تازهعروس كه بر فراش خود آرميده، با مژده بهشت به خواب مىرود و اهل بيت عليهم السلام را در بهشت رضوى زيارت مىكند و... تا اين كه قائم عليه السلام قيام مىكند. در اين هنگام، خداوند، مؤمن را بر مىانگيزاند تا به نداى امام زمان عليه السلام پاسخ گويد و همراه ديگران دسته دسته به سوى وى مىروند.۱ در برخى احاديث، از پرسش مؤمنان از رجعت ديگر مؤمنان در هنگامه ظهور، سخن رفته است.۲
در حديث رجعت، امام على عليه السلام ، از علائم ظهور به حساب آمده است؛۳امّا اين حديث با احاديثى كه اوّلين رجعت كننده را امام حسين عليه السلام معرّفى مىكند و رجعت ايشان را هنگام مرگ يا كشته شدن امام زمان عليه السلام تعيين كرده است، منافات دارد. شايد بتوان گفت كه مراد از اوّلين رجعت كننده در اين احاديث، رجعت پس از مرگ امام زمان عليه السلام است كه اولين رجعت كننده، امام حسين عليه السلام است و همايشان متكفّل كفن و دفن امام زمان عليه السلام خواهد شد.
از سوى ديگر، رجعت امام على عليه السلام پيش از ظهور، يكى از رجعتهاى امير مؤمنان عليه السلام است؛ زيرا در احاديث متعدّدى ايشان صاحب «رجعات (بازگشتها) معرّفى شده است.۴در زيارتهاى ايشان نيز اين موضوع بيان شده است.۵در
1.الكافى: ج ۳ ص ۱۳۱ ح ۴، بحار الأنوار: ج ۶ ص ۱۹۸ ح ۵۱ .
2.الكافى: ج ۸ ص ۵۰ ح ۱۴، بحار الأنوار: ج ۵۳ ص۳ ۹.
3.بحار الأنوار: ج ۵۳ ص ۹۱ - ۹۲.
4.ر.ك: الكافى: ج ۱ ص ۱۹۷ ح ۳؛ بصائر الدرجات: ص ۱۹۹ ح ۱ و مختصر بصائر الدرجات: ص ۴۱ و ۲۰۴ و بحار الأنوار: ج ۵۳ ص ۱۰۱ ح ۱۲۳.
5.ر . ك : المزار الكبير : ص ۳۰۵.