9
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

۱۴۱۷. تفسير القمّى‏- با سندش به نقل از حمّاد - : امام صادق عليه السلام فرمود : «مردم در باره اين آيه: «و روزى كه از هر امّتى، گروهى را محشور مى‏كنيم» چه مى‏گويند؟».
گفتم: مى‏گويند آن در روز قيامت است.
فرمود: «آن گونه كه آنان مى‏گويند، نيست. آن، در رجعت است. آيا خداوند در قيامت، از هر امّتى، گروهى را محشور مى‏كند و بقيّه را وا مى‏نهد؟! آيه مربوط به قيامت، اين است: «و ما آنها را محشور مى‏كنيم و يك تن را از آنان وا نمى‏نهيم»».۱

۱۴۱۸. معانى الأخبار- با سندش به نقل از مثنّى حنّاط، از امام صادق عليه السلام - : امام باقر عليه السلام فرمود: «روزهاى [بزرگ‏] خدا، سه روز است: روز قيام قائم، روز بازگشت (رجعت) و روز برخاستن (قيامت)».۲

۱۴۱۹. مختصر بصائر الدرجات‏- به نقل از كتاب مشيخه حسن بن محبوب با سندش به نقل از محمّد بن سلام - : امام باقر عليه السلام در باره سخن خداى متعال: «پروردگار ما! ما را دوبار ميراندى و دوبار زنده كردى. به گناهانمان اقرار داريم. آيا راه خروجى هست؟» فرمود : «آن براى گروه‏هايى است كه صاحب رجعت اند و پس از مرگ، دوباره باز مى‏گردند و در باره قيامت نيز جارى مى‏شود. قوم ستمكار [از رحمت الهى‏] دور باد!» .۳

۱۴۲۰. تفسير القمّى‏- با سندش به نقل از محمّد بن مسلم - : امام صادق عليه السلام و امام باقر عليه السلام در باره سخن خداى متعال: «و [مردم‏] شهرى كه هلاكشان كردم، از بازگشتن [به دنيا] محروم اند» فرمودند : «هر شهرى كه خداوند، مردمش را با عذاب هلاك كند، در رجعت، باز نمى‏گردند»۴ . ۵

1.تفسير القمّى : ج ۱ ص ۲۴ (با سند حسن مثل صحيح) ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۴۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۶۰ ح ۴۹ .

2.معانى الأخبار : ص ۳۶۵ ح ۱ (با سند حسن مثل صحيح) ، الخصال : ص ۱۰۸ ح ۷۵ (با سند معتبر) ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۸ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۵۰ ح ۲۳ .

3.مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۹۴ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۱۶ ح ۱۳۹ .

4.توضيح تفسير القمّى : اين آيه، از قوى‏ترين دليل‏هاى رجعت است؛ زيرا هيچ كسى از مسلمانان، منكر اين نيست كه همه مردم، روز قيامت باز مى‏گردند، چه [با عذاب ، ] هلاك شده باشد و چه نشده باشد، و آيه كه مى‏فرمايد: «باز نمى‏گردند» ، مقصودش رجعت است؛ زيرا همين افراد هلاك شده، در قيامت باز مى‏گردند تا به دوزخ وارد شوند.

5.تفسير القمّى : ج ۲ ص ۷۵ (با سند حسن مثل صحيح) ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۵۲ ح ۲۹ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
8

۱۴۱۷. تفسير القمّي : حَدَّثَني أبي ، عَنِ ابنِ أبي عُمَيرٍ ، عن حَمّادٍ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام ، قالَ :
ما يَقولُ النّاسُ في هذِهِ الآيَةِ : «وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِ‏ّ أُمَّةٍ فَوْجًا»؟ قُلتُ : يَقولونَ : إنَّها فِي القِيامَةِ .
قالَ : لَيسَ كَما يَقولونَ ، إنَّ ذلِكَ فِي الرَّجعَةِ ، أيَحشُرُ اللَّهُ فِي القِيامَةِ مِن كُلِّ اُمَّةٍ فَوجاً ويَدَعُ الباقينَ؟ ! إنَّما آيَةُ القِيامَةِ قَولُهُ : «وَ حَشَرْنَهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا»۱ .

۱۴۱۸. معاني الأخبار : حَدَّثَنا أبي رحمه اللَّه ، قالَ : حَدَّثَنا عَبدُ اللَّهِ بنُ جَعفَرٍ الحِميَرِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنا إبراهيمُ بنُ هاشِمٍ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ أبي عُمَيرٍ ، عَن مُثَنَّى الحَنّاطِ ، عَن جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ ، عَن أبيهِ عليهما السلام قالَ :
أيّامُ اللَّهِ عزّ و جلّ ثَلاثَةٌ : يَومُ يَقومُ القائِمُ ، ويَومُ الكَرَّةِ ، ويَومُ القِيامَةِ .

۱۴۱۹. مختصر بصائر الدرجات : مِن كِتابِ المَشيخَةِ لِلحَسَنِ بنِ مَحبوبٍ رحمه اللَّه بِإِسنادِيَ المُتَّصِلِ إلَيهِ أوَّلاً ، عَن مُحَمَّدِ بنِ سَلّامٍ‏۲ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام في قَولِ اللَّهِ : «رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى‏ خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ»۳ ، قالَ عليه السلام :
هُو خاصٌّ لِأَقوامٍ فِي الرَّجعَةِ بَعدَ المَوتِ ويَجري فِي القِيامَةِ ، فَبُعداً لِلقَومِ الظّالِمينَ .

۱۴۲۰. تفسير القمّي‏ - في قَولِهِ تَعالى‏ : «وَ حَرَ مٌ عَلَى‏ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَهَا أَنَّهُمْ لَا يَرْجِعُونَ»۴ - : حَدَّثَني أبي ، عَنِ ابنِ أبي عُمَيرٍ ، عَنِ ابنِ سِنانٍ‏۵ ، عَن أبي بَصيرٍ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ وأَبي جَعفَرٍ عليهما السلام قالا :
كُلُّ قَريَةٍ أهلَكَ اللَّهُ أهلَها بِالعَذابِ لا يَرجِعونَ فِي الرَّجعَةِ۶ .

1.الكهف : ۴۷ .

2.في بحار الأنوار : محمّد بن سالم .

3.غافر : ۱۱ .

4.الأنبياء : ۹۵ .

5.إذا كان المراد بابن سنان هو «عبد اللَّه بن سنان» فالسند حسن كالصحيح ، وإن كان المراد به «محمّد بن سنان» فالسند معتبر .

6.قال عليّ بن إبراهيم : فَهذِهِ الآيَةُ مِن أعظَمِ الدَّلالَةِ فِي الرَّجعَةِ ؛ لِأَنَّ أحَداً مِن أهلِ الإِسلامِ لا يُنكِرُ أنَّ النّاسَ كُلَّهُم يَرجِعونَ إلَى القِيامَةِ ، مَن هَلَكَ ومَن لَم يَهلِك ، قَولُهُ : «وَ لَا يَرْجِعُونَ» أيضاً عَنى‏ فِي الرَّجعَةِ ، فَأَمّا إلَى القِيامَةِ فَيَرجِعونَ حَتّى‏ يَدخُلُوا النّارَ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13759
صفحه از 400
پرینت  ارسال به