كه اين گزارش در آن دوره، متنى مقبول شمرده مىشده است.
۲ . طريق شيخ صدوق با سه واسطه به محمّد بن بحر شيبانى مىرسد. در طريق ديگر، مؤلّف كتاب دلائل الإمامة با يك واسطه و شيخ طوسى با دو واسطه آن را از محمّد بن بحر شيبانى گزارش كردهاند. ۱
۳. با وجود آن كه شيخ صدوق مىتوانسته اين متن را بدون واسطه و يا با يك واسطه از محمّد بن بحر شيبانى نقل كند؛ ولى آن را با سه واسطه نقل كرده است، در حالى كه شيخ طوسى - كه دو طبقه از شيخ صدوق متأخّر است - ، آن را با دو واسطه نقل نموده و اين تفاوت، بسيار عجيب است.
شايد دورى جغرافيايى محمّد بن بحر شيبانى از سرزمين رى و شهرهاى مشهور حديثى، موجب وجود اين واسطهها در سند باشد.
۴ . همه افراد موجود در سند بجز محمّد بن بحر (راوى اوّل)، مجهول يا مهمل هستند كه نشانه ضعف رجالى آنها و در نتيجه ضعف اين سند است.
۵ . محمّد بن بحر شيبانى (راوى اوّل) نيز به غلو متّهم شده و در كتابهاى رجالى، مورد بحث قرار گرفته است. برآيند حاصل از تحقيقات رجالى، توثيق واعتبار او را اثبات نمىكند.۲ او فردى پرروايت و از معاريف حديثى هم نيست.