ياد شده و تطبيق آنها بر قيام جهانى امام مهدى عليه السلام ، نياز به بررسى دقيق و همهجانبه آنها دارد .
۳ . آيات تطبيق شده بر ياران امام مهدى(عج)۱
قرآن كريم در يك دوره زمانى خاص و با توجّه به شأن نزول هر دسته از آيات در وقايع مختلف، نازل شدهاست. اين آيات، گاه به مدح كسانى و گاه به ذمّ كسانى (با توجّه به وجود صفات خاصّى در آنها) پرداختهاند ؛ امّا قطعى است كه وجود همان صفات در افراد ديگر ، موجب مىگردد كه اين مدحها و ذمها شامل آنان نيز شود .۲
در احاديث اهل بيت عليهم السلام به همين روش و با اين مبنا، به صراحت ، آيات قرآنى بر اهل بيت عليهم السلام و انصار ايشان و نيز بر دشمنان ايشان ، تطبيق شدهاند . اصل اين مبنا به عنوان يك قاعده در احاديث تفسيرى پذيرفته و شناخته شده است و با عنوان «قاعده جرى و تطبيق» از آن ياد مىگردد . اين قاعده مستندات قرآنى و حديثى دارد.۳
در احاديث ، اين تطبيق در مواردى در باره امام مهدى عليه السلام و اصحاب ايشان ، انجام گرفته است. آياتى كه در احاديث ، به خود امام مهدى عليه السلام تطبيق شدهاند ، گذشت؛ امّا در باره اصحاب آن امام - كه به عنوان نيكان روزگار خود، به يارى ايشان خواهند شتافت - ، مىتوان گفت كه اوصاف و عملكرد آنها ، مصداق آياتِ بيانگر سنّت الهى است .
در باره اصحاب امام مهدى عليه السلام با سه دسته از روايات در تطبيق ، رو به رو هستيم :
دسته اوّل : اصحاب امام مهدى عليه السلام ذخيره الهى هستند كه خداوند در زمان مقرّر،