195
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

در چنين فضايى، طبيعى است كه اصول پنهانكارى در مورد هويت مادر امام مهدى عليه السلام و چگونگى ولادت ايشان، مورد توجّه جدّى قرار گيرد و در نتيجه، گزارش دقيقى در اين باره در اختيار ما نباشد.

اكنون با توجّه به اين مقدّمه به نقل و نقد گزارش‏هايى كه در باره مادر امام مهدى عليه السلام در منابع روايى و تاريخى آمده، مى‏پردازيم:

يك . نام‏هاى مادر امام عليه السلام‏

مادر بزرگوار امام مهدى عليه السلام با نام‏هاى نرجس،۱ سوسن،۲ صيقل‏۳ (/ صقيل) ،۴ ريحانه،۵مريم ،۶حكيمه‏۷ و مَليكه ياد شده است‏۸كه نرجس، مشهورترينِ آنهاست

1.. در تاريخ قم، «نرگس» آمده است. (ر . ك : ص ۱۷۰ ح ۳۰۸ - ۳۱۰ و ص ۱۷۲ ح ۳۱۲ و ۳۱۴ و ص ۱۷۴ ح ۳۱۵ و ۳۱۷ و كمال الدين : ص ۴۲۴ ح ۱ و ص ۴۲۶ ح ۲ و ص ۴۳۲ ح ۱۲ و الغيبة ، طوسى : ص ۲۳۹ ح ۲۰۷ و مجموعة نفيسة (تاريخ الأئمّة) : ص ۶۲ و ۴۴ (تاريخ مواليد الأئمّة) و دلائل الإمامة : ص‏۴۹۹ ح ۴۹۰ و إعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۲۱۵ و روضة الواعظين : ص ۲۹۲) .

2.. ر . ك : ص‏۱۷۲ ح ۳۱۲ و ص ۱۷۴ ح ۳۱۵ و الغيبة ، طوسى : ص ۲۳۵ ح ۲۰۴ و مجموعة نفيسة (تاريخ الأئمة) : ص ۲۶ و(تاريخ مواليد الأئمة): ص ۴۴ و روضة الواعظين : ص ۲۹۲ .

3.. مجموعة نفيسة (تاريخ مواليد الأئمّة) : ص ۴۴ ، روضة الواعظين : ص ۲۹۲ .

4.. ر . ك : ص ۱۷۰ ح ۳۱۱ - ۳۱۵ و ص ۳۴۱ ح ۴۲۶ و همين دانش‏نامه: ج ۵ ص ۳۰ ح ۷۷۸ و ص ۵۱ ح ۷۸۸ و كمال الدين : ص ۴۷۴ ح ۲۵ و الغيبة ، طوسى : ص ۲۷۲ ح ۲۳۷ و دلائل الإمامة : ص‏۴۲۴ .

5.. ر . ك : ص ۱۷۴ ح ۳۱۵ و روضة الواعظين : ص ۲۹۲ .

6.. ر . ك : ص ۱۷۲ ح ۳۱۴ .

7.. ر . ك : ص ۱۷۲ ح ۳۱۲ و ۳۱۳ و ص ۱۷۴ ح ۳۱۶ و مجموعة نفيسة (تاريخ الأئمّة) : ص ۲۶ .

8.. ر . ك : ص ۱۷۴ ح‏۳۱۷ و ص‏۱۷۸ ح‏۳۲۳. برخى منابع اهل سنّت، نام مادر ايشان را «خمط» ذكر كرده‏اند (وفيات الأعيان: ج ۴ ص ۷۶)؛ ولى در منابع شيعى، پشتوانه‏اى براى آن يافت نشد .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
194

پژوهشى در باره شخصيت مادر امام مهدي‏ عليه السّلام

پيش از بررسى گزارش‏هاى مرتبط با شخصيت مادر امام مهدى عليه السلام، توجّه به اين نكته ضرورى است كه پيشگويى‏هاى مكرّر اهل بيت عليهم السلام از انقلاب جهانى توسّط فرزند امام عسكرى عليه السلام موجب گرديد كه دستگاه خلافت به شدّت، آن امام را تحت مراقبت قرار دهد تا راه هر گونه خطر احتمالى را از ناحيه فرزنددار شدن ايشان مسدود نمايد.

برخى از گزارش‏ها حاكى اند كه پس از شهادت امام عسكرى عليه السلام، يكى از كنيزان ايشان ادّعاى باردار بودن نموده و تا ثابت شدن درست نبودن ادّعايش، مدّتى تحت نظر مأموران حكومت بوده است. ۱

1.زمان وفات امام عسكرى عليه السلام كه نزديك شد ، ايشان [به عثمان بن سعيد] دستور داد كه شيعيان را گرد آورد و به آنها اطلاع داد كه پس از خود، زمام امر امامت، به دست فرزندش است و ابو محمّد عثمان بن سعيد عمرى ، وكيل ، رابط و سفير او در ميان شيعيان خواهد بود و هر كس كه با وى (امام مهدى) كار دارد ، همان طور كه در زمان حيات امام [عسكرى‏] به ابو محمّد مراجعه مى‏كرده ، بايد به او رجوع كند . بعد هم كنيزهاى خود را تحويل وى داد . وقتى امام عسكرى عليه السلام در گذشت ، برادر ايشان ، جعفر ، سخن گفت و براى خود ادّعاى امامت كرد و وجهى را براى معتمد فرستاد كه آوازه‏اش پيچيد؛ امّا معتمد توجّهى به وى نكرد . وزير معتمد به جعفر گفت : متوكّل و ديگران در پى نابودى راز برادرت بودند؛ امّا برايشان ممكن نشد. پس ، تو هر چه در توان دارى ، پيروان او را جذب كن . وقتى جعفر به اهدافش دست نيافت ، در باره كنيزان برادرش سعايت كرد و گفت : در ميان اين كنيزها ، كنيز باردارى وجود دارد كه اگر بچّه‏اش را به دنيا بياورد ، دولت شما با دست او از بين مى‏رود . معتمد به دنبال عثمان بن سعيد فرستاد و به او دستور داد كه كنيزها را به خانه قاضى يا كسانى ببرد تا آنها كنيزها را بررسى و اعلام كنند كه بچّه‏دار نيستند. عثمان آنها را تحويل قاضى داد و قاضى، آنان را به مدّت يك سال نزد خود نگاه داشت و بعد از آن كه چيزى به دست نياورد، آنها را به عثمان برگرداند . پسر مورد نظر، شش سال - و گفته‏اند : پنج سال ، و بلكه چهار سال - پيش متولّد شده بود و پدرش او را به شيعيان خود نشان داده و معرّفى كرده و گفته بود كه اين ، همان پسر مورد نظر است . وقتى عثمان بن سعيد، كنيزها را تحويل گرفت ، مادر امام زمان عليه السلام هم در ميان آنها بود و آنها را به بغداد برد (المقنع فى الإمامة،عبيد اللَّه بن عبد اللَّه اسدآبادى: ص ۱۴۶). گفتنى است كه اين جريان، سبب طولانى شدن زمان و كم‏رنگ شدن حساسيت دستگاه حاكم شد. به نظر مى‏رسد كه اين اقدام، عامدانه و براى حفاظت از مادر امام مهدى عليه السلام صورت گرفته باشد (ر.ك: كمال الدين: ص ۴۷۴ ح ۲۵و دلائل الإمامة: ص‏۴۲۴).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8813
صفحه از 403
پرینت  ارسال به