إلى ابنه الحسن» «نظر إلى ابنه الحسين»۱ آمده است. همچنين برخى از مصادر اهل سنّت، «ابنه الحسين» را به عنوان نسخه بدل آوردهاند.۲حتّى برخى از منابع كهن اهل سنّت به نقل از سنن أبى داوود، «ابنه الحسين»۳گزارش كردهاند .
بنا بر اين، علاوه بر سست بودن سند روايت ، متن آن نيز قابل اعتماد نيست .
۳ . احتمال تصحيف نام «حسين» به «حسن» در نگارش ، و حتّى تحريف گزارش اصلى جدّى است؛ زيرا همراهى فرزندان امام حسن عليه السلام با قيام بنى العبّاس ايجاب مىكرد كه رهبران سياسى از همه فرصتهاى ممكن استفاده كنند، و تحريف «حسين» به «حسن» مىتواند در جهت بهرهبردارى از باورهاى اسلامى بوده باشد .
بنا بر اين، در برابر احاديث معتبرى كه از طريق پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلامنقل شده و انتساب امام مهدى عليه السلام را از طريق امام حسين عليه السلام به پيامبر صلى اللّه عليه وآله اثبات مىنمايند ، هيچ دليل معتبرى كه غير آن را ثابت كند، وجود ندارد و كسانى كه اين احاديث معتبر را نمىپذيرند، بايد در مورد طريق انتساب امام مهدى عليه السلام به فاطمه عليها السلام سكوت اختيار نمايند .
البتّه با توجّه به اين كه مادر امام باقر عليه السلام، فاطمه بنت الحسن عليه السلام بوده، بر اساس نظريّه پيروان اهل بيت نيز امام مهدى عليه السلام از جانب مادر، از فرزندان امام حسن عليه السلام است .
گفتنى است كه ابن تيميّه براى ردّ نظريّه انتساب امام مهدى عليه السلام به امام حسين عليه السلام، بدون اشاره به ضعف سند و متن روايت أبو داوود، به آن استناد كرده است.۴ نكته قابل تأمّل و حاكى از تعصّب شديد، اين است كه دكتر عبد العليم عبد العظيم بستوى