موم مفّسران اهل سنّت، اين آيه را مربوط به حشر در قيامت دانستهاند و بدون جواب دادن به اشكال ياد شده به تفاوت ميان دو حشر ذكر شده در آيه اشاره نكردهاند.۱ برخى تفسيرها در بيان تفاوت دو حشر گفتهاند كه حشر عمومى (در آيه ۴۷ سوره كهف) براى همه است و حشر در آيه مورد بحث، خاصّ كافران است كه بعد از حشر كلّى اتفاق مىافتد و براى عذاب كردن آنهاست.۲
اوّلاً، چنين برداشتى از آيه، هيچ دليل و شاهدى ندارد. ثانياً، آن ديگر حشر نيست؛ زيرا در حشر به معناى لغوى، سه قيد وجود دارد: برانگيختن، جمع كردن و راندن،۳ در حالى كه كافران، قبل از اين از قبور برانگيخته شدهاند و دوباره برانگيخته نمىشوند و حشر مجدّد برايشان بىمعنا است. در حشر به معناى اصطلاحى نيز لازم است كه جمع كردن از قبور باشد كه با تفسير ياد شده، كافران قبلاً محشور شدهاند و حشر مجدّد آنها تحصيل حاصل و بىمعناست.
در اين ميان، آلوسى به نقل از طبرسى در مجمع البيان، به نظريّه شيعه اشاره و آن را رد مىكند؛ امّا مىگويد: نهايت چيزى كه از اين آيه فهميده مىشود، رجعت گروهى از كافران است و جزئيات عقايد شيعه در اين باره به وسيله اين آيه اثبات
1.از جمله: عبد الكريم خطيب در التفسير القرآنى للقرآن (ج ۱۰ ص ۲۹۴)، مراغى در تفسير المراغى (ج ۲۰ ص ۲۲)، مظهرى در التفسير المظهرى (ج ۷ ص ۱۳۵) زحيلى در التفسير المنير فى العقيدة و الشريعة و المنهج (ج ۲۰ ص ۳۶)، حجازى در التفسير الواضح (ج ۲ ص ۸۰۷ )، طنطاوى در التفسير الوسيط (ج ۱۰ ص ۳۵۹)، سورآبادى در تفسير سورآبادى (ج ۳ ص ۱۷۹۲)، آل سعدى در تفسير الكريم الرحمن (ج ۱ ص ۷۲۸)، قرطبى در الجامع لأحكام القرآن (ج ۱۳ ص ۲۳۸)؛ سيوطى در الدرّ المنثور (ج ۶ ص ۳۸۴)، طبرى در جامع البيان (ج ۱۱ ص ۷)، ابن كثير در تفسير ابن كثير (ج ۶ ص ۲۲۴) ابن ابى حاتم در تفسير القرآن العظيم (ج ۹ ص ۲۹۲۷) نيشابورى در تفسير غرائب القرآن (ج ۵ ص ۳۲۲) و ديگران.
2.مانند: آلوسى در روح المعانى: ج ۲۰ ص ۲۶ .
3.التحقيق فى كلمات القرآن الكريم: ج ۲ ص ۲۲۴.