَني مُحَمَّدُ بنُ أحمَدَ القَلانِسِيُّ بِمَكَّةَ سَنَةَ سَبعٍ وسِتّينَ ومِئَتَينِ ، قالَ : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ الحَسَنِ ، عَنِ العَبّاسِ بنِ عامِرٍ ، عَن موسَى بنِ هِلالٍ ، عَن عَبدِ اللَّهِ بنِ عَطاءٍ المَكِّيِّ ، قالَ : خَرَجتُ حاجّاً مِن واسِطٍ۱ ، فَدَخَلتُ عَلى‏ أبي جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام ، فَسَأَلَني عَنِ النّاسِ وَالأَسعارِ ، فَقُلتُ : تَرَكتُ النّاسَ مادّينَ أعناقَهُم إلَيكَ ، لَو خَرَجتَ لَاتَّبَعَكَ الخَلقُ .
فَقالَ : يَابنَ عَطاءٍ ، قَد أخَذتَ تَفرُشُ اُذُنَيكَ لِلنَّوكى‏ ، لا وَاللَّهِ ما أنَا بِصاحِبِكُم ، ولا يُشارُ إلى‏ رَجُلٍ مِنّا بِالأَصابِعِ ، ويُمَطُّ إلَيهِ بِالحَواجِبِ ، إلّا ماتَ قَتيلاً أو حَتفَ أنفِهِ ، قُلتُ : وما حَتفُ أنفِهِ ؟ قالَ : يَموتُ بِغَيظِهِ عَلى‏ فِراشِهِ ، حَتّى‏ يَبعَثَ اللَّهُ مَن لا يُؤبَهُ لِوِلادَتِهِ ؟ قُلتُ : ومَن لا يُؤبَهُ لِوِلادَتِهِ ؟ فَقالَ : اُنظُر مَن لا يَدرِي النّاسُ أنَّهُ وُلِدَ أم لا ، فَذاكَ صاحِبُكُم .

1.مدينة بناها الحجّاج ، وأمّا تسميتها فلأنّها متوسّطة بين البصرة والكوفة ( معجم البلدان : ج ۵ ص ۳۴۷) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8937
صفحه از 403
پرینت  ارسال به