79
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

در اين باره چند گونه حديث وجود دارد. در برخى احاديث به طور كلّى از رجعت در هنگام ظهور، سخن رفته است.۱ برخى ديگر مى‏گويند: هنگامى كه زمان قيام قائم عليه السلام مى‏رسد، در ماه جمادىِ آخر و ده روز از رجب، بارانى بى‏مانند مى‏بارد كه خداوند به واسطه آن، بدن‏هاى مؤمنان و گوشت آنان را در قبورشان مى‏روياند و ... .۲ در برخى احاديث كه پيش‏تر گذشتند، نام يا تعداد كسانى از اقوام گذشته بيان شده است كه رجعت مى‏كنند تا در ركاب امام زمان عليه السلام باشند.۳در احاديثى ديگر، دستور خواندن دعا براى رجعت پس از مرگ به منظور درك ايّام ظهور امام مهدى عليه السلام داده شده است.۴ روايت شده كه مؤمن پس از مرگ، مانند تازه‏داماد يا

1.مانند اين حديث: امام صادق عليه السلام فرمود : «إِنَّمَا يُسأَلُ فِى قَبرِهِ مَن مَحَضَ الإِيمانَ مَحضاً أَو مَحَضَ الكُفرَ مَحضاً فَأَمَّا ما سِوى‏ هذَينِ فَإِنَّهُ يُلهَى عَنهُ» وَ قَالَ فِى الرَّجعَةِ: «إِنَّمَا يَرجِعُ إِلَى الدُّنيا عِندَ قِيَامِ القائِمِ عليه السلام مَن مَحَضَ الإِيمانَ مَحضاً أَومَحَضَ الكُفرَ مَحضاً، فَأَمَّا مَا سِوى‏ هذَينِ فَلا رُجُوعَ لَهُم إِلى‏ يَومِ المَآبِ؛ همانا پرسش در گور، از كسى است كه ايمان محض يا كفر محض دارد و از ديگران صرف نظر مى‏شود»، و در باره رجعت هم فرمود: «همانا هنگام ظهور قائم عليه السلام به دنيا برمى‏گردد هر كه ايمان محض دارد و يا كفر محض؛ امّا ديگران تا قيامت رجوع ندارند». (تصحيح اعتقادات الإماميّة: ص ۹۰، بحار الأنوار: ج ۶ ص ۲۵۳).

2.رَوى‏ عَبدُ الكَرِيمِ الْخَثعَمىُّ عَن أَبى عَبْدِ اللَّه عليه السلام قَالَ: وَ إذا آنَ قِيامُهُ مُطِرَ النّاسُ جُمادَى الآخِرَةَ وعَشَرَةَ أيّامٍ مِن رَجَبٍ مَطَراً لَم يَرَ الخَلائِقُ مِثلَهُ ، فَيُنبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحومَ المُؤمِنينَ و أَبدانَهُم فى قُبورِهِم ، فَكَأَنّى أنظُرُ إلَيهِم مُقبِلينَ مِن قِبَلِ جُهَينَةَ ، يَنفُضونَ شُعورَهُم مِنَ التُّرابِ ؛ و هنگام قيام او، بارانى در ماه جمادىِ آخر و ده روز [اوّلِ‏] رجب بر مردم فرو مى‏ريزد كه مانند آن را نديده‏اند و خداوند، گوشت و پيكر مؤمنان را در قبرهايشان با آن باران مى‏روياند و گويى آنان را مى‏بينم كه از سوى جُهَينه پيش مى‏آيند و موهايشان را از خاك قبر مى‏تكانند (ر.ك: ص ۲۵ ح ۱۴۳۳ «الإرشاد» ).

3.مانند اين حديث: رَوى‏ المُفَضَّلُ بنُ عُمَرَ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام قالَ : يُخرِجُ القائِمُ عليه السلام مِن ظَهرِ الكوفَةِ سَبعَةً وَ عِشرينَ رَجُلاً ، خَمسَةَ عَشَرَ مِن قَومِ موسى‏ عليه السلام الَّذينَ كانوا يَهدونَ بِالحَقِّ و بِهِ يَعدِلونَ ، وَ سَبعَةً مِن أهلِ الكَهفِ ، وَ يوشَعَ بنَ نونٍ ، وَ سَلمانَ ، وَ أَبا دُجانَةَ الأَنصارىِّ ، وَ المِقدادَ ، وَ مالِكاً الأَشتَرَ ، فَيَكونونَ بَينَ يَدَيهِ أنصاراً وَ حُكّاماً؛ مفضّل بن عمر گفت: امام صادق عليه السلام فرمود: «قائم عليه السلام بيست و هفت مرد را از پشت كوفه بيرون مى‏آورد كه پانزده تن از آنان از قوم موسى هستند كه به سوى حق هدايت مى‏كنند و به حق و عدالت، داورى مى‏كنند و هفت تن ديگر ، اصحاب كهف و يوشع بن نون، سلمان، ابو دجانه انصارى، مقداد و مالك اشتر هستند كه ياوران و كارگزاران پيش روى او خواهند بود» (ر.ك: ص ۲۹ ح ۱۴۳۶ «الإرشاد»).

4.عَن جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ الصّادِقِ عليه السلام أَنَّهُ قالَ: مَن دَعا إلَى اللَّهِ تَعالى‏ أربَعينَ صَباحاً بِهذَا العَهدِ كانَ مِن أنصارِ قائِمِنا عليه السلام ، فَإِن ماتَ قَبلَهُ أخرَجَهُ اللَّهُ تَعالى‏ مِن قَبرِهِ ، وَ أَعطاهُ بِكُلِّ كَلِمَةٍ ألفَ حَسَنَةٍ ، وَ مَحا عَنهُ ألفَ سَيِّئَةٍ ، وهُوَ هذا : «اللَّهُمَّ رَبَّ النّورِ العَظيمِ ، و رَبَّ الكُرسيِّ الرَّفيعِ ، وَ رَبَّ البَحرِ المَسجورِ... ؛ هر كس خداى متعال را چهل بامداد با اين عهد بخواند، از ياران قائم ما خواهد بود و اگر پيش از ظهور بميرد، خداى متعال، او را از قبرش بيرون مى‏آورد، و در برابر هر كلمه اين دعا، هزار حسنه به او مى‏دهد و هزار بدى از او محو مى‏كند. و متن آن، اين است: «خدايا! پروردگار نور بزرگ، پروردگار كرسى رفيع، پروردگار درياى انبوه!...» (ر.ك: ص ۳۵ ح ۱۴۴۳ «مصباح الزائر»).


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
78

به صراحت رجعت را هنگام قيام امام مهدى عليه السلام مى‏داند.۱
علماى بسيار ديگرى نيز به زمان رجعت تصريح كرده و آن را هنگام قيام امام زمان عليه السلام دانسته‏اند، از جمله: محمّد بن على ابن شهرآشوب مازندرانى،۲فيض كاشانى،۳ سيّد شرف الدين على حسينى استرآبادى،۴ شيخ حرّ عاملى، محمّد بن‏۵ محمّدرضا قمى مشهدى،۶ محمّد اسماعيل خواجويى،۷عبد على بن جمعه عروسى حويزى.۸ حتّى مفسّران و عالمان اهل سنّت نيز اين نگرش را از علماى شيعه مى‏شناسند.۹
علّامه مجلسى نيز همين نظر را برگرفته از احاديث متعدّد به علماى شيعه نسبت مى‏دهد:
اخبار فراوانى از امامان هُدا از اهل پيامبر صلى اللّه عليه و آله وجود دارد با اين مضمون كه هنگام قيام قائم عليه السلام خداوند، گروهى از اوليا و شيعيان را كه پيش‏تر مرده‏اند، باز مى‏گرداند تا ثواب يارى و معاونت امام زمان عليه السلام نصيبشان گردد و به دليل ظهور دولتش شاد گردند و گروهى را هم از دشمنانش باز مى‏گرداند تا از آنها انتقام كشد و ... .۱۰

1.مجمع البيان: ج ۷ ص ۳۶۷ و جوامع الجامع: ج ۳ ص ۲۰۳.

2.متشابه القرآن و مختلفه: ج ۲ ص ۶۹.

3.علم اليقين فى اُصول الدين: ج ۳ ص ۱۰۰۱، قرّة العيون فى المعارف و الحكم: ص ۳۶۰، الوافى: ج ۲ ص ۴۶۰؛ تفسير الصافى: ج ۴ ص ۷۴ و الأصفى فى تفسير القرآن: ج ۲ ص ۹۱۵.

4.تأويل الآيات الظاهرة: ج ۱ ص ۴۰۸.

5.الإيقاظ من الهجعة: ص ۳۸.

6.كنز الدقائق و بحر الغرائب: ج ۹ ص ۵۹۵ .

7.جامع الشتات: ص ۲۶.

8.نور الثقلين: ج ۴ ص ۱۰۰.

9.مانند آلوسى در روح المعانى (ج ۲۰ ص ۲۶) و ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغة: ج ۷ ص ۵۹ ).

10.بحار الأنوار: ج‏۵۳ ص‏۱۲۶ - ۱۲۷. البتّه اين عبارت عين عبارتى است كه مرحوم طبرسى در مجمع البيان (ج ۷ ص ۳۶۷) آورده و مرحوم مجلسى تنها لفظ «قائم» را به جاى «مهدى» نشانده است.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13648
صفحه از 400
پرینت  ارسال به