155
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

۱ / ۱۲

مهدي‏ عليه السّلام، نسل چهارم امام رضا عليه السّلام است‏

۳۰۱. كمال الدين‏- به نقل از ريّان بن صلت - : به امام رضا عليه السلام گفتم: تو صاحب اين امر (ولايت) هستى؟
فرمود: «من صاحب اين امر هستم؛ امّا آن كسى نيستم كه زمين را از عدالت پر كند، آن گونه كه از ستم پر شده است، و چگونه همو باشم با آن كه ناتوانى بدنى‏ام را مى‏بينى؟ قائم، كسى است كه چون قيام كند، در سنّ پيرى، ولى به شكل جوانان است. پيكرش چنان نيرومند است كه اگر دست به سوى بزرگ‏ترين درخت زمين ببرد، مى‏تواند آن را ريشه‏كن كند و اگر در كوهستان فرياد برآورد، صخره‏ها خرد مى‏شوند. عصاى موسى و انگشتر سليمان، همراه اوست. او از چهارمين نسل من است. خدا او را در پرده خود - تا آن گاه كه بخواهد - پنهان مى‏كند و سپس او را ظاهر مى‏كند و زمين را با او از عدل و داد پر مى‏كند، همان گونه كه از جور و ستم پر شده است».۱

۳۰۲. كمال الدين‏- به نقل از حسين بن خالد - : امام رضا عليه السلام فرمود: «كسى كه پارسايى ندارد، دين ندارد و كسى كه تقيّه نمى‏كند، ايمان ندارد. گرامى‏ترينِ شما نزد خدا، عامل‏ترينِ شما به تقيّه است».
به ايشان گفته شد: اى فرزند پيامبر خدا! تا كِى؟
فرمود: «تا روز وقت معلوم، همان روز قيام قائم ما اهل بيت. هر كس تقيّه را قبل از خروج قائم ما ترك كند، از ما نيست».
به ايشان گفته شد: اى فرزند پيامبر خدا! قائم از شما اهل بيت كيست؟
فرمود: «چهارمين نسل من، فرزند سَرور كنيزان».۲

1.كمال الدين : ص ۳۷۶ ح ۷ (با سند معتبر)، أعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۲۴۰ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۳۱۴ ، الصراط المستقيم : ج ۲ ص ۲۲۹ (با عبارت مشابه)، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۲۲ ح ۳۰ .

2.كمال الدين : ص ۳۷۱ ح ۵ (با سند معتبر)، كفاية الأثر : ص ۲۷۰ ، أعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۲۴۱ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۳۱۴ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۲۱ ح ۲۹ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
154

۱ / ۱۲

المَهدِيُّ عليه السلام هُوَ الرّابِعُ مِن وُلدِ عَلِيِّ بنِ موسَى الرِّضا عليه السلام‏

۳۰۱.كمال الدين : حَدَّثَنا أحمَدُ بنُ زِيادِ بنِ جَعفَرٍ الهَمَدانِيُّ رضى اللّه عنه ، قالَ : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ ، عَن أبيهِ ، عَنِ الرَّيّانِ بنِ الصَّلتِ ، قالَ : قُلتُ لِلرِّضا عليه السلام : أنتَ صاحِبُ هذَا الأَمرِ ؟ فَقالَ :
أنَا صاحِبُ هذَا الأَمرِ ، ولكِنّي لَستُ بِالَّذي أملَؤُها عَدلاً كَما مُلِئَت جَوراً ، وكَيفَ أكونُ ذلِكَ عَلى‏ ما تَرى‏ مِن ضَعفِ بَدَني ؟ وإنَّ القائِمَ هُوَ الَّذي إذا خَرَجَ كانَ في سِنِّ الشُّيوخِ ومَنظَرِ الشُّبّانِ ، قَوِيّاً في بَدَنِهِ حَتّى‏ لَو مَدَّ يَدَهُ إلى‏ أعظَمِ شَجَرَةٍ عَلى‏ وَجهِ الأَرضِ لَقَلَعَها ، ولَو صاحَ بَينَ الجِبالِ لَتَدَكدَكَت‏۱ صُخورُها ، يَكونُ مَعَهُ عَصا موسى‏ ، وخاتَمُ سُلَيمانَ عليهما السلام ، ذاكَ الرّابِعُ مِن وُلدي ، يُغَيِّبُهُ اللَّهُ في سِترِهِ ما شاءَ ، ثُمَّ يُظهِرُهُ فَيَملَأُ (بِهِ) الأَرضَ قِسطاً وعَدلاً ، كَما مُلِئَت جَوراً وظُلماً .

۳۰۲.كمال الدين : حَدَّثَنا أحمَدُ بنُ زِيادِ بنِ جَعفَرٍ الهَمَدانِيُّ رضى اللّه عنه ، قالَ : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ بنِ هاشِمٍ ، عَن أبيهِ ، عَن عَلِيِّ بنِ مَعبَدٍ ، عَنِ الحُسَينِ بنِ خالِدٍ ، قالَ : قالَ عَلِيُّ بنُ موسَى الرِّضا عليهما السلام :
«لا دينَ لِمَن لا وَرَعَ‏۲ لَهُ ، ولا إيمانَ لِمَن لا تَقِيَّةَ لَهُ ، إنَّ أكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أعمَلُكُم بِالتَّقِيَّةِ» . فَقيلَ لَهُ : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ إلى‏ مَتى‏ ؟ قالَ :
«إلى‏ يَومِ الوَقتِ المَعلومِ ، وهُوَ يَومُ خُروجِ قائِمِنا أهلَ البَيتِ ، فَمَن تَرَكَ التَّقِيَّةَ قَبلَ خُروجِ قائِمِنا فَلَيسَ مِنّا» ، فَقيلَ لَهُ : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ، ومَنِ القائِمُ مِنكُم أهلَ البَيتِ ؟ قالَ : الرّابِعُ مِن وُلدِي ، ابنُ سَيِّدَةِ الإِماءِ .

1.دَكدكتُ الشي‏ء : إذا ضَرَبتهُ وَكَسَرتُه حتّى سوّيتَه بالأرض ( مجمع البحرين : ج ۱ ص ۶۰۴ « دكك » ) .

2.الوَرَعُ : الكَفُّ عن المحارِمِ وَالتَحرُّجِ مِنه ( النهاية : ج ۵ ص ۱۷۴ «ورع») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8776
صفحه از 403
پرینت  ارسال به