7
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم

فصل چهارم : لزوم شناخت امام مهدی‏ علیه السّلام

۴ / ۱

لزوم شناخت امام‏ علیه السّلام در هر زمان‏

۱۶۰. الكافى‏- به نقل از ابو جعفر احول - : امام صادق عليه السلام فرمود : «مردم مكلّف‏اند كه بپرسند و خوب بفهمند و امامشان را بشناسند» .۱

۱۶۱. الكافى‏- به نقل از زراره - : امام باقر عليه السلام فرمود: «اوج دين و ستيغ و كليد آن و درِ همه چيزها و خشنودى خداى مهربان ، فرمان‏بردارى از امام ، پس از شناخت اوست .۲ خداوند عزّ و جل مى‏فرمايد: «هر كه از پيامبر فرمان برد ، در حقيقت ، از خدا فرمان برده است، و هر كه پشت كند ، [بر تو باكى نيست ؛ زيرا ]ما تو را به نگهبانىِ آنان نفرستاده‏ايم» ».۳

۱۶۲. الكافى‏- به نقل از زراره - : امام باقر عليه السلام فرمود: «اسلام ، بر پنج چيز بنا شده است: بر نماز و زكات و حج و روزه و ولايت».
من گفتم: كدام يك از اينها برتر است؟
فرمود: «ولايت ، برتر است؛ چون كليد آن موارد است، و صاحب ولايت است كه راه‏نما[ى مردم ]به سوى آن موارد است . بدانيد كه اگر كسى هماره شب‏هايش را به عبادت بگذراند ، و روزهايش را روزه بگيرد ، و همه مالش را انفاق كند، و همه عمرش را حج بگزارد ، امّا ولايت ولىّ خدا را نشناسد تا تحت ولايت او در آيد و همه كارهايش با راه‏نمايى او صورت بگيرد ، بر عهده خداوند عزّ و جل نيست كه به او ثواب دهد ، و از مؤمنان هم به شمار نمى‏آيد» . ۴

1.الكافى : ج ۱ ص ۴۰ ح ۴ (با سند صحيح) ، منية المريد : ص ۳۷۶ ، بحار الأنوار : ج ۱ ص ۲۲۱ ح ۶۱. نيز، ر . ك : كمال الدين : ص ۴۱۲ ح ۱۰، الإمامة و التبصرة : ص ۲۱۹ ح ۷۰ .

2.احتمال دارد كه ضمير «معرفته» در متن عربى حديث، به «خدا» باز گردد . در اين صورت ، معناى عبارت چنين است: پس از شناخت خدا، فرمان‏بردارى از امام است.

3.الكافى : ج ۱ ص ۱۸۵ ح ۱ (با سند حسن مثل صحيح) ، الأمالى ، مفيد : ص ۶۸ ح ۴ ، تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۲۵۹ ح ۲۰۲ ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۹۴ ح ۳۳ .

4.الكافى : ج ۲ ص ۱۸ ح ۵ (با سند صحيح) ، المحاسن : ج ۱ ص ۴۴۶ ح ۱۰۳۴ ، بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۳۳۲ ح ۱۰. نيز، ر.ك : كمال الدين : ص ۴۱۰ ح ۳، معانى الأخبار : ص ۳۹۳ ح ۴۱ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
6

الفصل الرابع : وجوب معرفة الإمام المهدي‏علیه السّلام

۴ / ۱

وُجوبُ مَعرِفَةِ الإِمامِ في كُلِّ عَصرٍ

۱۶۰.الكافي : عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ عيسَى بنِ عُبَيدٍ ، عَن يونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمنِ ، عَن أبي جَعفَرٍ الأَحوَلِ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام قالَ :
لا يَسَعُ النّاسَ حَتّى‏ يَسأَلوا ويَتَفَقَّهوا ويَعرِفوا إمامَهُم .

۱۶۱.الكافي : عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ ، عَن أبيهِ ، عَن حَمّادِ بنِ عيسى‏ ، عَن حَريزٍ ، عَن زُرارَةَ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام قالَ :
ذِروَةُ الأَمرِ وسَنامُهُ ومِفتاحُهُ ، وبابُ الأَشياءِ ورِضَا الرَّحمنِ تَبارَكَ وتَعالى‏ ، الطّاعَةُ لِلإِمامِ بَعدَ مَعرِفَتِهِ ، ثُمَّ قالَ : إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ يَقولُ : «مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَن تَوَلَّى‏ فَمَا أَرْسَلْنَكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا»۱ .

۱۶۲.الكافي : عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ ، عَن أبيهِ وعَبدِ اللَّهِ بنِ الصَّلتِ جَميعاً ، عَن حَمّادِ بنِ عيسى‏ ، عَن حَريزِ بنِ عَبدِ اللَّهِ ، عَن زُرارَةَ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام ، قالَ :
بُنِيَ الإِسلامُ عَلى‏ خَمسَةِ أشياءَ : عَلَى الصَّلاةِ وَالزَّكاةِ وَالحَجِّ وَالصَّومِ وَالوِلايَةِ . قالَ زُرارَةُ : فَقُلتُ : وأَيُّ شَي‏ءٍ مِن ذلِكَ أفضَلُ ؟ فَقالَ :
الوِلايَةُ أفضَلُ ؛ لِأَنَّها مِفتاحُهُنَّ ، وَالوالي هُوَ الدَّليلُ عَلَيهِنَّ . . . أما لَو أنَّ رَجُلاً قامَ لَيلَهُ وصامَ نَهارَهُ ، وتَصَدَّقَ بِجَميعِ مالِهِ ، وحَجَّ جَميعَ دَهرِهِ ، ولَم يَعرِف وِلايَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوالِيَهُ ، ويَكونَ جَميعُ أعمالِهِ بِدَلالَتِهِ إلَيهِ ، ما كانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وعَزَّ حَقٌّ في ثَوابِهِ ، ولا كانَ مِن أهلِ الإِيمانِ .

1.النساء : ۸۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8577
صفحه از 403
پرینت  ارسال به