و هم پس از ظهور، رجعت دارد ۱. با اين بيان، مشكل تعارض برطرف مىشود.
نتيجه اين كه تعدّد رجعت از ويژگىهاى امير مؤمنان عليه السلام است كه در هر سه موضع تحقّق مىپذيرد؛ امّا رجعت بقيّه افراد، مؤمن يا كافر، هنگام ظهور است، هر چند نمىتوان در تعيين دقيق زمان آن و چگونگى تقارنش با ظهور، سخنى قاطع و دقيق گفت.
اجمالاً اين موضوع قابل اثبات است كه رجعت با ظهور امام مهدى عليه السلام ارتباط دارد و زمان وقوع آن، نزديك ظهور است؛ امّا تقديم و تأخير وقايع ظهور و تعيين دقيق زمان رجعت و اين كه در پى كدام واقعه مرتبط با ظهور اتّفاق خواهد افتاد، ميسّر نيست و ضرورتى هم براى تعيين دقيق آن وجود ندارد.
احاديث در اين باره بسيارند و نيازى به ذكر همه آنها نيست. آنچه اهمّيت دارد و از حكمتهاى رجعت بر مىآيد، همان علم اجمالى به وقوع رجعت با ويژگىهاى كلّى آن است و علم به جزئيات آن، هيچ تأثيرى در اعتقاد به رجعت و تلاش براى به دست آوردن صلاحيتهاى مرتبط با آن ندارد.