پاسخ: با توضيحى كه پيشتر در باره اين آيه داده شد، معلوم شد اين آيه نه تنها مخالف رجعت نيست، بلكه از بهترين ادلّه براى اثبات رجعت است؛ زيرا آيه مىگويد گروهى خاص باز گشت ندارند و لازمهاش اين است كه گروهى ديگر بازگشت دارند.
ممكن است گفته شود كه رجعت كنندگان، هم از مؤمنان اند و هم از كافران. اگر هلاك شدگان، از كافران باشند، آن گاه رجعت آنان، بر اساس اين آيه، ناممكن است؛ امّا بايد توجّه داشت كه رجعت كافران، به منظور چشيدن عذاب دنيوى است. كسانى كه هلاك شدهاند، يك بار اين عذاب را چشيدهاند و ديگر نيازى به رجعت آنان نيست. همچنين نبايد فراموش كرد كه همه كافران و مشركان، هلاك نشدهاند. اقوامى اندك از آنان به هلاكت رسيدهاند. بسيارى ماندهاند تا دوره رجعت آنان فرا برسد و براى مجازات باز گردند.
۴. «أَ لَمْ يَرَوْا كمْ أَهْلَكنَا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لاَ يَرْجِعُونَ.۱
مگر نديدهاند كه چه بسيار نسلها را پيش از آنان هلاك گردانيديم كه ديگر آنها به سويشان بازنمىگردند؟».
پاسخ: اين آيه نيز مانند آيه سابق است كه از بازگشت نيافتن گروههايى سخن مىگويد كه هلاك شدهاند و نمىتواند نافى رجعت باشد. در واقع از اين دو آيه استنباط مىشود كه نسلهاى هلاك شده، به دليل اين كه يك بار عذاب دنيوى شدهاند، ديگر بازگشتى ندارند تا دوباره عقوبت شوند و تنها عذاب برزخ و حساب و كتاب آخرت پيش روى آنان است؛ امّا كسانى كه در دنيا عذاب نشدهاند و سزاوار آن هستند، بازگشت دارند.
۵ . برخى، اشكالى عقلى مطرح مىكنند و مىگويند: برگشت گناهكاران، به يكى