15
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

۱۶۹. الكافى‏- به نقل از سليمان بن خالد - : از ايشان (امام صادق عليه السلام) در باره اين سخن خداى متعال: «سپس كتاب را به كسانى ارث داديم كه از ميان بندگانمان برگزيديم» پرسيدم.
فرمود: «شما چه مى‏گوييد ؟».
گفتم : مى‏گوييم كه آيه در باره اولاد فاطمه است .
فرمود : «آن جايى كه تو رفتى، نيست . كسانى كه شمشير مى‏كشند و مردم را به مخالفت [با حق ]دعوت مى‏كنند ، مشمول آيه نيستند» .
گفتم : پس «ستم‏كننده به خود» كيست ؟
فرمود : «آن كسى كه در خانه‏اش بنشيند و حقّ امام را نشناسد . "ميانه‏رو"، كسى است كه حق امام را مى‏شناسد و "پيشى‏گيرنده در كارهاى خير"، امام است» .۱

ر . ك : ص ۶۵ ح‏۲۲۱

۴ / ۲

لزوم شناخت امامان اهل بيت علیهم السّلام

۱۷۰. الكافى‏- به نقل از زراره - : به امام باقر عليه السلام گفتم: بفرماييد كه آيا شناخت امام از خاندان شما بر همه خلايق واجب است؟
فرمود: «همانا خداوند عزّ و جل محمّد را رسول و حجّت الهى براى همه خلايقش در زمين برانگيخت . پس هر كه به خدا و محمّد ، فرستاده خدا، ايمان آورَد و از او پيروى كند و تصديقش نمايد ، شناخت امامِ خاندان ما بر او واجب خواهد بود، و هر كس به خدا و پيامبرش ايمان نياورد و از او پيروى نكند و تصديقش ننمايد و حق آن دو (خدا و پيامبرش) را نشناسد، چگونه شناخت امام بر او واجب باشد، در حالى كه به خدا و پيامبرش ايمان نياورده و حقّشان را نشناخته است».
گفتم: در باره كسى كه به خدا و پيامبرش ايمان مى‏آورد و پيامبرش را در همه آنچه فرو فرستاده است، تصديق مى‏كند، چه مى‏گويى؟ بر اينها شناخت شما واجب است؟
فرمود: «آرى».۲

1.الكافى : ج ۱ ص ۲۱۴ ح ۲ (با سند معتبر) ، معانى الأخبار : ص ۱۰۴ ح ۲ (به نقل از جابر بن يزيد جعفى از امام باقرعليه السلام ، با عبارت مشابه) ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۱۴ ح ۳ .

2.الكافى : ج ۱ ص ۱۸۰ ح ۳ (با سند صحيح). نيز، ر. ك : الأمالى، صدوق : ص ۵۶۱ ح ۷۵۱، بشارة المصطفى‏ : ص‏۱۷۶ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
14

۱۶۹.الكافي : الحُسَينُ ، عَنِ المُعَلّى‏ ، عَنِ الوَشّاءِ ، عَن عَبدِ الكَريمِ ، عَن سُلَيمانَ بنِ خالِدٍ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام قالَ : سَأَلتُهُ عَن قَولِهِ تَعالى‏ : « ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَبَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا » فَقالَ : أيَّ شَي‏ءٍ تَقولونَ أنتُم ؟ قُلتُ : نَقولُ إنَّها فِي الفاطِمِيّينَ ، قالَ :
لَيسَ حَيثُ تَذهَبُ ، لَيسَ يَدخُلُ في هذا مَن أشارَ بِسَيفِهِ ودَعَا النّاسَ إلى‏ خِلافٍ ، فَقُلتُ : فَأَيُّ شَي‏ءٍ «الظّالِمُ لِنَفسِهِ» ؟ قالَ :
الجالِسُ في بَيتِهِ لا يَعرِفُ حَقَّ الإِمامِ ، «وَالمُقتَصِدُ» : العارِفُ بِحَقِّ الإِمامِ ، «وَالسّابِقُ بِالخَيراتِ» : الإِمامُ .

راجع : ص ۶۴ ح ۲۲۱.

۴ / ۲

وُجوبُ مَعرِفَةِ الأَئِمَّةِ مِن أهلِ البَيتِ علیهم السّلام

۱۷۰.الكافي : مُحَمَّدُ بنُ يَحيى‏ ، عَن أحمَدَ بنِ مُحَمَّدٍ ، عَنِ الحَسَنِ بنِ مَحبوبٍ ، عَن هِشامِ بنِ سالِمٍ ، عَن زُرارَةَ ، قالَ : قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : أخبِرني عَن مَعرِفَةِ الإِمامِ مِنكُم واجِبَةٌ عَلى‏ جَميعِ الخَلقِ ؟ فَقالَ :
إنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ بَعَثَ مُحَمَّداً صلى اللّه عليه وآله إلَى النّاسِ أجمَعينَ ، رَسولاً وحُجَّةً للَّهِ‏ِ عَلى‏ جَميعِ خَلقِهِ في أرضِهِ ، فَمَن آمَنَ بِاللَّهِ وبِمُحَمَّدٍ رَسولِ اللَّهِ ، وَاتَّبَعَهُ وصَدَّقَهُ ، فَإِنَّ مَعرِفَةَ الإِمامِ مِنّا واجِبَةٌ عَلَيهِ ، ومَن لَم يُؤمِنِ بِاللَّهِ وبِرَسولِهِ ، ولَم يَتَّبِعهُ ولَم يُصَدِّقهُ ويَعرِف حَقَّهُما ، فَكَيفَ يَجِبُ عَلَيهِ مَعرِفَةُ الإِمامِ وهُوَ لا يُؤمِنُ بِاللَّهِ ورَسولِهِ ويَعرِفُ حَقَّهُما ؟ قالَ : قُلتُ : فَما تَقولُ فيمَن يُؤمِنُ بِاللَّهِ ورَسولِهِ ويُصَدِّقُ رَسولَهُ في جَميعِ ما أنزَلَ اللَّهُ ، يَجِبُ عَلى‏ اُولئِكَ حَقُّ مَعرِفَتِكُم ؟ قالَ : نَعَم .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8652
صفحه از 403
پرینت  ارسال به