همچنين علّامه مجلسى نيز به نقل از بعضى مؤلّفات اصحاب آورده است :
قالَ أبو مُحَمَّدٍ عليه السلام: دَخَلتُ عَلى عَمّاتي فَرَأيتُ جاريَةً مِن جَواريهِنَّ قَد زُيِّنَت تُسمّى نَرجِسَ .۱
امام حسن عسكرى عليه السلام فرمود: بر عمّههايم وارد شدم و يكى از كنيزان آنها را - كه نرگس ناميده مىشد - ، آراسته ديدم .
در باره اين مجموعه از گزارشها مىگوييم :
۱ . اين مجموعه در مقايسه با آراى ديگر، از استوارى بيشترى برخوردار است. در عين حال، متون آن در حدّى نيستند كه اعتماد كامل انسان را موجب شوند و اسناد هيچ يك از آنها تمام نيست تا بتوان بر مبناى وثوق سندى، بدان معترف شد.
۲ . اين متون با گزارش ديگرى كه مليكه را اسير رومىِ خريدارى شده توسّط امام هادى عليه السلام مىشمارند، منافات دارند.
آيا مادر امام عليه السلام، نواده پادشاه روم بوده است ؟
گزارش مفصّلى به نقل از بشر بن سليمان بردهفروش، جريان مليكه دختر يشوعا و نوه قيصر روم را بيان كرده است. اين گزارش اثبات مىكند كه امام مهدى عليه السلام علاوه بر شرافت نسبى از جانب پدر، از طرف مادر نيز شرافت داشته و نسب او را به پادشاه روم و جناب شمعون (وصىّ حضرت عيسى عليه السلام) مىرساند.۲ بيان شرافت نَسَبى از جانب مادر در گزارش شهربانو، مادر امام زين العابدين عليه السلام، نيز مشاهده مىشود.
در باره اين گزارش، نكاتى را مىتوان مطرح كرد :
۱ . اين گزارش در مصادر كهن شيعى همچون: كمال الدين، الغيبةى طوسى و دلائل الإمامة نقل شده كه حاكى از شهرت آن در سده چهارم و پنجم هجرى و نقل آن در كتابهاى نسبتاً مشهور مدرسه حديثى قم و بغداد است. اين، بيانگر آن است